In detail: de nieuwe Toyota Yaris Cross

0

Toyota brengt, als wij de geflopte uit 2009 stammende Urban Cruiser buiten beschouwing laten, voor het eerst een B segment SUV uit. Die wordt gebaseerd op de populaire Yaris en draagt als extra modelnaam aanduiding ‘Cross’. Halverwege volgend jaar is de stoere, compacte Toyota in Nederland te koop.

Met de nieuwkomer wordt Toyota actief in een deel van de markt waar de verkopen het snelst groeien. Zogeheten B segment SUV modellen zijn namelijk een grote hit. Hun toenemende populariteit gaat ten koste van klassieke hatchbacks zoals de Fiesta, Corsa, Clio en Polo. Daarvan stagneren de verkopen al enige tijd. Toyota heeft begin dit jaar een knappe nieuwe generatie Yaris neergezet, maar de echte groei in het B segment kan alleen door een SUV variant worden gerealiseerd. Kopers kunnen het model bestellen in de opvallende goudgele kleur van het exemplaar op de fotoserie.

De Yaris Cross is met 4,18 meter 24 cm langer dan de hatchback variant bij een identieke wielbasis van 2,56 meter. Aan de voorkant is de overhang 6 centimeter groter, achter steekt de Yaris Cross 18 centimeter verder voorbij de wielen. Verder is het Cross model Cross 9 cm hoger en 2 cm breder dan de gewone Yaris. Mede daardoor, en door de aanwezigheid van diverse designelementen van de RAV4 (hoekige wielkasten, een hoge vrij recht aflopende robuuste snuit en een scherp gesneden platte achterlichtpartij), oogt hij opvallend stoer en wekt hij eerder de indruk een SUV te zijn dan een cross-over.

De in Frankrijk te bouwen Toyota wordt een concurrent van ondermeer segmentleider Renault Captur, zijn landgenoot Peugeot 2008, de enthousiast ontvangen Ford Puma, de Volkswagen T-Roc plus diens zustermodel Seat Arona én de binnenkort te onthullen nieuwe Opel Mokka. In dit segment wil Toyota met 150.000 verkopen een marktaandeel van 8 procent verwerven. Volgend jaar start de verkoop van de Yaris Cross. Hij deelt zijn tot GA-B gedoopte versie van het modulaire TNGA platform met de gewone Yaris.

Hoewel het dashboard sterk lijkt op de boordplank van de Yaris, geeft Toyota de Cross uitvoering onder meer een eigen instrumentarium en een iets anders ingedeelde middenconsole. Net als de nieuwe Yaris heeft ook de Cross versie het op veiligheidsgebied dik voor elkaar. Toyota rust de B segment SUV namelijk standaard uit met het Safety Sense 2 pakket dat onder andere adaptieve cruise controle en een rijstrookassistent omvat.


Toyota meldt dat de Yaris Cross veel trekjes van een echte terreinauto heeft. Zo zou hij extra veel grondspeling hebben dankzij grote 18 inch wielen en staat hij 3 cm hoger op zijn poten dan de gewone Yaris. In combinatie met een nieuw systeem van vierwielaandrijving, dat Toyota “i-AWD” noemt, maakt het de Cross versie tot op zekere hoogte terrein vaardig. Bij het systeem springen de achterwielen op elektrische kracht bij als de omstandigheden daar om vragen. De i-AWD uitvoering komt echter niet naar ons land, zo heeft de importeur besloten.

De auto wordt leverbaar met de vierde generatie hybride aandrijflijn van de Japanners. Die bestaat uit een gloednieuwe 1,5 liter driecilinder benzinemotor in combinatie met een elektromotor en een CVT automaat. Het systeemvermogen van de aandrijflijn bedraagt 116 pk. De benzinemotor loopt volgens het Atkinson principe en is een afgeleide van de 2.0 en 2.5 blokken uit grotere hybride modellen van Toyota zoals de RAV4. De basisunit is zelf goed voor 91 pk en de elektromotor voegt daar 79 pk aan toe. De hiervoor benodigde stroom is afkomstig van een klein lithium/ion accupakket dat onder de achterbank zit. De Yaris Cross wordt ook leverbaar met enkel een 1,5 liter grote benzinemotor van 121 pk. Die is gekoppeld aan een handbak. De hybride versie, doe een CO2 uitstoot van minder dan 90 gram/km heeft, wordt een directe concurrent van de soortgelijke Hyundai Kona.

De Yaris Cross is primair voor de Europese markt ontwikkeld en zal worden gebouwd in het nabij het Franse Valenciennes gelegen Onnaing, op dezelfde productielijn als de gewone Yaris. Qua verkooppotentieel kan hij de belangrijkste auto voor Toyota voor de komende jaren in onze marktregio worden. De Japanners gaan namelijk uit van een afzetaandeel van 30 procent. De Yaris Cross zou eigenlijk zijn publieksdebuut begin maart hebben beleefd tijdens de autosalon van Genève, maar door de corona pandemie is dat deze digitale onthulling geworden. Maar dat doet natuurlijk niets af aan de relevantie van deze nieuwkomer.

Het is alleen jammer dat Toyota het model de nogal fantasieloze naam Yaris Cross heeft gegeven. Omdat zijn carrosserie op enkele details na totaal verschillend is van het koetswerk van de gewone Yaris, en omdat het lengteverschil liefst 24 centimeter is, zou een aparte aanduiding zonder meer logisch zijn geweest. En ook recht hebben gedaan aan de verschillen tussen beide modellen. De prijzen van de Yaris Cross worden in de aanloop naar de markt introductie bekend gemaakt, maar Autointernationaal.nl verwacht een instaptarief van 22 à 22,5 mille.

 

Reageren is niet mogelijk.