Prijs indicatie MG 5 EV

0

De Europese comeback van het ‘Britse’ MG heeft het nieuwe Chinese moederbedrijf SAIC Motor geen windeieren gelegd. In augustus werden liefst 506 exemplaren van de ZS EV op kenteken gezet in Nederland. Daarmee was deze MG na de Tesla Model 3 (612 registraties) en de Kia Niro (599) de best verkochte elektrische auto. Sinds zijn introductie zijn er al 2.500 exemplaren van de voordelig geprijsde ZS EV over de toonbank gegaan.

het Verenigd Koninkrijk nu een geheel nieuw elektrisch model aan het gamma van MG toegevoegd: de 5 EV. Anders dan de ZS is dat geen SUV maar een stationwagon. De 4,54 centimeter lange MG 5 EV is afgerond 23 centimeter forser dan het debuutmodel en met een bagageruimte capaciteit van 578 liter slikt hij 130 liter meer koffers. Met de leuning van de achterbank neergeklapt is het volume 1.456 liter. Qua formaat valt de stationwagen in de klasse van de Kia Ceed Sportswagon, de Opel Sports Tourer en de Renault Mégane Estate. De MG 5 EV is 1,82 meter breed en 1,54 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,67 meter.

Net als bij de ZS EV het geval was, is het ontwerp van de stationwagen niet geheel nieuw. 3 jaar geleden presenteerde zustermerk Roewe de Ei5. Die rijdt in China ook in elektrische vorm rond, maar beschikt dan over een 114 pk sterke elektromotor. De MG versie is met 156 pk een stuk krachtiger. Het motorkoppel verschilt marginaal. Het vloeistof gekoelde 52,5 kWh lithium/ion accupakket is identiek. Volgens de WLTP cyclus is daarmee een actieradius van 343 km mogelijk. Aan een CCS lader duurt het 50 minuten totdat het accupakket weer voor 80 procent gevuld is. MG claimt dat de 5 EV in 7,7 seconden naar 100 km/u kan sprinten en dat de topsnelheid ruim 180 km/u bedraagt. Er zijn 3 rij modi met elk zijn eigen mate van regeneratief remmen. De keuze maakt de bestuurder met de draaiknop die ook dienst doet als selectiehendel voor de transmissie en voor bediening van de elektrische handrem.

De nieuwste telg uit de MG familie arriveert in november bij de Britse dealers in de showroom. In het Verenigd Koninkrijk groeide het merk in korte tijd uit tot marktleider in het segment voor elektrische auto’s. Of ook wij de MG 5 EV krijgen, is nog niet helemaal zeker, maar de kans is groot. Met name op de zakelijke markt zou de importeur er goed mee kunnen scoren, bijvoorbeeld bij klanten die nu nog in een Renault Clio Estate rijden.

De elektrische stationwagon is aan de andere kant van de Noordzee iets goedkoper dan de ZS EV. Autointernationaal.nl verwacht voor Nederland een instaptarief van 28.790 euro. De standaarduitrusting omvat aluminium velgen, smartphone compabiliteit, DAB radio en parkeersensoren achter. De Luxury versie biedt tevens een one-touch functie voor de raambediening, radar gestuurde cruise controle, lederlook meubilair bekleding en een panorama dak.

Reageren is niet mogelijk.