Ford slaat homerun met nieuwe Bronco

0

Ford schreef in 1964 autogeschiedenis met de lancering van de eerste generatie Mustang. Niet alleen omdat de ‘betaalbare sportwagen voor het Amerikaanse volk’ direct in de smaak viel, maar ook omdat (en dat hangt er natuurlijk nauw mee samen) er direct honderdduizenden exemplaren van werden verkocht. Sindsdien heeft Ford niet meer zo’n succes gekend. Tot nu, want ook voor nieuwe Bronco staan Amerikanen massaal in de rij.

In de jaren zestig van de vorige eeuw liet de autoconsument zich verleiden door een sportwagen. Anno 2020 ‘moet’ het een SUV zijn, al zou je de Bronco ook kunnen omschrijven als een pure terreinwagen. Ford heeft met zijn design, dat doet denken aan dat van de originele Land Rover, duidelijk de gevoelige snaar geraakt.

De model fan website Bronco6G meldt te weten dat Ford al circa 230.000 bestellingen op zak heeft voor het model. Een woordvoerder van de autofabrikant zelf bevestigt dat het er “meer dan 150.000” zijn. Klanten die nu pas een exemplaar van de Bronco reserveren, zullen tot in 2022 moeten wachten op hun nieuwe speeltje.

De productie van de nieuwe Bronco start in het voorjaar van 2021. Het ongelooflijke succes doet de huidige ster van het segment, de Jeep Wrangler, peentjes zweten. De nieuwe Defender van Land Rover hoeft zich minder zorgen te maken omdat Ford geen plannen heeft om de Bronco in diens primaire marktgebied (Europa) te gaan verkopen. Andersom heeft de Brit in de Verenigde Staten een exotische status. De Bronco is daarentegen een allemansvriend.

Met 150.000 à 230.000 bestellingen in 2 weken tijd is de Bronco de populairste Ford sinds de Mustang in 1964. Het is nog niet zo veel als de 650.000 orders voor de Tesla Cybertruck, maar die werd dan ook al 8 maanden geleden aangekondigd. Bovendien kan de Bronco alleen gereserveerd worden door inwoners van de Verenigde Staten, dit in tegenstelling tot de Cybertruck, die men overal ter wereld kan bestellen. De 3.500 exemplaren van de introductie editie waren zo snel uitverkocht dat Ford genoodzaakt was om de oplage te verdubbelen naar 7.000 stuks.

De Bronco heeft dus de meest succesvolle lancering van de afgelopen jaren te pakken. Dat doet Autointernationaal.nl denken aan nog zo’n extreem populaire Ford op de Amerikaanse markt: de Mustang. In 1964 verkocht het merk met de blauwe ovaal ruim 400.000 exemplaren van deze ‘pony car’, terwijl het had gerekend op 100.000 stuks. Nog niet zo lang geleden schoot Ford ook al raak met de Mustang Mach-E.

De Amerikaanse autofabrikant, waar beleggers op de beurs lange tijd weinig belangstelling voor hadden, is dus weer ‘full in swing’. De eer daarvoor dient naar de huidige topman Jim Hackett (op de foto rechts) te gaan. Dat leek een 65-jarige CEO te zijn met maar weinig benzine in zijn bloed, maar hij was wel een gewaardeerd ‘vaderfiguur’ die niet te beroerd was om anderen te laten schitteren. Dat is de manier om het talent binnen jouw bedrijf maximaal te benutten.

Toeval of niet, maar Hackett heeft vandaag te kennen gegeven terug te zullen treden als CEO. Zijn werk zit er op. En dat zou best wel eens kunnen, want Ford staat weer goed op de rails. Een productieve samenwerking met Volkswagen, die door Hackett namens Ford beklonken is, maakt daar ook onderdeel van uit. Je moet opstappen als het publiek nog voor jou applaudisseert. Dat is bij Hackett zeker het geval. Hij wordt opgevolgd door de 58-jarige Jim Farley (op de foto links) die zeer gemotiveerd is om General Motors van de troon te stoten als grootste Amerikaanse autofabrikant. Wordt vervolgt.

Reageren is niet mogelijk.