Avonturier voor in de stad: Audi A1 City Carver

0

Audi introduceert de Audi A1 City Carver: een nieuwe, stoere uitvoering van de A1. Hij onderscheidt zich door zijn frisse verschijning met een robuust uiterlijk. Je kan hem beschouwen als een soort Q1, maar dan met een bestaand koetswerk. Er zijn bij de A1 City Carver volgens Audi volop mogelijkheden voor personalisatie. De meest uitgesproken variant binnen de A1 range zou zich ook op licht onverhard terrein thuis voelen. Audi heeft de typeaanduiding ‘City Carver’ al in 2018 geregistreerd.

De 4,04 meter lange A1 City Carver heeft de gewone Sportback uitvoering als uitgangspunt. Hij onderscheidt zich door een ongeveer 4 centimeter grotere grondspeling. Dat heeft als bijkomend voordeel een gemakkelijkere in/uitstap en een beter zicht rondom. Het aangepaste onderstel met de grotere rijhoogte is verantwoordelijk voor een 35 mm hogere ophanging. Het overige deel komt voor rekening van de grotere wielen, met velgen van 17 of 18 inch. Mogelijk volgt in een later stadium een soortgelijke versie van de nieuwe A3.

Zijn bestaansrecht ontleent de A1 City Carver natuurlijk vooral aan zijn stoere terrein look. De grote, 8-hoekige Singleframe grille is een verwijzing naar die van de Q modellen van Audi. Het forse honingraat luchtrooster is in matzwart uitgevoerd. 2 kenmerkende uitsparingen boven de grille onderscheiden de A1 City Carver uitvoering verder van de gewone Sportback. De roestvrij staal kleurige bodembescherming hint volgens Audi naar de prestaties op licht onverhard terrein. De wielkasten en nieuw ontworpen dorpels hebben in kleur contrasterende opzetdelen. Achter komt de robuuste uitstraling van de voorzijde terug in de bumper. De S-line dakspoiler is standaard. Naast de 9 beschikbare carrosseriekleuren is het dak van de A1 City Carver in een contrastkleur (Mythos zwart metallic of Manhattan grijs metallic) te bestellen. Met het Black styling pakket worden alle onderste carrosserieaccenten (normaliter in grijstinten en een roestvrij staal kleur) in diepzwart uitgevoerd.

In Nederland gaat de A1 City Carver uitsluitend als Epic geleverd worden. In deze uitvoering beschikt hij over 17 inch lichtmetalen velgen, een armsteun tussen de voorstoelen, het zogeheten ‘Contrastpakket I’, cruise controle, een multifunctioneel stuurwiel, voorbereiding voor een navigatiesysteem (MMI Plus; dit wordt bediend via een 10,1 inch touch screen of via stembediening), de Audi Virtual Cockpit (digitaal instrumentarium) en LED achterlichten.

Het interieur van de A1 City Carver onderscheidt zich door sierdelen voor de ventilatie roosters, de midden tunnel en de portier panelen die zijn voorzien van in een mint, koper, oranje of grijze tint zijn uitgevoerd. Internetmogelijkheden moet de nieuwe Audi met name voor jongeren tot een slimme metgezel (al denkt Autointernationaal.nl dat de kopersgroep behoorlijk op leeftijd zal zijn vanwege de hoge in/uitstap). Aanvullend verkrijgbaar zijn functies als navigatie via Google Earth, actuele verkeersinformatie, parkeerinformatie, hybride radio en een Wifi hotspot voor mobiele apparaten (als onderdeel van Audi Connect). De Phone Box integreert volgens Audi een telefoon naadloos met de auto; de optionele Bang & Olufsen 3D Premium geluidsinstallatie levert 560 watt aan vermogen.

Met het Dynamic pakket rijdt de A1 City Carver volgens Audi net even lichtvoetiger. Het pakket bestaat uit sportief gekleurde rode remklauwen, het Drive Select dynamisch weggedrag systeem, virtueel uitlaatgeluid en een onderstel met instelbare dempers. In combinatie met het Dynamic pakket levert Audi de A1 City Carver af met velgen tot maximaal 18 inch. De nieuweling is vanaf half augustus te bestellen en arriveert deze herfst bij de dealers. Geplande motorversies zijn 30 TFSI, 35 TFSI en 40 TFSI. Voorwielaandrijving is altijd standaard. De 40 TFSI uitvoering wordt standaard geleverd met een S-tronic automaat. Deze transmissie is optioneel bij de andere motorvarianten, die zonder bijbetaling geleverd worden met een handgeschakelde 6-bak. De A1 City Carver gaat concurreren met de Active uitvoering van de Ford Fiesta. Reken op een meerprijs van 2.000 euro ten opzichte van de gewone A1.

 

Reageren is niet mogelijk.