Daimler moet de broekriem bij Mercedes-Benz aanhalen

0

De Duitse autoconcern Daimler wil in de periode tot en met 2022 meer dan 10.000 banen schrappen. Dat maakte het moederbedrijf van Mercedes-Benz in Stuttgart bekend. Het nieuws komt nadat ook Audi aangaf kosten te moeten besparen en dat er daarvoor 9.500 banen moeten verdwijnen.

Daimler is met de vakbonden overeengekomen dat er tegen eind 2022 duizenden banen moeten verdwijnen. Volgens bronnen gaat het om meer dan 10.000 arbeidsplaatsen. Eerder werd al bekend dat de Duitse autobouwer 10 procent van zijn managementfuncties wilde schrappen. Concreet gaat het hierbij om 1.100 banen. In Duitsland zelf zullen er tot eind 2029 geen gedwongen ontslagen vallen. Daimler heeft wereldwijd 304.680 mensen in dienst. Dit betekent dat het personeelsbestand dus met 3 procent wordt ingekrompen.

Danste Daimler tijdens de presentatie van de Mercedes-Maybach GLS op de rand van de vulkaan?

 

Daimler wil bij de inkrimping van het personeelsbestand in eerste instantie mikken op natuurlijke afvloeiing middels een ontslagvergoeding, deeltijds / vervroegd pensioen en vrijwillig vertrek. Voor veel tijdelijke werknemers van het moederbedrijf van Mercedes-Benz zit er evenwel geen contractverlenging meer in, zo laat topman Ola Källenius, die in mei aan het roer kwam te staan, weten. Daarnaast krijgen minder vaste medewerkers een voltijds contract en hoopt de onderneming werknemers ertoe te bewegen minder uren te gaan werken. Daimler presenteerde eerder deze maand de Mercedes-Maybach GLS; een peperdure SUV.

Tegen eind 2022 wil Daimler op deze manier 1,4 miljard euro bespaard hebben. De kostenreductie is een gevolg van een dalende / stagnerende mondiale vraag naar auto’s, internationale handelsspanningen (die geleid hebben tot hogere importtarieven) en van de hoge investeringen in de omschakeling naar elektrisch rijden. De Duitse fabrikanten, gespecialiseerd in het bouwen van grote, snelle en daardoor ook relatief dorstige auto’s, moeten alles op alles zetten om aan de uitstoot regels te kunnen voldoen. Ook het ontwikkelen van technologie waarmee auto’s zelfstandig kunnen rijden, kost handenvol geld. Tot overmaat van ramp krijgt het Daimler concern ook nog steeds rekeningen gepresenteerd vanwege de nasleep van het schandaal met sjoemel diesels.

Daimler zag zich dit jaar al enkele keren genoodzaakt om een winstwaarschuwing af te geven. Tijdens het tweede kwartaal leed het autoconcern 1,2 miljard euro verlies. Tijdens dezelfde periode een jaar eerder bleef er onder de streep nog 1,8 miljard euro over. “De auto-industrie is bezig aan de grootste transformatie in zijn geschiedenis”, geeft Mercedes-Benz als uitleg. Daarmee doelt de onderneming op de quasi-verplichte investeringen in elektrische mobiliteit. Daar gaat een miljardenbedrag in zitten, terwijl de consument vooralsnog lauw reageert op modellen als de Mercedes-Benz EQ C. Al komt dat ook omdat de technologie die in deze elektrische cross-over wordt toegepast niet tot de top behoort.

Eerder maakten ook andere autofabrikanten, waaronder Audi en Volkswagen, bekend het personeelsbestand in te gaan krimpen. BMW is in gesprek met onder andere vakbonden en leveranciers om de kosten in 2022 met 12 miljard euro te reduceren. Eerder werd bekend dat deze autofabrikant dat de winstuitkering voor dit jaar met 20 procent heeft verlaagd. BMW kondigde in september aan 6.000 banen te gaan schrappen. Daimler spant dus de kroon, maar bedacht moet worden dat dit autoconcern veel groter is dan de Audi divisie of de concurrent uit München.

Reageren is niet mogelijk.