Mist karakter, maar toch ontzettend goed: test BMW M135i xDrive

0

Waarom de korte test?

BMW heeft de nieuwe 1-serie klaar. Die heeft geen ‘standaard aandrijving’ meer, zoals men dat in München noemde. Ook een in lengterichting geplaatste aandrijflijn is geschiedenis. Hoewel de buitenwereld wist dat de dag zou komen waarop de 1-serie de switch naar voorwielaandrijving zou maken, is het met name voor de puristische merk fans toch even slikken. Om de pijn en/of de schok te verzachten, brengt BMW direct de M135i xDrive uitvoering in stelling. Dit snelle topmodel van de 1-serie heeft onder de kap (dwars geplaatst) een 306 pk en 450 Nm sterke 2,0 liter motor. De standaard 8-traps Steptronic automaat en xDrive vierwielaandrijving moeten van hem een échte BMW maken. De vraag of dat gelukt is, probeert Autointernationaal.nl te beantwoorden tijdens droge omstandigheden op glooiende wegen met strak asfalt in de omgeving van Garching, waar de M afdeling van het automerk gevestigd is.

Wat voor auto is het?

De nieuwe 1-serie is gebaseerd op een evolutie van het UKL platform dat door BMW ook gebruikt wordt voor de 2-serie Active / Gran Tourer, de X1 en de X2. Ook dochter Mini maakt voor de Clubman en Countryman gebruik van dit onderstel. Specifieke ingrediënten van de geteste, in Misano Blue gespoten, M135i topversie zijn xDrive vierwielaandrijving met Torsen differentieel, een verlaagd onderstel, een scherper afgestelde besturing, grotere M Sport remmen en Pirelli P Zero banden in de maat 225/40 R18. De testauto was bovendien voorzien van adaptieve dempers.

Met zijn 2,0 liter turbobenzinemotor van 306 pk en 450 Nm is deze 1-serie uitvoering in staat om met geactiveerde Launch Control functie in 4,8 seconden naar 100 km/u te accelereren. Daarmee zet BMW geen nieuwe maatstaven, maar de M135i xDrive is met een prijs van 60.766 euro wel goedkoper dan de Audi S3 Sportback Quattro (63.940 euro), de Mercedes-AMG A 35 4Matic (67.639 euro) en de Volkswagen Golf R 4Motion (61.955 euro). Met zijn voortaan dwars geplaatste motor is de 1-serie ook een volger geworden in plaats van de eigenwijze, maar gerespecteerde uitzondering in het C segment.

Het standaard xDrive vierwiel aandrijvingsysteem van de M135i kan tot 50 procent van het motorkoppel naar de achterwielen sturen en wordt dat ondersteund door een mechanische sper; een in de automatische transmissie geïntegreerd Torsen differentieel dat de verdeling van de aandrijfkrachten tussen de voorwielen optimaliseert. Tegelijkertijd zorgt de ARB technologie van de BMW i3 voor een betere communicatie tussen de verschillende sensoren en de diverse rij hulpsystemen, waardoor de dynamische tractiecontrole nog efficiënter zijn werk kan doen.

Is het wat?

De hier geteste M135i xDrive uitvoering moet voor BMW de ‘hete hatchback’ honneurs waarnemen in het C segment. Daartoe is hij niet alleen voorzien van xDrive vierwielaandrijving met Torsen differentieel, maar beschikt hij ook over een aangepast onderstel. Concreet gaat het hierbij om verlaagde M Sport ophanging (optioneel met adaptieve dempers), een scherpere M Sport stuurinstallatie en een grotere remmen set van M Sport. Om de brede 18 inch velgen zitten Pirelli P Zero banden.

De zitpositie in het prachtig afgewerkte interieur is meer dan uitstekend. Achterin merk je goed wat het voordeel van voorwiel aandrijving is: ondanks de vrijwel gelijke carrosserieafmetingen kunnen passagiers daar nu eindelijk behoorlijk zitten. Ook het formaat van de kofferbak nam toe.

De bestuurder wordt getrakteerd op het jongste infomediasysteem van BMW dat vooral op internetgebied erg goed is. Ook de rij assistentiesystemen staan op een hoog niveau. Deze verbeteringen gelden natuurlijk ook voor de minder goden uit het gamma van de vanaf september leverbare nieuwe 1-serie, te weten de 118i met 140 pk sterke 3 cilinder 1,5 liter motor en de dieselvarianten 116d, 118d en 120d xDrive (de laatste 2 met een 4 cilinder 2 liter motor; het vermogen varieert van 116 pk via 150 pk tot 190 pk). Een stekker hybride versie volgt later.

Vanaf de eerste meters is het duidelijk dat München onderstuur de oorlog heeft verklaard, want wat kan de M135i xDrive hard op zijn voorwielen leunen voordat hij het noorden kwijtgeraakt. En dan hoef je niet eens in paniek te raken: een beetje gas terugnemen en deze BMW zoekt weer braaf de ideale lijn op. Terwijl het mechanische sper differentieel jou onverschrokken door de bocht trekt, zorgen het xDrive systeem en het DSC voor de ideale balans. De besturing zou wat meer feedback mogen bieden, maar de remmen kwijten zich uitstekend van hun taak en zelfs in de meest dynamische modus weet het onderstel uitstekend raad met de incidentele rimpels op het verder biljart vlakke asfalt. Van enige nervositeit is geen sprake: deze 1-serie laat zich precies plaatsen waar je hem hebben wil. Dat hij minder zwaar is dan zijn voorganger en tegelijkertijd een grotere koetswerkstijfheid heeft, werkt natuurlijk ook in zijn voordeel. De M135i xDrive duikt gretig een bocht in, weet dan halverwege beter zijn tempo vast te houden en maakt daarna sneller weer tempo. Hij doet dat op een efficiënte, doch toch best vermakelijke en verrassend comfortabele manier.

En toch. Ondanks dat de nieuwe 1-serie één van de best rijdende auto’s in zijn segment is (hij staat zondermeer op hetzelfde niveau als de Focus), is hij toch wat karakterloos. Deze BMW had net zo goed een Audi of een Mercedes-AMG kunnen zijn. Wat op zich goed nieuws is voor eigenaren van de oude modelreeks, zeker als dat een exemplaar (zonder weinig meerwaarde bediende xDrive techniek) met handbak is. Want zij hebben een toekomstige klassieker in de garage staan. Het weggedrag van de nieuwe 1-serie is zo ontzettend solide dat je nooit echt het idee hebt dat je iets geks aan het doen bent. Dat laatste, hoe knap het ook is, zullen fans van klassieke BMW modellen stiekem dus best jammer vinden. Al met al is de nieuwe M135i xDrive een ontzettend effectief instrument om hard te gaan, maar of hij ook meer begerenswaardig is dan zijn voorganger is twijfelachtig.

Hebben eigenaren van de oude 1-serie een vroege M135i versie met 6 cilinder 3,0 liter motor in hun bezit, dan hebben zij helemaal goud in huis, want ook de nieuwe motor mist karakter. Aan power is er geen gebrek want het 306 pk sterke turboblok maakt als een bezetene toeren en met 450 Nm biedt hij liefst 50 Nm meer koppel dan de even krachtige Mercedes-AMG A 35. Zelfs bij weinig krukasomwentelingen schiet de 2,0 liter razendsnel uit zijn sloffen; je hoeft de toerenteller naald alleen maar boven de 1.750 te houden. Ook het donkere en grommende geluid dat de 4 cilinder produceert, is niet verkeerd. De motor van de M135i xDrive is giftig in zijn respons, maar tegelijkertijd geen ploffende en knetterende psychopaat. Pas bij 6.500 toeren grijpt de begrenzer in. Toch is het geen 6-in-lijn. De nieuwe M135i presteert beter en verbruikt minder, maar bevredigt uiteindelijk toch minder.

 

90%
90%
Awesome

Hoeveel sterren?

De nieuwe 1-serie heeft veel van zijn eigenheid verloren. Zelfs als M135i xDrive rijdt en voelt hij meer inwisselbaar dan zijn voorganger. Ook zijn carrosserie proporties zijn minder karaktervol. BMW is overstag gegaan omdat de meeste klanten toch niet wisten welke wielen van hun 1-serie werden aangedreven. Ook interesseert het hen niet hoe hun auto de Tarzan bocht uitkomt. Wel wensten zij meer interieurruimte. Aan dat verzoek heeft BMW gehoor gegeven, met als voordeel dat door gebruik van het bestaande UKL platform een hoop ontwikkelingskosten bespaard konden worden. Puristen zullen evenwel moord en brand schreeuwen, en van heiligschennis spreken.

Maar vergis je niet, deze BMW is een duivels karretje. Hij behoort tot de top van zijn segment qua rijeigenschappen. Zijn 8-traps automaat is erg goed en reageert prima op flippercommando's en gaspedaalinput. De M135i xDrive is zeer snel, zowel rechtuit als in bochten. Zijn onderstel is erg goed met een kont partij die bereid is om mee te bewegen als je in bochten moet ingrijpen. BMW kan ook erg trots zijn op zijn nieuwe DSC tractiecontrole systeem dat veel sneller vermogen knijpt, zodat de ingrepen minder storend zijn. In ieder geval op het droge wegdek tijdens de test is er een overvloed aan grip. Per saldo is van achteruitgang dus geen sprake.  

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (14)
    4.5

Reageren is niet mogelijk.