Prijs vergelijking Kia Ceed SW PHEV en XCeed PHEV

0

Kia heeft het leveringsgamma van de Ceed en de XCeed uitgebreid met een stekker hybride versie. De levering start in april, maar de prijzen zijn nu bekend gemaakt.

Bij de Ceed komt alleen de SW carrosserievorm in aanmerking voor de zogeheten PHEV techniek. De Sportswagon is met de stekker hybride leverbaar vanaf 34.495 euro. Voor dit bedrag levert Kia de DynamicLine uitvoering. Meer luxe bieden de DynamicPlusLine en de ExecutiveLine. Die kosten respectievelijk 35.495 euro en 38.995 euro.

KiaHyundaiRenaultToyota
Ceed SWIoniqCapturCorolla Touring Sports
PHEV DynamicPHEV i-MotionE-Tech Plug-in Edition1.8 Hybrid GR Sport
34.495 euro32.695 euro± 33.190 euro34.745 euro
KiaMitsubishiSkodaToyota
Ceed SWOutlanderSuperbPrius
PHEV ExecutivePHEV IntensePHEV EditionPlug-in Dynamic
38.995 euro39.995 euro42.450 euro39.295 euro

De basisprijs van de XCeed PHEV ligt 1.000 euro hoger. Dit betekent dat er 35.495 euro voor de DynamicLine uitvoering betaald moet worden. De meer luxe biedende DynamicPlusLine en ExecutiveLine kosten respectievelijk 36.495 euro en 39.995 euro. Bij de prijs inbegrepen is altijd standaard 7 jaar of 150.000 kilometer fabrieksgarantie.

KiaFordKiaToyota
XCeedKugaNiroCorolla Trek
PHEV DynamicPHEV TrendPHEV Dynamic1.8 Hybrid
35.495 euro36.175 euro36.205 euro34.445 euro
KiaFordJeepMini
XCeedKugaRenegadeCountryman
PHEV ExecutivePHEV ST-Line4xe SportCooper S E ALL4
39.995 euro39.675 euro± 40.590 euro41.905 euro

Beide Kia modellen bieden als DynamicLine zaken als een navigatiesysteem met 10,25 inch display, UVO Connect plus TomTom Live Services, een achteruit rij camera, cruise controle, LED lampen voor & achter, 16 inch lichtmetalen velgen en deels met lederlook bekleed meubilair. Ook van de partij zijn DAB+ radio, voorbereiding voor Apple CarPlay plus Android Auto, een licht & regensensor, automatische airconditioning met 2 temperatuurzones, parkeersensoren achter, actieve rijbaanassistentie, vermoeidheidsherkenning, grootlicht assistentie en autonome noodremassistentie met voetgangersherkenning.

De DynamicPlusLine biedt bovendien adaptieve cruise controle, autonome rijbaan volg assistentie, snelheidsbordenherkenning, privacy glas en verwarming van zowel de voorstoelen als het stuur. Het topmodel uit de reeks, de ExecutiveLine, onderscheidt zich met een 12,3 inch digitale instrumentencluster, een groot glazen schuif/kanteldak, lederen bekleding, een elektrisch bedienbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie, ventileerbare voorstoelen, stoelverwarming achter, een in 3 delen neerklapbare achterbank, een draadloos oplaadstation voor telefoons en een slimme automatische achterklep. Hij staat op 17 inch (Ceed SW) of 18 inch (XCeed) lichtmetalen velgen en voegt nóg meer assistentiesystemen toe zoals dode hoek detectie en kruisend verkeer detectie achter.

Onder de motorkap van zowel de Ceed SW PHEV als de soortgelijke uitvoering van de XCeed zit een atmosferische 1,6 liter benzine GDI viercilinder. Die krijgt assistentie van een 60 pk sterke elektromotor. De hiervoor benodigde stroom wordt uit een lithium / polymeer accu met een capaciteit van 8,9 kWh getapt. Het systeemvermogen komt uit op 141 pk en aan koppel is er maximaal 265 Nm beschikbaar. De aandrijflijn is gekoppeld aan een 6-traps automaat met dubbele koppeling.

In elektrische modus komt de XCeed PHEV 58 kilometer ver. De stekker hybride Ceed SW heeft een 2 kilometer grotere actieradius op een volle acculading. De ingebouwde lader beschikt over een capaciteit van 3,3 kW. Hierdoor is het stekker hybride duo in circa 3 uur opgeladen (van 0 % tot 100 %) middels 1-fase 16 ampère (AC). Ze zijn standaard uitgerust met een Type 2 aansluiting voor het laden met wisselstroom (AC). De PHEV modellen worden standaard geleverd met een laadkabel voor publiek laden (Type 2) en een laadkabel voor thuis laden via een wandcontactdoos. De Kia dealer kan rijders volledig ontzorgen met laadoplossingen op maat voor thuis of op de zaak.

Beide Kia’s mogen een geremde aanhanger van maximaal 1.300 kg trekken. Ongeremd bedraagt het maximum trekgewicht 600 kg. Zowel de Ceed SW PHEV als de soortgelijke uitvoering van de XCeed zijn voorzien van het nieuwe Virtual Engine Sound systeem van Kia dat voetgangers bij lage snelheden in de elektrische modus waarschuwt met virtuele geluiden.

De geëlektrificeerde aandrijflijn heeft geringe invloed op de binnenruimte. De accu is namelijk naast de brandstoftank onder de achterbank geplaatst en dus niet, zoals bij veel andere stekker hybride modellen, onder de vloer van de bagageruimte, waar hij waardevolle laadruimte inneemt. Er is een speciale ruimte onder de bodem van de kofferbak om de laadkabel in op te bergen. Door de plaatsing van het accupakket is de praktische bagageruimte gelijk aan de Ceed SW en XCeed met enkel een verbrandingsmotor.

De 2 nieuwe stekker hybride modellen van Kia hebben speciale designkenmerken waarmee zij zich onderscheiden van de uitvoeringen op benzine of diesel. Zo zijn ze allebei voorzien van een nieuwe, gesloten tijgerneus grille (voor aerodynamische efficiëntie) en een in het linker voorspatbord geïntegreerde laadaansluiting. De stekker hybride Ceed SW is daarnaast standaard voorzien van de bumpers van de GT-Line uitvoering. Die zorgen voor een betere luchtstroming en een sportievere uitstraling.

Het nieuwe instrumentarium bevat onder meer een speciale laadindicator en displays die de werking van de aandrijflijn inzichtelijk maken. Het zogeheten UVO Connect telematica systeem biedt unieke functies waaronder de functie waarmee berijders beschikbare laadpunten in hun omgeving of onderweg kunnen vinden. De ‘Driver Only’ functie van de klimaatregeling deactiveert alle luchtstromen in de cabine, behalve die rondom de bestuurder. Hiermee vraagt het systeem minder energie van de accu, terwijl de temperatuur op de bestuurderspositie op de gewenste temperatuur blijft. De ‘Driver Only’ functie sluit niet alleen de luchtroosters, maar zet ook zo nodig de ventilator uit.

Reageren is niet mogelijk.