Toyota Yaris Cross debuteert in Japan

0

Toyota heeft de Yaris Cross dan wel primair ontworpen met Europese klanten in gedachten, maar de compacte SUV is ook bestemd voor de Japanse thuismarkt. Daar hebben autoconsumenten zelfs de primeur, want zij zijn zelfs de eersten die het model kunnen kopen.

De Japanse versie van de Toyota Yaris Cross lijkt precies op het Europese model en is gebaseerd op het TNGA platform (type GA-B). Hij wordt leverbaar met 2 soorten aandrijflijnen. De basismodellen krijgen de 1.5 liter driecilinder Dynamic Force Engine die bij onze Yaris gekoppeld is aan een handbak, maar in Japan aan een Direct Shift CVT. In deze vorm is de Yaris verkrijgbaar met voorwielaandrijving of vierwielaandrijving met ‘Multi-terrain Select’ functie. De motor levert 120 pk bij 6.600 toeren en 145 Nm tussen 4.800 en 5.200 toeren.

Toyota biedt ook een hybride versie aan. Die combineert de 1,5 liter benzinemotor met een kleine elektromotor en batterij voor een niet gespecificeerd systeemvermogen. Op zichzelf levert de driecilinder 91 pk bij 5.500 toeren en 120 Nm tussen 3.800 en 4.800 toeren. De elektromotor is goed voor 80 pk en 141 Nm. De hybride versie wordt standaard geleverd met voorwielaandrijving of als optie elektrische 4WD (E-Four). Toyota beweert dat de Yaris Cross Hybrid een toonaangevend laag verbruik (3,2 liter per 100 km) realiseert in de WLTP cyclus.

Voor wat betreft de praktische eigenschappen zegt Toyota dat de door benzine aangedreven Yaris Cross 2WD een bagageruimte van 390 liter biedt, een in 40/20/40 verhouding op te delen achterbank leuning heeft en dat de kofferbodem in 60/40 verhouding verstelbaar is. Een elektrische achterklep is als optie verkrijgbaar.

Alle modellen zijn standaard uitgerust met een TFT LCD kleurenscherm met meerdere informatiemogelijkheden. De geluidsinstallatie laat zich ook via dit display bedienen, evenals de Data Communication Module (DCM) met SmartDeviceLink (SDL), Apple CarPlay en Android Auto.

In Japan worden alle modellen standaard geleverd met de Toyota Safety Sense systeem, met uitzondering van het basisuitrustingsniveau. Het pakket omvat het geavanceerde Toyota Teammate Advanced Park ondersteuningssysteem voor rijden en parkeren met Full Speed ​​Range Radar Cruise Control, Lane Tracing Assist (LTA) en een Adaptive Hi-beam System (AHS). De veiligheidstechniek omvat ook Pre-Collision Safety System, Low Speed ​​Acceleration Control, Emergency Steering Assist en Road Sign Assist (RSA).

In tegenstelling tot het Europese model dat in Frankrijk wordt gemaakt, wordt de Yaris Cross voor de thuismarkt van Toyota in Japan geproduceerd. De prijzen variëren van omgerekend 22 mille voor het basismodel met de 1,5-liter Dynamic Force Engine en voorwielaandrijving tot 34.000 euro voor het topmodel Yaris Cross Hybrid E-Four met de meest complete uitrusting.

Reageren is niet mogelijk.