Verrast de nieuwe Dacia Sandero met een RS versie?

0

De nieuwe Sandero is nog niet van plan om zijn camouflagemateriaal tijdens testritten met de prototype versie thuis te laten, maar de Dacia trekt nu wel een sportieve outfit aan. Betekent dit dat wij hier kennismaken met de toekomstige RS variant?

Zelfs nu Dacia haar 15-jarige aanwezigheid in West Europa viert, gunt het merk zichzelf geen rust. Verstandig, want langzaam maar zeker begint de autoconsument uitgekeken te raken op het bestaande repertoire. De Sandero en Logdy blazen dit jaar 8 kaarsjes uit en naderen daarmee hun uiterste verkoopdatum. Won Dacia vorig jaar nog gestaag terrein, dit jaar loopt het marktaandeel weer terug: 3,6 procent in 2019 en 2,8 procent in de eerste 4 maanden van dit jaar. Absoluut gezien, het corona virus effect meegerekend, is er zelfs sprake van een afzetdaling van 53 procent.

Maar gelukkig is er licht aan het eind van de tunnel, want Dacia is momenteel druk met het testen van haar toekomstige generatie Sandero. Ondanks de vermomming is duidelijk te zien dan de 5-deurs hatchback zijn vrij klassieke uitstraling behoudt, maar wel dunnere koplampen krijgt, een iets minder rechtopstaande voorruit en een meer gewelfde motorkap. Wat op de spionagefoto’s echter het meest in het oog springt, is de sportievere aankleding van dit prototype. Daarmee doet de Dacia denken aan de RS versie die sinds een paar jaar in Latijns Amerika wordt verkocht, waar de Sandero het Renault merklogo draagt.

Technisch is een dergelijke sportieve variant niet onmogelijk. Toch blijft het een zeer hypothetische uitbreiding van het gamma. Om te beginnen is de typeaanduiding ‘R.S.’ voorbehouden aan Renault. Daar komt bij dat de nieuwe Sandero weliswaar hetzelfde CMF-B platform krijgt als de jongste Clio, maar het betreft een vereenvoudigde versie. De vraag is of die berekent is op meer motorisch geweld dan de 100 pk van de huidige generatie. Niet uit de sluiten valt daarom dat wij hier geen ‘Sandero RS’ zien, maar een ‘Sandero RS Line’ oftewel een schaap in wolfskleren. Dit betekent wederom een motorvermogen van 100 pk, al zou Dacia er ook voor kunnen kiezen om deze sportieve variant op de voeren tot 117 pk. Dat is evenveel vermogen als Nissan uit de 1,0 liter 3 cilinder motor haalt voor haar Juke. En dan is er kort de bocht een prima alternatief voor types als de Fiesta ST-Line, de Micra N-Sport en de Ibiza FR.

Met de sportieve variant kan Dacia consumenten verleiden die ongevoelig blijven voor de avonturierstijl van de Sandero Stepway. Het is nog even afwachten hoe deze variant bij ons gedoopt zal worden, aangezien de naam ‘RS Line’ door moederbedrijf Renault duidelijk uitgesloten is voor een Dacia in Europa.

 

 

Reageren is niet mogelijk.