Aston Martin in zwaar weer

0

Aston Martin is in de eerste helft van dit jaar in de rode cijfers gedoken. Het bedrijf kampt met een tegenvallende vraag naar haar sportwagens en zag zich vorige week al genoodzaakt zijn verkoopprognose voor heel 2019 flink naar beneden bij te stellen.

De Britse sportwagenfabrikant boekte in het eerste halfjaar een verlies voor belastingen van 78,8 miljoen pond (86,1 miljoen euro). Een jaar eerder werd nog een winst van 20,8 miljoen pond (22,7 miljoen euro) in de boeken gezet. De omzet viel met 4 procent terug naar 407 miljoen pond (445 miljoen euro). Dat kwam doordat de vraag naar de allerduurste, gelimiteerde modellen onder druk stond, mede als gevolg van onzekere economische omstandigheden. Het zijn juist deze margerijke sportwagens waar Aston Martin het meeste geld mee verdient.

Op zich nam het aantal verkochte sportwagens dankzij de relatief goedkope Vantage wel toe: Aston Martin bracht in de eerste jaarhelft 2.442 bolides aan de man, hetgeen 6 procent meer is dan in dezelfde periode vorig jaar. Maar de laatste maanden gaat het duidelijk minder. Dat komt door een afnemende vraag vanuit het Verenigd Koninkrijk en het vasteland van Europa. Alleen de verkopen in de Verenigde Staten en Azië bleven sterk. Aston Martin dacht voorheen dat er dit jaar 7.300 auto’s gebouwd en verkocht zouden gaan worden. Dat aantal is bijgesteld naar 6.500 exemplaren.

Aston Martin heeft het momenteel extra lastig om dat het als relatief kleine fabrikant grote investeringen moet doen. Dat is sowieso een prijzige exercitie, maar voor het Britse merk helemaal. Die wil de DBX, de eerste SUV van Aston Martin, namelijk gaan bouwen in een nieuwe fabriek waar vers personeel voor wordt aangetrokken dat eerst moet worden opgeleid. De kosten gaan dus voor de baat uit. Maar gelukkig heeft de DBX alles in zich om grote verkoopaantallen te gaan genereren voor Aston Martin.

Aston Martin ging in oktober 2018 naar de beurs. Sindsdien is de koers met meer dan 75 procent gedaald. Het aandeel Aston Martin is het slechtst presterende dat in de afgelopen 2 jaar op de beurs in Londen is geïntroduceerd. Ook bij de beleggers in Aston Martin is de hoop nu vooral op de nieuwe DBX gericht (zie foto boven), die eind dit jaar wordt geïntroduceerd.

Reageren is niet mogelijk.