Niet voor Europa: Ford Bronco en Bronco Sport

0

Vorige maand stelde Ford de langverwachte nieuwe Bronco voor. Dat is een terreinwagen die het gaat opnemen tegen de iconische Jeep Wrangler. Het model is op de Amerikaanse thuismarkt inmiddels erg enthousiast ontvangen (er zijn al ruim 165.000 reserveren) en ook in Europa zijn er liefhebbers voor de Bronco. Of voor de ‘light’ versie: Bronco Sport. Die heeft anders dan zijn stoerdere, grotere broer geen ladder chassis noch een voor terrein gebruik afgestemde ophanging, maar is onderhuids nauw verwant aan de Kuga. Over die alledaagse techniek zit een zelfdragende carrosserie in dezelfde retro stijl als de Bronco. Daarmee is de ‘Sport’ editie een leuk alternatief voor de Land Rover Discovery Sport.

Maar Europese belangstellenden hoeven hun adem niet in te houden. Ford maakte bij de presentatie van de Bronco en Bronco Sport op 13 juli jl. al duidelijk dat een Europese verkoopcarrière voor beide modellen op ons Oude Continent er niet in zit. “De Bronco en de Bronco Sport zijn ontworpen voor de Noord Amerikaanse markt”, zo heeft een woordvoerder van het merk bevestigd. Het model duo is dus niet voor Europa bestemd. Smeekbedes van potentiële klanten zullen daar niets aan kunnen veranderen: Ford heeft geen enkele interesse in het ontwikkelen van Europese versies van de Bronco en Bronco Sport. Voor de eerste is dat begrijpelijk, want diens motoren stoten volgens de normen van de Europese Unie veel te veel CO2 uit, maar de Sport editie deelt zoals gezegd zijn platform met de Kuga PHEV, dus voor die Ford zouden de aanpassingen te overzien moeten zijn.

Maar Ford heeft geen plannen om in eigen land een PHEV versie van de Bronco Sport te gaan verkopen en dan houdt het voor Europa ook op. In ‘Brussel’ wil men dat autofabrikanten zo snel mogelijk (eigenlijk nog dit jaar) de gemiddelde emissiewaarde van de door hen verkochte auto’s terugbrengt naar maximaal 95 gram/km; een erg ambitieus cijfer dat de meeste compacte auto’s met kleine motoren al niet kunnen halen, laat staan grote terreinwagens. Zonder stekker hybride techniek zijn de Bronco en Bronco Sport daarom kansloos in Europa. Dergelijke PHEV varianten staan voorlopig echter niet op het programma. Ford heeft zijn handen vol aan het voldoen van de vraag naar de reguliere versies. En ‘Washington’ vindt een sterke reductie van de CO2 uitstoot ook niet nodig. Daar koos de regering van Donald Trump namelijk onlangs nog voor het terugschroeven van de uitstoot beperkingen voor de middellange termijn.

Dat Ford zich liever concentreert op het voldoen aan de vraag in eigen land naar de Bronco en Bronco Sport is begrijpelijk, maar de autofabrikant laat hierdoor mogelijk wel een interessante inkomstenbron liggen. In vergelijking met de euro is de waarde van de dollar de laatste tijd namelijk sterk gedaald, waardoor het bijzonder lucratief is geworden om in de Verenigde Staten gebouwde auto’s in de eurozone te verkopen. De activiteiten van General Motors stellen in onze marktregio amper meert wat voor en Fiat Chrysler Automobiles laat de Jeep modellen Renegade plus Compass in Italië maken, maar Ford zou zonder meer sterk kunnen profiteren van de wisselkoers verandering. Maar dat doet zij dus niet met de Bronco Sport noch de Bronco Sport. Wel zal Ford door de lagere waarde van de dollar meer geld kunnen verdienen met de export van de Mustang. Naar die Amerikaanse iconische sportwagen zit de vraag in Europa sowieso in de lift. Een ander model dat in de Verenigde Staten het levenslicht ziet en bij ons te koop is, de Explorer, zal minder snel voor een hogere bedrijfswinst bij Ford zorgen omdat die SUV niet aan lijkt te slaan in Europa.

 

Reageren is niet mogelijk.