Prijs vergelijking Toyota C-HR High Power Hybrid

0

Toyota heeft de prijzen van haar vernieuwde ‘Coupé High Rider’ (C-HR) bekendgemaakt. Het design heeft enkele subtiele aanpassingen ondergaan, maar het grootste nieuws is de introductie van een hybride uitvoering met een gecombineerd vermogen van 184 pk. Die komt boven de bestaande versie met 122 pk in het gamma.

In het kader van de update heeft de C-HR, waarvan sinds het debuut in 2016 al meer dan 400.000 exemplaren zijn verkocht in Europa (waarvan ruim 12.000 stuks in Nederland) standaard een nieuw multimediasysteem, dat onder andere Apple CarPlay biedt, gekregen. Verder kan het actieve veiligheidspakket Toyota Safety Sense voortaan worden aangevuld met nieuwe systemen zoals het Adaptive Front Light System. De vernieuwde C-HR staat vanaf 20 december 2019 bij de Toyota dealer. Hij is dan ook weer leverbaar als 1.2 Turbo met handbak en 116 pk.

Ten opzichte van de 1.8 Hybrid levert de 2,0 liter High Power variant liefst 50 procent meer vermogen, terwijl het verbruik met minder dan 10 procent stijgt. De acceleratie naar 100 km/u duurt 8,2 seconden. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt 4,0 liter per 100 km (NEDC norm), hetgeen een CO2-uitstoot van slechts 92 gram/km betekent. Toyota had tijdens de ontwikkeling van de nieuwe 2,0 liter Atkinson hybride aandrijflijn naar eigen zeggen 3 primaire doelen voor ogen: meer efficiëntie, minder interne wrijving en een optimaal temperatuurmanagement. De thermische efficiëntie van 41 procent is volgens Toyota ongekend voor een benzinemotor in deze klasse. De Power Control Unit is kleiner en efficiënter met 20 procent minder verlies aan elektriciteit dan voorheen. Toyota verbeterde ook de 1.8 Hybrid uitvoering. Zijn aandrijflijn is voortaan voorzien van een nieuwe lithium/ion batterij die compacter en krachtiger is. Het hogere vermogen zorgt volgens Toyota voor een soepelere acceleratie en sportievere prestaties. De CO2-uitstoot bedraagt 86 gram/km.

De aanpassingen aan het design van de C-HR omvatten een sportief ogende bumperspoiler in carrosseriekleur, een nieuwe behuizing voor de LED koplampen (met geïntegreerde dag verlichting en knipperlichten), verplaatsing van de mistlampen naar de uiterste hoeken van de voorbumper, een bredere, lage luchtinlaat die de krachtige uitstraling van de C-HR moet benadrukken, een hoogglans zwarte spoiler die de vernieuwde LED achterlichten verbindt en sequentiële richtingaanwijzers. De modeljaar 2020 uitvoering kent 3 nieuwe carrosserie kleuren: Celestite Grey, Emotional Red en Fusion Orange.

Het actieve veiligheidspakket Toyota Safety Sense werd al even genoemd. Dat bestaat uit onder meer een Pre-Collision systeem met voetgangersdetectie, adaptieve cruise controle, verkeersborden herkenning en Lane Departure Alert met stuurcorrectie. De vernieuwde C-HR is ook verkrijgbaar met intelligente parkeersensoren met remfunctie. Ook Rear Cross Traffic Alert kan de Toyota in gevaarlijke situaties zelfstandig tot stilstand brengen.

Toyota rust de C-HR voortaan uit met een nieuw ontworpen multimediasysteem dat compatible is met Apple CarPlay en Android Auto. Daarnaast profiteert de bestuurder altijd van de nieuwste navigatiesoftware door zogeheten ‘over the air’ updaten. Het nieuwe multimediasysteem van de hybride versies is uitgerust met MyT Connected Services. Via een bijbehorende app kan de eigenaar bijvoorbeeld eenvoudig een navigatieroute invoeren, de huidige parkeerlocatie bekijken of een afspraak met de Toyota dealer plannen. Toyota Hybrid Coaching analyseert de rijstijl en geeft tips om zoveel mogelijk elektrisch te kunnen rijden en het brandstofverbruik te verlagen. De Hybrid Coach toont de afstanden die de C-HR volledig elektrisch rijdt en hoeveel emissie en brandstof er wordt bespaard.

De geluidsisolatie van de C-HR is door Toyota op 11 punten verbeterd, waardoor inzittenden een stillere en comfortabelere rit zouden moeten ervaren. Verder past de Japanse autofabrikant luxueuzere materialen toe, waardoor het interieur verfijnder zou moeten aanvoelen. De nieuw ontworpen voorstoelen bieden daarbij extra ondersteuning voor de onderrug. De transmissiehendel en het nieuwe multimediasysteem met 8,0 inch touchscreen zijn licht naar de bestuurder gedraaid voor een gemakkelijkere bediening. Het lage dashboard draagt bij aan een beter zicht op de weg. In samenwerking met JBL ontwikkelde Toyota een nieuwe geluidsinstallatie voor de C-HR. Die bestaat uit een 800 Watt sterke 8-kanaals versterker en 9 speakers met Clari-Fi technologie.

ToyotaHyundaiMazdaVolkswagen
C-HRKonaCX-30T-Roc
2.0 Hybrid Dynamic1.6 GDI Hybrid PremiumSA-X 180 6AT Comfort1.5 TSI DSG Sport
34.190 euro33.795 euro35.490 euro34.875 euro
ToyotaKiaLexusMitsubishi
C-HRXCeedCTEclipse Cross
2.0 Hybrid Executive1.6 T-GDiA Dynamic+200h F-Sport Line1.5 DI-T CVT Black Edition
37.790 euro38.295 euro37.595 euro38.960 euro

De vernieuwde C-HR is leverbaar vanaf 28.295 euro. Voor die prijs krijgt men de 1.2 Turbo Active uitvoering. De Comfort versie is vervallen. Daarmee is de Active de nieuwe basisversie en hetzelfde geprijsd als zijn voorganger. Hybride rijden in de C-HR kan vanaf 30.995 euro in de 1,8 liter Active uitvoering. De meerprijs van de 2.0 High Power Hybrid bedraagt 995 euro, maar die aandrijflijn wordt alleen geleverd in combinatie met het tweede uitrustingniveau (of hoger). Dat betekent een instaptarief van 34.190 euro. De 2,0 liter versie is er ook in de uitvoeringen First Edition (35.990 euro), Executive (37.790 euro), Bi-Tone (38.290 euro) en Launch Edition (38.990 euro).

Reageren is niet mogelijk.