Door het oog van de storm: de nieuwe Renault Mégane

0

Renault verkeert in zwaar weer en lijkt er niet zonder kleerscheuren van af te komen. Modellen als de Espace, Scénic en Talisman worden bij de reorganisatie geslachtofferd. Maar de Mégane heeft de bezuinigingswoede overleefd. Daarvan komt in 2022 een nieuwe editie.

Het is nog maar kort geleden dat de huidige generatie Mégane een opfrisbeurt heeft ondergaan. Van dat bijgepunte model moeten de verkopen eigenlijk nog op gang komen. Maar toch zal al in oktober 2022 de opvolger worden gepresenteerd. Renault is namelijk niet van plan om, ondanks dat zij momenteel grote moeilijkheden ondervindt, al haar schepen in de middenklasse te verbranden. Daarom is er geen sprake van dat het ontwikkelingsproject voor een nieuwe Mégane zal worden stopgezet. Gelukkig maar, want voor deze modelreeks heeft Renault enkele verrassingen in petto.

De huidige Mégane heeft amper geprofiteerd van haar opknapbeurt. Dat is een bewuste keuze van Renault. Aan een dood paard moet je niet al te hard trekken. De huidige Mégane verkoopt weliswaar redelijk (maar ook niet meer dan dat), maar zelfs met een ingrijpende facelift zou het nooit een segmenttopper worden. Helemaal niet als Peugeot volgend jaar de compleet nieuwe 308 presenteert. Daarom worden kaarten nu ingezet op de vijfde generatie Mégane. Die beleeft zijn showdebuut in de herfst van 2022 op de autosalon van Parijs (of wat daar tegen die tijd van over is). Eigenlijk zou de huidige Mégane pas een jaar later worden afgelost, maar door te besparen op de facelift kon er budget worden gecreëerd voor een versnelde ontwikkeling van de opvolger.

De nieuwe Mégane zal worden gebaseerd op een verbeterde versie van het CMF-C/D platform van de alliantie tussen Renault en Nissan. In dit kader zal hij profiteren van een volledig hybride benzine aanbod: mild voor de motoren van 100 tot 160 pk, conventioneel voor de uitvoering met 140 pk en oplaadbaar voor de 160 pk sterke stekker variant. Met de laatste aandrijflijn (reeds aangekondigd voor de huidige Mégane Estate) moet het bereik in elektrische modus meer dan 60 km bedragen. Normaal gesproken zou hij geen dieselmotor meer onder de kap krijgen, maar Renault wil een aantrekkelijk product voor bedrijven kunnen blijven aanbieden. Daarom zal de nieuwe Mégane ook leverbaar worden met de 1.5 Blue dCi unit van 115 pk.

Uiterlijk neemt de nieuwe Mégane een aantal styling elementen over van de jongste Clio die een succesvolle verkoopstart heeft gemaakt. Het model krijgt daarmee een robuuster, minder afgerond uiterlijk dan de huidige generatie. Die stoerdere look past goed bij avontuurlijke XMod uitvoering die Renault voor de nieuwe Mégane in petto heeft. Dat wordt een soort ‘nep cross-over’ die in dezelfde vijver gaat vissen als de Ford Focus Active (en de nog te introduceren Fiat Tipo Cross). De XMod uitvoering van de nieuwe Mégane onderscheidt zich door plastic beschermingmateriaal op de carrosserie vertonen en krijgt standaard het Grip Extended systeem (verbeterde tractiecontrole in combinatie met M+S banden (Mud & Snow; in het Nederlands modder en sneeuw).

Renault investeert evenwel geen geld in een opvolger voor de Estate uitvoering van de Mégane. Wie een praktische, ruime auto met wybertjes logo wil, moet straks maar de Kadjar aanschaffen. Ter compensatie zal Renault de nieuwe Mégane, waarvan de afmetingen niet veel toenemen, wel een grotere kofferbak capaciteit geven van ongeveer 400 liter (momenteel past er 294 liter aan bagage in de hatchback). Voor markten buiten West Europa komt er wel een sedan uitvoering van de nieuwe Mégane. Die zal, indien van toepassing, ook het verkoopstokje van de Talisman gaan overnemen.

Aan boord gaat Renault resoluut voor een moderne sfeer zorgen met een dashboard dat wordt gedomineerd door twee grote schermen: een voor de bestuurder en de andere in de console voor het infomediasysteem. Diverse rij hulpmiddelen zullen de nieuwe Mégane in staat stellen op autonoom te rijden op niveau 2. Deze vorm van assistentie kan echter alleen op de snelweg gebruikt worden. Hoewel Renault veel heeft geïnvesteerd in autonoom rijden op niveau 3 (het stuur loslaten en je ogen niet perse op de weg gericht houden), staat die techniek niet op de agenda voor de vijfde generatie. Het juridische kader is door de overheid nog steeds niet goed geregeld en de technische sprong die gemaakt dient te worden (met name voor wat betreft de betrouwbaarheid van het systeem) is momenteel nog te groot.

Renault gaat de nieuwe Mégane wederom in Palencia (Spanje) bouwen. Net als bij de huidige Clio zal er prijstechnisch scherp aan de wind worden gevaren. Dit betekent dat de tarieven voor de nieuwe Mégane niet al te veel zullen stijgen. Reken op een basisbedrag van 24.000 à 24.500 euro. Daarmee blijft Mégane goedkoper dan zijn belangrijkste rivaal, de Peugeot 308. Een vergelijke prijsstrategie heeft de Clio in haar concurrentiestrijd met de 208 ook geen windeieren gelegd.

Reageren is niet mogelijk.