+++ BMW is begonnen met het testen van de nieuwe X1 op de openbare weg. Het is de bedoeling dat de compacte SUV over iets meer dan 2 jaar op de markt komt. Het was de bedoeling dat de nieuwe X1 ook in de VDL Nedcar fabriek in het Limburgse Born gebouwd zou gaan worden, maar BMW ziet daar van af. Ondanks dat de contracten al waren getekend, denkt het Duitse concern zelf genoeg productiecapaciteit te hebben. Momenteel ziet de X1 zowel in Nederland als Duitsland van de band. Qua design is de derde generatie een evolutie van de huidige editie. Wel kunnen wij rekenen op een grotere grille. Het bestaande onderstel wordt aangepast omdat BMW de nieuwe X1 ook in een volledig elektrische uitvoering wil gaan aanbieden. Die gaat iX1 heten. De benzine en diesel versies kunnen rekenen op milde hybride techniek. +++
+++ CUPRA denkt uiterlijk 2026 haar laatste model met een verbrandingsmotor te lanceren. Daarna zal het voormalige sportieve label van Seat alleen nog maar auto’s met een volledig elektrische aandrijflijn op de markt brengen. De eerste daarvan is de el-Born. Dat ontwerp, feitelijk niet veel meer dan een Volkswagen ID.3 met een ander merklogo, zou oorspronkelijk onder de Seat paraplu verkocht gaan worden, maar in Wolfsburg denkt men voor deze auto meer geld te kunnen vangen als er een Cupra logo op zit. +++
+++ Hoe ver komen ELEKTRISCHE auto’s in de praktijk? Het Britse magazine WhatCar? onderwierp voor de beantwoording van deze vraag 8 modellen aan een praktijktest. Het kleinste rij bereik heeft de Audi e-Tron: 315 kilometer (18 % minder dan in de folder staat). Het merk mag dan claimen voorsprong door techniek te hebben, de e-Tron komt helaas teleurstellend snel tot stilstand vanwege een lege accu. Daarna volgen de Mercedes-Benz EQC (334 kilometer; 20 % minder), de Tesla Model 3 Long Range (340 kilometer; 40 % minder), de Nissan Leaf (349 kilometer; 9 % minder), de Tesla Model X 100D (375 kilometer; 26 % minder), de Jaguar I-Pace (407 kilometer (13 % minder) en de Kia e-Niro (407 kilometer; 10 % minder). De Hyundai Kona Electric 64 kWh heeft in de praktijk het grootste rij bereik (416 kilometer; slechts 7 % minder dan in de folder staat). De Tesla Model S Long Range is nog niet getest. +++
+++ In Japan is het proces tegen de voormalige Nissan topmannen Carlos GHOSN en zijn rechterhand Greg Kelly begonnen. De laatste ontkent alle beschuldigingen. Ghosn is niet aanwezig, want hij vluchtte rond de jaarwisseling naar Libanon. Kelly heeft tijdens de eerste zitting in de rechtbank verklaard dat hij onschuldig is. Hij wordt er van beschuldig Ghosn te hebben geholpen met het verduistering van een miljoenenbedrag en van belastingontduiking. Als Kelly schuldig wordt bevonden door de Japanse justitie, dan kan hij een gevangenisstraf van 10 jaar krijgen en een geldboete. Het is inmiddels bijna 2 jaar geleden dat hij en Ghosn werden gearresteerd in Japan. Kelly is op borgtocht vrijgelaten, maar mag Japan niet verlaten. +++
+++ De nieuwe elektrische pick-up van HUMMER , die eind dit jaar zal worden onthuld, krijgt een mysterieuze ‘krab modus’. “Echte revolutionairen bepalen hun eigen richting” is het enige commentaar dat moederbedrijf General Motors op het nieuwe modellogo geeft. Daar is een krab op te zien. Dit kan betekenen dat de Hummer een systeem krijgt dat vergelijkbaar is met de zogeheten Tank Turn van Rivian: door de elektromotoren links en rechts in tegengestelde richting te laten draaien, zou de auto (op losse ondergrond) quasi ter plekke rechtsomkeert kunnen maken. Een andere mogelijkheid is dat de pick-up een extreme vorm van vierwiel besturing krijgt, waarbij alle wielen onder een hoek van 90 graden opzij kunnen draaien zodat de Hummer (stapvoets) zijdelings kan rijden. Een krab loopt namelijk ook vaak zijwaarts. Het eerste idee is technisch gezien niet heel complex om te realiseren, het tweede daarentegen wél. +++
+++ Het Daimler concern heeft een MAYBACH versie van de volledig elektrische Mercedes-Benz EQS in ontwikkeling. De limousine wordt nog dit jaar aangekondigd en verschijnt in 2021 op de markt. De EQS variant betekent dat Maybach straks een graantje mee kan gaan pikken in het segment voor volledig elektrische topsedans (al krijgt de nieuweling, net als zijn donorauto, een grote achterklep). Doelgroep zijn welvarende autoconsumenten die een Tesla Model S te minnetjes vinden. Het Daimler concern heeft geen plannen voor een Maybach dat niet rechtstreeks is afgeleid van een Mercedes-Benz. +++
+++ MERCEDES zal in november een Maybach versie van de nieuwe S klasse onthullen. Bij de AMG divisie staat eveneens het nodige vuurwerk op stapel. De Maybach versie wordt in november op de Guangzhou Motor Show in China onthuld. Dit land is namelijk de belangrijkste afzetmarkt voor dat model. Volgens Markus Schäfer, de ontwikkelingschef van Mercedes, wordt de Maybach uitvoering “behoorlijk anders dan de standaard lange versie”. Het zal tevens de enige variant zijn die met een V12 motor zal worden geleverd; vermoedelijk dezelfde 630 pk sterke krachtbron als het Daimler concern in de huidige S 650 inbouwde. AMG houdt het vanaf nu bij V8 varianten van de S klasse. Dit betekent dat de ’65’ niet meer terugkeert. In plaats hiervan kunnen wij rekenen op 2 geëlektrificeerde modellen: de S 63e en de S 73e. Zij worden rond de 700 pk respectievelijk ruim 800 pk sterk. AMG gaat de laatste aandrijflijn ook leveren in de GT 4-Door. +++
+++ NIKOLA , een startende Amerikaanse onderneming, dat elektrische en waterstof aangedreven pick-ups en vrachtauto’s wil gaan bouwen, ligt zwaar onder vuur. Het bedrijf is recent door General Motors binnengehaald als belangrijke partner en deed het op de beurs aanvankelijk uitstekend. Maar volgens een rapport van analist Hindenburg Research hangt Nikola van fraude en valse voorstellingen van zaken aan elkaar. “Het is één en al gebakken lucht”, stellen de analisten. Nikola spreekt de beschuldigingen tegen en wilde aanvankelijk de beweringen gedetailleerd ontzenuwen, maar heeft daar op advies van advocaten bij nader inzien toch van af gezien. Wel heeft het bedrijf een verklaring gepubliceerd waarin het de beschuldigingen afdoet als “misleidend” en “afkomstig van een activistische beursspeculant”. Die werd, bij zijn gok op een koersdaling, op zijn wenken bediend: Op de beurs werd Nikola afgestraft met een koersdaling van 45 procent. Daarmee werd alle winst na de deal met General Motors weer ongedaan gemaakt. Volgens het rapport van Hindenburg Research deed Nikola in 2016 alsof haar toen gepresenteerde waterstoftruck One rijklaar zou zijn, maar in feite ging het om een nagenoeg lege huls. Ook maakte het bedrijf filmpjes van een rijdende vrachtwagen terwijl die in werkelijkheid van een lichte helling afrolde. “Nikola en haar oprichter annex CEO Trevor Milton hebben in de loop der tijd tientallen leugens naar buiten gebracht”, beweert Hindenburg Research. De analisten stellen ook dat de deal met General Motors “alleen maar een publiciteitsstunt is om de aandacht af te leiden van Tesla”. Zij voegen er aan toe: “Nikola fraudeert en liegt alles bij elkaar”. General Motors is zich er niet van bewust een kat in de zak gekocht te hebben (mocht dat we zo blijken te zijn, dan kan topvrouw Mary Barra een andere baan gaan zoeken) en stelt “dat onze positie ten opzichte van Nikola niet is veranderd”. Milton heeft gevraagd of beurstoezichthouder SEC klare wijn wil schenken. Zodra die klaar is, zal de oprichter annex CEO met eigen “bewijs” komen dat er geen sprake is van valse beloftes, leugens en bedrog. Overigens plaatste Autointernationaal.nl al vanaf dag 1 vraagtekens bij de deal tussen General Motors en Nikola. Andere automedia vonden het niet verdacht dat er nog enkele rijdende elektrische pick-up of een door waterstof aangedreven vrachtwagen bestaat. +++
+++ NISSAN heeft een nieuw proces ontwikkeld dat de productie van CFRP onderdelen (kunststof dat versterkt is met carbon) versnelt en daarmee veel goedkoper maakt. Dat zou de doorbraak kunnen betekenen bij het gebruik van het materiaal in serieproductiemodellen. Nissan heeft een nieuw spuit gietproces ontwikkeld voor pershars om CFRP onderdelen te produceren. Deze oplossing maakt het mogelijk om de doorlaatbaarheid van de hars na te bootsen en, met temperatuursensoren, zijn stroming in een transparante mal te visualiseren. Deze techniek moet de productietijd met 80 procent verkorten en dus ook de kosten verlagen. De CFRP carrosseriedelen zullen desondanks waarschijnlijk alleen worden gebruikt voor duurdere modellen met als doel zowel het zwaartepunt en het wagengewicht te verlagen, en tegelijkertijd de carrosseriestijfheid te verbeteren. Het kan dus toegepast worden bij de opvolger van de GT-R, maar ook bijvoorbeeld voor elektrische SUV modellen van dochter Infiniti. +++
+++ Bij PORSCHE is een stekker hybride Panamera in de maak met meer dan 700 pk. Die zal ook het huidige topmodel, de 630 pk sterke Turbo S uitvoering, gaan aftroeven. Sinds de facelift van de Panamera zijn de 2 stekker hybride varianten (de 4 E-Hybrid en de Turbo S E-Hybrid) gebundeld tot de 4S E-Hybrid met een systeemvermogen van 560 pk. Maar dat is slechts tijdelijk. In gesprek met WhatCar? liet Thomas Friemuth, de man die verantwoordelijk is voor de modelreeks, namelijk weten dat er 3 stekker hybride versies zijn gepland. Naast een basisuitvoering, komt er in de komende maanden ook een spirituele opvolger voor de Turbo S E-Hybrid, Daarbij liet hij weten dat die meer vermogen krijgt dan de Panamera Turbo S. Friemuth liet doorschemeren dat wij kunnen rekenen op een systeemvermogen van ruim 700 pk. +++
+++ De RDW waarschuwt tegen bemiddelingssites die hoge kosten in rekening brengen om een kentekenbewijs en/of tenaamstelling code voor jou te regelen. Ook blijken deze tussenpersonen de diensten soms helemaal niet te leveren. Heb jij een nieuw of vervangend kentekenbewijs nodig? Of beschik jij niet (meer) over de tenaamstelling code die je nodig hebt voor de aanvraag van een kenteken? Op internet bieden diverse bemiddelaars aan dit voor jou te regelen bij de Rijksdienst Wegverkeer (RDW). De kosten die zij hiervoor in rekening brengen, liggen echter boven het wettelijk tarief. Soms moet men wel 20 euro betalen voor de code, terwijl jij bij de RDW zelf niet meer dan 1 euro kwijt bent. Vaak suggereren de bemiddelaars namens de RDW te handelen, dat is echter niet zo. De RDW waarschuwt nu om geen gebruik te maken van deze bemiddelaars. Temeer omdat de officiële instantie berichten ontvangt dat sommige bemiddelsites de betaalde diensten helemaal niet leveren. Of dat de producten zo laat worden geleverd dat je de kans loopt een boete te krijgen. De wettelijke tarieven die de RDW in rekening brengt, zijn 1 euro voor een tenaamstelling code en 31,50 euro voor een vervangend kentekenbewijs. Het heft geen extra kosten. De code kan jij downloaden met behulp van DigiD via de officiële RDW website en ook de kentekenaanvraag kan jij aldaar doen. Overigens: bij aankoop van een auto via een betrouwbaar bedrijf ontvang jij de tenaamstelling code daar gratis. +++
+++ RENAULT heeft nog een topmanager van Seat afgesnoept. Het betreft Christian Stein. Die had bij Seat de functie van communicatiedirecteur en zal die taak ook bij Renault gaan uitoefenen. In beide gevallen onder supervisie van de nieuwe CEO van het Franse automerk, Luca de Meo. Die zat tot juli achter het stuur bij Seat. De Meo moet Renault weer winstgevend zien te krijgen en dat betekent vele beleidswijzigingen. Om die te communiceren, heb je een manager nodig die aan een half woord genoeg heeft. Dat is Christian Stein, in wie De Meo een blind vertrouwen heeft. Dat de nieuwe communicatie directeur van Renault de Franse nationaliteit heeft, maakte de overstap extra makkelijk. Eerder haalde De Meo de designdirecteur van Seat naar Parijs. De CEO smeedt op deze manier een team mensen waarvan hij weet dat zij goed samen kunnen werken. Dat zal zijn slagkracht ten goede kunnen komen. +++