Verkoopimpuls genererende vernieuwing: facelift Citroën C3

0

De Citroën C3 is in Nederland duidelijk over zijn verkoophoogtepunt heen. Vorig jaar daalde het aantal registraties in een groeiende markt met dik 10 procent. De afgenomen populariteit van de C3 is goed verklaarbaar: in 2019 werden nieuwe generaties van zowel de Peugeot 208 als de Renault Clio gepresenteerd. Dus is het tijd voor Citroën om haar alternatief te herzien. Hier lees jij de eerste informatie over de facelift van de C3.

In zijn huidige vorm wordt de C3 vooral gewaardeerd vanwege zijn eigenzinnige, sympathieke uiterlijk. Citroën is terecht niet van plan om daar veel aan te gaan sleutelen. Wel krijgt de C3 een nieuwe, op de conceptstudie CXperience geïnspireerde, grille. Kenmerken zijn overlappende verchroomde balken en, in het verlengde van de spanten, wijd uitlopende uiteinden. Als gevolg hiervan zal ook de voorbumper evolueren, met als doel de C3 een iets minder mollig uiterlijk te geven dan de huidige editie. Maar al met al zal de facelift verre van spectaculair zijn, want het silhouet zal in grote lijnen hetzelfde blijven.

Meer nieuws valt vanonder de motorkap te melden. Daar gaat Citroën bij de C3 de nieuwste generatie 3 cilinder benzineblokken monteren om het verbruik en de CO2 uitstoot te verlagen. Concreet betekent dit een turboloze 75 pk versie van de 1,2 liter motor voor de instap uitvoering. Voor meer pit kan de klant terecht bij de geblazen 100 en 130 pk varianten. De C3 staat echter niet op hetzelfde moderne CMP platform als de Peugeot 208. Dit betekent dat een elektrische versie niet tot de mogelijkheden behoort. Citroën fans die daar hun zinnen op hebben gezet, dienen te wachten tot de introductie tot de nieuwe C4. Dat wordt een soort coupéachtige cross-over op basis van de verlengde CMP onderstel variant van de Peugeot 2008.

De C3 moet dus in de tweede fase van zijn verkoopleven roeien met oude onderstel riemen. Citroën denkt het model qua rijeigenschappen en comfort up-to-date te kunnen houden met de montage van de schokdempers met dubbele hydraulische stops die de C4 Cactus en C5 Aircross gelukkig maken. De ingreep moet er toe leiden dat autoconsumenten die veercomfort hoog op hun boodschappenlijstje hebben staan niet om de vernieuwde C3 heen kunnen. In dit opzicht onderscheidt de Citroën zich van de nieuwe Peugeot 208 en Renault Clio die meer waarde hechten aan dynamiek.

Aan boord zal de vernieuwde Citroën C3 zijn “cocooning” sfeer niet verstoren. In plaats hiervan zal de hightech apparatuur een update ondergaan met een upgrade van het touchscreen om de infomedia installatie daarmee sneller te laten reageren op instructies. Het is echter niet zeker dat de C3 zijn analoge meters zal inruilen voor een configureerbaar scherm. De Citroën wil namelijk wel kunnen blijven vasthouden aan het huidige sympathieke prijs niveau. Anders zijn de prioriteiten in het beveiligingsregister. Daar kunnen C3 kopers een arsenaal met de nieuwste assistentiesystemen verwachten. De Citroën zou daarmee semi autonoom moeten kunnen rijden, althans de duurdere versies.

In het voorjaar van 2020 zal de vernieuwde Citroën C3 officieel worden onthuld. Een publieksdebuut op de in maart te houden autosalon van Genève zit er evenwel niet in want daar zullen de Fransen niet aanwezig zijn. De commerciële lancering is gepland voor de zomer. Oftewel 4 jaar na het verschijnen van de huidige editie.

 

Reageren is niet mogelijk.