Bosch brengt een betaalbare lange afstand Lidar op de markt

0

De lange afstand Lidar van Bosch is een nieuwe stap richting autonoom (of op zijn minst verregaand geassisteerd) rijden. Het systeem, dat op 7 januari op de CES in Las Vegas zal worden gepresenteerd, kan ook kleine obstakels waarnemen.

De autonome auto heeft een aantal sensoren nodig om haar software te helpen de omgeving te interpreteren. Maar elk systeem heeft zijn gebreken. Camera’s werken beter bij daglicht en radars kunnen geen kleine objecten waarnemen. Om deze nadelen te compenseren heeft Bosch een Lidar voor lange afstand ontwikkeld. Dit detectiesysteem via laser genereert een driedimensionaal beeld van de weg.

Lidar is de afkorting van: Laser Imaging Detection And Ranging. Het is een technologie om via laserpulsen de afstand tot een object of oppervlak te bepalen. Bij zelfrijdende auto’s worden Lidar sensoren gebruikt om de directe omgeving van het voertuig driedimensionaal in beeld te brengen. Voorstanders van de Lidar beschouwen de technologie als de noodzakelijke derde sensor, naast camera en radar, om volledig autonoom te kunnen rijden op Level 3 tot en met Level 5. Tot nu toe zijn Lidar sensoren echter te duur voor grootschalige toepassing.

Het systeem van Bosch kan zowel voor korte als lange afstanden werken. Het geeft meer betrouwbare informatie over objecten, personen en obstakels die bewegen of stilstaan, onafhankelijk van hun grootte. Zo kan de Lidar van Bosch ook een ander voertuig of een fietser detecteren, evenals een dier, een voetganger of zelfs een steen op de weg. De omgeving wordt tijdens het rijden in hoge resolutie in 3D in kaart gebracht.

Het systeem moet wel nog worden aangevuld met radars en camera’s om de perceptie van het computersysteem te verbeteren en zo de auto in staat te stellen om zijn omgeving te herkennen en zich autonoom voort te bewegen. De nieuwe Lidar sensor werkt volgens Bosch naadloos samen met bovengenoemde technologie van het bedrijf. Volgens de fabrikant is het systeem goed genoeg om dat zowel in de stad als op de snelweg te gebruiken.

Bosch zegt nu klaar te zijn om dit type Lidar in productie te nemen en op de markt te brengen. De toeleverancier van de auto-industrie belooft een ‘betaalbare’ prijs. Dat zou mogelijk zijn omdat de door Bosch ontwikkelde Lidar sensor op grote schaal geproduceerd kan worden, waardoor de kosten per exemplaar dalen. Indien daar geen woord van gelogen is, kan dit de doorbraak van zelfrijdende auto’s betekenen.

Bosch geeft volgende week meer details. Volgens persbureau Reuters schommelt de prijs van een Lidar sensor momenteel nog rond de 9.000 euro. Analisten menen echter dat de prijs uiteindelijk zal moeten dalen tot circa 180 euro voordat het onderdeel commercieel succesvol kan worden voor het grote publiek. Het is onduidelijk of Bosch al klanten heeft voor de sensoren.

Het is ook nog niet duidelijk wanneer de technologie op de markt komt en in welke auto’s. Tot de bedrijven die zich achter de technologie scharen, behoren (naast Bosch) onder meer Ford, General Motors, Apple en Alphabet bedrijf Waymo. Fabrikanten als Tesla en Nissan zijn dan weer minder enthousiast, onder meer vanwege de hoge kostprijs. Tesla gebruikt camera’s en radars als zicht voor de auto.

Reageren is niet mogelijk.