Honda breidt Civic Type-R gamma uit met de Sport Line en Limited Edition

0

Honda breidt het Civic Type R gamma uit. Naast de reguliere GT uitvoering (deze lettercombinatie is voortaan standaard) is de hete Japanner nu ook leverbaar als Sport Line voor alledaags gebruik en als Limited Edition, een hardcore performanceversie.

Wie een iets minder agressief uiterlijk wenst dan de GT versie biedt, maar geen genoegen neemt met verminderde prestaties, kan voortaan de Civic Type-R Sport Line bestellen. Zijn aankleding omvat onder andere een minder grote / hoge / heftige achterspoiler.

De 19 inch lichtmetalen velgen zijn voorzien van Michelin Pilot Sports 4S banden met zachtere wangen.

De rode accenten op de zij schorten, een kenmerk van de Civic Type-R GT, ontbreken. Samen met extra isolatiemateriaal in de kofferruimte en in de achterklep moeten de minder harde banden voor een beter geluidscomfort zorgen. In het in zwart uitgevoerde interieur monteert Honda wel sportstoelen (zwarte exemplaren met rode stiksels).

Deze nieuwe uitvoering kan, net als de Civic Type-R GT, in de nieuwe lak kleur Racing Blue worden besteld. De Sport Line uitvoering wordt vermoedelijk iets goedkoper dan de GT.

Aan de andere kant van het spectrum bevindt zich een extremere versie van de Civic Type-R, de Limited Edition. Die is bij uitstek geschikt voor gebruik op het circuit. Hiertoe is de Limited Edition voorzien van lichtgewicht componenten en een gestript interieur met kuipstoelen.

Ook moet de hete Japanner het stellen met minder isolatiemateriaal in het dak, in de achterklep, in de voorbumper en in het dashboard. De achterbank mocht wel blijven. Een bijdrage aan het 47 kilo lagere gewicht leveren ook de eliminatie van het infomedia systeem en de airconditioning. Wel heeft de Limited Edition allerlei rij hulpsystemen.

De lichtgewicht velgen, 20 inch exemplaren waar Michelin Cup 2 banden omheen zitten, zijn afkomstig van BBS. Honda heeft ook de demping van de Limited Edition aangepast. Verder zou de stuurinrichting dankzij een andere afstelling meer gevoel moeten bieden.

Zoals de naam al aangeeft, is de oplage beperkt: voor het Europese continent worden slechts 100 stuks gebouwd van de in Sunlight Yellow gespoten speciale editie. Hij heeft een donkerder uitgevoerde typeaanduiding op zijn achterklep en zaken als het dak, de zijspiegel kappen en de luchtinlaat op de motorkap zijn in zwart uitgevoerd.

Het interieur kenmerkt zich door rood beklede sportstoelen, een met rood Alcantara afgewerkt sportstuur en een speciale pook knop.

Aan de aandrijflijn werd niet gesleuteld en dit betekent dat ook de Limited Edition van de Civic Type-R over een geblazen 2,0 liter beschikt die 320 pk en 400 Nm loslaat op de voorwielen. De sprint naar 100 km/u is in 5,7 tellen achter de rug. Daarmee is hij 0,1 seconde rapper dan de Civic Type-R GT. De tijdwinst is te danken aan bovengenoemde gewichtsbesparing.

De verkoop van de nieuwe varianten van de hitsige Civic Type-R start komende zomer. Dan worden ook de prijzen bekendgemaakt. De speciale versies beschikken net als de GT uitvoering over ‘Honda LogR’: een systeem dat rij data registreert en analyseert. Voor het eerst maakt Honda hierbij gebruik van de slimme telefoon, waardoor de analyses veel gedetailleerder zijn. Het systeem biedt 3 functies. Die hebben alle drie als doel de rijstijl van de bestuurder te helpen verbeteren; zowel op de openbare weg als op het circuit.

Reageren is niet mogelijk.