Fiat Chrysler: Italiaans B segment SUV trio op komst

0

Volgens het doorgaans goed geïnformeerde Italiaanse tijdschrift Quattroruote vinden er bij Fiat Chrysler Automobiles (FCA) momenteel voorbereidingen plaats voor een groot offensief op het gebied van kleine SUV modellen. Het betreft het belangrijkste medicijn waarmee de verkopen van het Italiaans / Amerikaanse concern in Europa weer gezond gemaakt kunnen worden.

In maart verkocht FCA in onze marktregio liefst driekwart minder auto’s. Geen enkel merk van het concern wist de dans te ontspringen, al werd Lancia (dat geheel afhankelijk is van de Italiaanse consument) het hardst geraakt met een 91,5 procent lagere afzet. Maar het medicijn is onder handbereik. Daarvoor wordt het basisingrediënten door PSA, de aanstaande huwelijkspartner. Het trio aan B segment SUV modellen zal namelijk worden gebaseerd op het CMP platform van de Fransen.

Alfa Romeo had al eerder aangekondigd medio 2022 met een SUV model voor het B segment te komen. Die zal onder de geheel in eigen beheer te ontwikkelen Tonale worden gepositioneerd en wordt in dezelfde prijsklasse actief als de MiTo. Aanvankelijk was het plan om een beroep te doen op de onderdelenschappen van Fiat, maar PSA biedt veel modernere techniek. Het CMP platform maakt namelijk ook een geheel elektrische versie mogelijk. De verwachting is dat de B segment SUV van Alfa Romeo ongeveer even groot wordt als de DS 3 Crossback (4,12 meter).

In 2023 volgen Fiat en Lancia met hun eigen interpretaties van de B segment SUV. Het eerste merk zal opteren voor een tamelijk eenvoudige aankleding. Doel daarvan is enerzijds om prijs afstand te creëren tot de Alfa Romeo variant en anderzijds om het model daarmee te positioneren als aantrekkelijk doorgroeimogelijkheid voor Panda klanten. De verwachting is dat Fiat veel designelementen van de Centoventi conceptstudie zal toepassen. Een directe opvolger van de Panda is de B segment echter niet. De nieuwe editie van de beroemde Fiat wordt weer een hatchback, maar dan een halve klasse groter.

Dankzij de verrassend grote populariteit van de Ypsilon is besloten om Lancia een doorstart te gunnen. Daarom mag dit merk meerijden op de bagagedrager van het B segment SUV offensief van FCA. Autointernationaal.nl adviseerde jaren geleden al om Lancia juist met zo’n cross-over een comeback te laten maken. Italië is namelijk, net als Frankrijk trouwens, een typisch ‘B segment land’. De nieuwe Lancia wordt net als de Alfa Romeo ruim 4 meter lang, maar wordt alleen leverbaar in een volledig elektrische uitvoering.

Reageren is niet mogelijk.