Renault ziet inkomsten fors dalen

0

Renault verwacht dat de wereldwijde vraag naar auto’s harder krimpt dan aanvankelijk werd aangenomen. De Franse autofabrikant stelt daarom zijn omzetverwachting voor 2019 naar omlaag bij.

Werd er eerder nog geanticipeerd op een krimp van 1,6 procent, nu verwacht Renault dat de internationale automarkt met 3 procent inlevert. Dat zal zijn weerslag hebben op de bedrijfswinst van de Franse autofabrikant. Onder de streep houdt Renault naar verwachting krap 1 miljard euro over; een halvering van het resultaat ten opzichte van vorig jaar. Dit komt voornamelijk door het grotendeels wegvallen van de winstbijdrage van Nissan, waarin de Fransen een belang hebben van 43 procent. De winst van Renault halveerde in de eerste 6 maanden van dit jaar tot 1,05 miljard euro. In totaal was de bijdrage van Nissan 826 miljoen euro lager dan vorig jaar.

De omzet van Renault zal evenwel ongeveer op hetzelfde niveau als vorig jaar uitkomen. Het concern ging eerder nog uit van een groei. In de eerste helft van 2019 zag Renault de omzet met 6,4 procent dalen tot 28,1 miljard euro.

De autofabrikant verkocht 6,7 procent minder voertuigen. Het bedrijf verkocht vooral minder auto’s in Turkije, Frankrijk en Argentinië. Ook de verkopen aan partnerbedrijven daalden, mede doordat activiteiten in Iran sinds augustus vorig zijn stilgelegd. In Nederland ging Renault eveneens onderuit: het marktaandeel kelderde van 8,6 naar 7,3 procent. Maar in de tweede jaarhelft moeten de verkopen dankzij de nieuwe Clio, en vanaf het vierde kwartaal de tweede generatie Captur, weer aantrekken. Ook hoopt Renault eindelijk de WLTP certificatie ellende achter zich te kunnen laten.

 

Nissan

Nissan, de alliantiepartner van Renault, kondigde eerder deze week aan dat het ruim 98,5 procent van haar winst is verloren en 12.500 banen zal schrappen, oftewel bijna 9 procent van het personeel. In alle markten zag Nissan een dalende omzet, behalve in China. Op mondiaal niveau was er sprake van een terugval van 13 procent naar 19,7 miljard euro in het afgelopen kwartaal, terwijl de wereldwijde verkopen met 6,0 procent daalden naar 1,23 miljoen voertuigen. Van de operationele winst, vorig jaar nog een miljardenbedrag, bleef slechts 13,3 miljoen euro over.

“Wij dachten dat de situatie uitdagend zou zijn, maar de resultaten zijn echt nog negatiever dan we hadden verwacht”, zei Nissan topman Hiroto Saikawa in een reactie. De ineenstorting van de winst komt op het moment dat hij probeert om het management bij Nissan te hervormen. Desondanks heeft bestuursvoorzitter Jean-Dominique Senard er alle vertrouwen in dat Nissan nu hard aan de slag gaat om het samenwerkingsverband tussen beide bedrijven te versterken.

De aandeelhouders van Nissan hebben vorige maand een nieuwe bestuursstructuur goedgekeurd. Daarin is ook plaats gemaakt voor enkele vertegenwoordigers van Renault, waaronder Senard zelf. “Er is sprake van verandering. Wij hebben een nieuw bestuur dat zich bewust is van de aan haar toevertrouwde taak. Laten we dat de tijd geven om zijn werk te doen”, aldus de bestuursvoorzitter. Senard verwacht dat het directieteam van Nissan “samenwerking binnen de alliantie als essentieel zal zien, gelet op de vele uitdagingen waar de autosector voor staat”. Senard voegde daar aan toe: “Noodzaak kan soms uitstekend van pas komen”.

 

Fiat Chrysler Automobiles

Voorlopig zijn plannen voor een eventuele fusie met Fiat Chrysler Automobiles (FCA) van tafel. Op dit moment praat Renault dan ook niet met deze branchegenoot, aldus Senard. De in mei als opvolger van Carlos Ghosn aangetreden topman laat de deur echter open voor nieuwe besprekingen met FCA. “Ik probeer niets er door te drukken. Maar alles dat synergie en kasstroom op kan leveren, is op zich goed. Op dit moment praten we niet met elkaar maar iedereen heeft het recht om te dromen”.

 

 

Reageren is niet mogelijk.