Nieuwe Honda Civic ziet er niet patent uit

0

Honda komt in 2021 met een opvolger van de huidige generatie Civic. Dankzij deze uitgelekte patenttekeningen kunnen wij nu al zien hoe de compleet nieuwe editie er uit gaat zien.

De huidige, 10de, generatie Civic werd in 2015 op de Amerikaanse markt gelanceerd en arriveerde een jaar later in de Europese Honda showrooms. Naast een hatchback die in Groot-Brittannië van de band rolt, kan men ook opteren voor een 4-deurs versie die in Turkije het levenslicht ziet. De Tourer uitvoering van zijn voorganger kreeg geen opvolger. In Noord Amerika kwam er wel weer een Coupé versie op de menukaart te staan. Excentriek vormgegeven was de Civic al generaties lang, maar bij de tiende editie lukte het Honda ook om een design te serveren dat door velen als ronduit lelijk werd bestempeld. Mede daardoor had Honda weinig succes met deze middenklasser in Europa. Dat er geen Tourer stationwagon uitvoering meer was, deed de verkopen natuurlijk ook geen goed. Mede vanwege de tegenvallende belangstelling voor de Civic in onze marktregio, besloot Honda 2 jaar geleden dat zij het licht in haar fabriek in het Britse Swindon uit doet zodra het laatste exemplaar van de band is gerold. De opvolger zal in Japan worden gebouwd. Voor de bediening van de Europese markt betekent dat weliswaar meer logistieke kosten, maar dat wordt gecompenseerd door gunstigere handelsvoorwaarden (lees: lagere importtarieven).

De nieuwe Civic zie je hier op deze patenttekeningen. Hij zal niet alleen in hatchback vorm gebouwd worden, maar ook weer in een 4-deurs uitvoering. Een aparte Coupé versie voor de Amerikanen zit er niet meer in. Autoconsumenten met een sporthart worden echter niet vergeten, want er komt wel een nieuwe Civic Type-R. Qua design is generatie 11 een evolutie van de huidige basisvorm. Dat is jammer omdat de Civic met name als hatchback vorm slechts weinig handen op elkaar krijgt. En de design wijzigingen die Honda wél bij de nieuwe Civic doorvoert, zal hier in Europa voor gefronste wenkbrauwen kunnen zorgen. Maar Amerikanen en Aziaten zullen de 11de generatie wellicht prachtig vinden.

Feit is dat Honda de 11de generatie een meer ingetogen design geeft en de scherpe randjes van de huidige editie verwijdert. Het front kenmerkt zich door een subtieler vormgegeven, afgeslankte grille en grotere, bredere koplampen. Die wijzigingen maken de Civic minder uitgesproken, maar niet perse eleganter. De overhang voor is namelijk vanuit stilistisch oogpunt ongemakkelijk lang. De achterzijde van de Hatchback is ontdaan van de achterspoiler. Daardoor wordt de achterruit niet langer in 2 delen gesplitst. De lichtunits in boemerang vorm ruimen eveneens het veld. In plaats hiervan monteert Honda bij de nieuwe Civic relatief eenvoudige achterlichten die conform de huidige designmode met een LED strip met elkaar worden verbonden. De achter(licht)partij doet met een beetje fantasie denken aan die van de Kia Stinger. Op zich is het nooit verkeerd om op een duurdere auto te lijken, maar de betreffende Koreaan is niet meer de jongste. En dat verklaart vermoedelijk waarom de nieuwe Civic niet heel erg modern oogt.

Wordt de nieuwe Civic met zijn minder uitgesproken design ook minder een ‘love it or hate it’ auto? De tijd zal leren of de Honda straks door het grote publiek beter gepruimd wordt. Voor de doelgroep van de Type R uitvoering is een extreem uiterlijk minder een hindernis bij het noteren van orders. Die moet het vooral van zijn prestaties hebben. Een extravert design kan het snelheidspotentieel juist extra in de verf zetten. Nu Honda kiest voor een anoniemer en conservatiever design , lijkt zij voor de doelgroep van de Type R uitvoering echter de verkeerde afslag te nemen  vormgegeven.

Honda gaat de nieuwe Civic in Europa standaard leveren met hybride techniek, net zoals reeds bij de jongste Jazz het geval is. Dit betekent dat er per definitie geen plek meer is voor de huidige turbomotoren, noch voor de handbak. Ook die wijziging zal met gemengde gevoelens worden ontvangen.

Reageren is niet mogelijk.