Mazda wil met CX-50 weer winstgevend worden

0

Mazda heeft tijdens het eerste kwartaal van het op 1 april begonnen nieuwe boekjaar flinke klappen gekregen. In de periode tot en met 30 juni verkocht de Japanse autofabrikant wereldwijd 244.000 auto’s. Daarmee moest Mazda een flinke veer laten.

Procentueel gezien zakte de Europese verkoop van Mazda het hardst in. Vergeleken met de periode 1 april 2019 t/m 30 juni 2019 noteert Mazda in hetzelfde tijdvak van dit jaar een terugval van 58 procent. Dit komt doordat slechts 28.000 Europeanen een nieuwe auto van het Japanse merk kochten. Het marktaandeel van Mazda daalde daardoor in onze marktregio tot 1,1 procent. In de eerste helft van 2019 hadden de Japanners nog 1,5 procent in handen. De daling kan onder andere worden verklaard doordat de CX-3 lange tijd niet leverbaar was omdat dit model niet voldeed aan de nieuwe homologatie-eisen.

Noord Amerika is de grootste afzetmarkt voor Mazda, maar ook daar is de verkoop weinig verrassend teruggelopen door de corona crisis. In totaal gingen 81.000 consumenten in Canada, de Verenigde Staten en Mexico over tot aankoop van een nieuwe auto van het Japanse merk. Dat is 19 procent minder dan een jaar eerder. Mazda dacht met de dieselversie van o.a. de CX-5 een troef in handen te hebben, maar het blijkt toch lastiger dan verwacht om dit model aan de lokale emissie-eisen te laten voldoen. Ook op de thuismarkt gaat het niet al te best: in Japan werden tussen 1 april en 30 juni afgerond 26.000 nieuwe auto’s verkocht; een daling van 34 procent.

Dit alles vertaalde zich in het eerste kwartaal van het nieuwe boekjaar in een omzet van omgerekend slechts 3,2 miljard euro. Mazda leed daardoor een operationele verlies van 380 miljoen euro. Netto schoot het Japanse merk zelfs voor 560 miljoen in het rood. Nu de fabrieken weer auto’s mogen produceren, durft Mazda voorzichtig een voorspelling te doen voor de rest van het boekjaar. In de periode tot en met 31 maart 20210 hoopt het Japanse merk in totaal 1,3 miljoen auto’s te verkopen, waarvan 196.000 exemplaren in Europa.

De omzet moet uitkomen op 23,8 miljard euro, waarbij het operationele verlies naar verwachting 750 miljoen euro zal bedragen. Pas in 2022 denkt Mazda weer winst te maken. Dan is namelijk de CX-50 verkoop klaar. Dat is een cross-over die naar analogie van de CX-30 versus de CX-3 half boven de CX-5 zal worden gepositioneerd. De CX-50, die eind 2021 in Japan debuteert, krijgt een schuine daklijn à la een coupé en wordt ook leverbaar met een hybride aandrijflijn.

Mazda blijft de Kodo designtaal trouw, maar opteert wel voor een slanker silhouet (zie computertekening). In zekere zin kan de CX-50 worden gezien als de derde generatie CX-5, maar dit SUV model zal nog enige tijd (net als de CX-3) worden doorgebouwd. Begrijpelijk, want in 2019 was de CX-5 met afstand de populairste Mazda in Nederland. En dit jaar staat hij ook in de top 3 (na de CX-30 en de 3), met zelfs een tweede plek in juni (achter de CX-30).

De CX-50 deelt zijn technische basis met de nieuwe Mazda 6, die een gloednieuw platform met in de lengterichting gemonteerde motoren krijgt en over circa 12 maanden zal worden onthuld. Er is nog steeds sprake van zowel benzine als diesel als brandstofsoort. Hoogtepunt wordt een gloednieuwe generatie 6 cilinder lijnmotoren. Die worden 250 pk à 350 pk sterk. In Hiroshima zorgt men voor hybride techniek om het verbruik daarvan binnen de perken te houden. Hiervoor zal een beroep worden gedaan op de knowhow van Mazda.

De basis lay-out betekent dat de CX-5- standaard achterwielaandrijving krijgt, maar de cross-over wordt ook leverbaar met i-Activ AWD techniek. Toyota mag het platform, in ruil voor het beschikbaar stellen van haar hybride techniek, gebruiken voor de volgende generatie Lexus IS. Beide Japanse merken kunnen zich op deze manier (blijven) profileren als het Japanse alternatief voor BMW.

Reageren is niet mogelijk.