Goedemorgen: de vernieuwde Kia Picanto

0

Kia heeft in de eerste 4 maanden van dit jaar in Nederland 2.604 exemplaren van haar Picanto verkocht. Een pittig aantal. De kleine Kia is in de ogen van de Nederlandse autoconsument nog steeds ‘heet’ genoeg om de verkoopstatistieken in het A segment te mogen aanvoeren. Maar hoe lang nog? Zustermerk Hyundai heeft namelijk de compleet nieuwe i10 gepresenteerd die (onder andere) nóg wat ruimer is. Zal die later dit jaar de Picanto van de troon stoten?

Om de (internationale) verkooppositie van de uit 2017 stammende Picanto te verdedigen, heeft Kia op haar Zuid Koreaanse thuismarkt een opgewaardeerde versie gepresenteerd (daar heet de benjamin uit het gamma Morning). De facelift omvat een gemoderniseerd interieur, een uitgebreidere lijst hightech uitrusting waarmee hij kan worden geleverd en motorische ingrepen om het benzineverbruik te verlagen.

Uiterlijk kenmerk van de modeljaar 2021 uitvoering van de Picanto is een hertekende tijgerneus grille met chromen omlijsting plus idem strips, een 8-tal specifiek vormgegeven LED elementen die samen de koplampen vormen, anders vormgegeven mistpitten, een vernieuwde voorbumper met zilverkleurige designelementen plus grotere koelopeningen en nieuwe velgen in het formaat 14 tot 16 inch. Achter monteert Kia ook een nieuwe bumper en opgefriste lichtunits.

De veiligheidsuitrusting is uitgebreid met een Forward Collision Avoidance Assist System en Lane Keeping Assist. Ook nieuw zijn Blind-Spot Collision-Avoidance Assist, Rear Cross Traffic Collision Avoidance Assist en Driver Attention Warning. Tegen bijbetaling is een geventileerde bestuurderstoel leverbaar. Het dashboard omvat een 4,2 inch groot display in het instrumentarium en een 8 inch touch screen (voorheen 7 inch) voor het infomediasysteem. Die installatie luistert ook naar spraakinstructies. Via een applicatie is bepaalde informatie over de Picanto op afstand met de telefoon opvraagbaar. Ook de airconditioning kan op die manier worden geactiveerd of uitgeschakeld.

Momenteel is de Picanto in Nederland alleen leverbaar met de 67 pk / 95 Nm sterke, atmosferische 1,0 liter 3 cilinder benzinemotor. De 1.0 T-GDI met 100 pk werd eerder uit de prijslijst gehaald. De basismotor is zoals gezegd iets zuiniger geworden. Verwacht geen wereld van verschil maar elk procentje is natuurlijk mooi meegenomen. De 100 pk sterke 1.0 T-GDI keert na de facelift vermoedelijk niet terug. Dat geldt ook voor de oude 1.2 met automaat. Dat was destijds de goedkoopste auto met een G label.

Officiële informatie over de Europese editie van de vernieuwde Morning / Picanto volgt later dit jaar. Reken op een instapprijs van hooguit 13.995 euro. Daarmee is de Kia wat duurder dan de basisversie van zustermodel Hyundai i10, maar dat is doorgaans een luxe die de markt (segment) leider zich kan permitteren.

Reageren is niet mogelijk.