Polestar 1 debuteert in Nederland

0

Nederland kan binnenkort kennismaken met de Polestar 1. Het debuutmodel van het compleet nieuwe, (deels) elektrische performance merk Polestar maakt zijn opwachting tijdens de Masters of LXRY in Amsterdam (12 t/m 16 december). De 1′ is een Grand Tourer met een oplaadbare hybride aandrijflijn en een lichtgewicht carrosserie. De eerste exemplaren van deze Polestar arriveren begin 2020 in Nederland.

De Polestar 1 is een zogeheten Electric Performance Hybrid met een groots elektrische bereik. De deels elektrische Grand Tourer slaat volgens de importeur de brug naar de toekomstige modellen van het merk die stuk voor stuk volledig elektrisch zullen zijn. De eerste daarvan, logischerwijs ‘2’ genaamd, is al uitvoering de revue gepasseerd hier op Autointernationaal.nl .

De carrosserie van de 2+2 Grand Tourer Coupé bestaat voor een groot deel uit carbon. Dit lichtgewicht materiaal zorgt voor drie belangrijke voordelen: een lager gewicht, een hogere torsiestijfheid en een lager zwaartepunt. De oplaadbare hybride aandrijflijn heeft een systeemvermogen van 609 pk en een koppel van 1.000 Nm. Hij bestaat uit een geblazen 4 cilinder benzinemotor die de voorwielen aandrijft en 232 pk aan elektrisch vermogen op de achterwielen.

In puur elektrische, achterwiel aangedreven modus heeft de Polestar 1 een elektrische bereik van 124 kilometer (gemeten volgens de WLTP norm). Door dit grote bereik kan een groot deel van de dagelijkse ritten volledig elektrisch worden afgelegd. Wanneer nodig springt de benzinemotor bij. In Power modus accelereert de Polestar in 4,2 seconden naar 100 km/u.

Om de pure kracht van de aandrijflijn perfect op het asfalt over te brengen, is de Polestar 1 voorzien van adaptieve dempers van Öhlings en speciaal afgestemde Akebono remmen. De twee elektromotoren drijven individueel de achterwielen aan voor extra tractie bij het ronden van bochten. De Polestar 1 gaat in Nederland 159.500 euro kosten.

2020 wordt een druk jaar voor Polestar in Nederland. De ‘1’ arriveert begin volgend jaar, gevolgd door de ‘2’ die halverwege het jaar ons land binnen zoeft. Deze 408 pk sterke, vierwielaangedreven liftback heeft een elektrische actieradius van 500 km en accelereert in 4,7 seconden naar 100 km/u. De Intro Edition kost 60.800 euro.

De Polestar 3, een sportieve elektrische SUV met een aerodynamisch design op basis van de volgende generatie Volvo XC90, volgt later. Hij wordt prijstechnisch tussen de Polestar 1 en Polestar 2 gepositioneerd. Een snelle rekensom leert dat wij dan aan een bedrag van 110.000 euro moeten denken. Daarmee wordt de Polestar 3 een directe concurrent van de Tesla Model X Performance (110.820 euro).

Reageren is niet mogelijk.