Nieuwe Citroën C3 komt in 2022

0

De C3 heeft net een restyling ondergaan en Citroën hoeft zich op dit moment dus geen zorgen te maken over de vervanging van de compacte hatchback. Maar sinds zijn grote zus C4 het levenslicht zag, wordt er gedroomd over hoe de nieuwe generatie er uit zou kunnen gaan zien.

In de PSA Groep zijn afgelopen jaar 2 op de 3 hatchbacks uit het B segment vernieuwd. Begin 2019 debuteerde de tweede generatie Peugeot 208, snel daarna gevolgd door de zesde editie van de Opel Corsa. Als wij de consequenties voor dit segment van de fusie met Fiat Chrysler Automobiles buiten beschouwing laten, dan is de Citroën C3 de derde kandidaat voor een compacte hatchback op basis van het CMP platform. Met de recente facelift kan dit modeltype in zijn huidige vorm er weer even tegenaan, maar in 2022 of 2023 moet de opvolger in de showroom staan.

Voor die tijd is Citroën nog druk bezig met het goed in  de markt zetten van de origineel gelijnde C4 en vervolgens de lancering van een middenklasser voor het D segment (die overigens dezelfde basis krijgt als de nieuwe C segment familiegenoten DS 4, Opel Astra en Peugeot 308). Maar daarna is het de beurt aan de volgende (vierde) generatie C3. De nieuwe editie zorgt stilistisch voor een duidelijke breuk met het huidige design. Voor de vormgeving zal namelijk inspiratie opgedaan worden bij de jongste C4.

De adoptie van het CMP platform dat de Citroën ook leverbaar wordt in een volledig elektrische uitvoering. Deze zogeheten ë-C3 zal niet meer of minder zijn dan de technische tweelingbroer van de 208 en de Corsa, met een batterij van 50 kWh die een motor van 136 pk van stroom voorziet en die een theoretisch rij bereik biedt van ongeveer 330 km. Dat klinkt als een invuloefening, maar de boekhouders van Citroën komen voor een uitdaging te staan: als de elektrische variant te koop is vanaf 38 mille en de Peugeot e-208 minimaal 35 mille moet opbrengen, waar ligt dan de ‘sweet spot’ voor de ë-C3 voor wat betreft de balans tussen een concurrerend tarief (lees: voldoende prijsafstand tot de ë-C4 met dezelfde techniek) en toch voldoende winstpotentieel?

In de wandelgangen valt te vernemen dat op concernniveau de managers van PSA dit probleem voor Citroën al hebben opgelost. Om scherpe prijzen te kunnen bieden, zou de volgende generatie C3 een budgetversie van het CMP platform moeten krijgen. Daarmee kan de instapprijs van de ë-C3 worden verlaagd van 32 mille tot onder de 30.000 euro. Dat is ook vanuit PSA concernperspectief interessant omdat daarmee een nieuwe kopersgroep voor elektrische auto’s kan worden bereikt, namelijk consumenten die 35 à 38 mille echt te veel vinden voor een nieuwe auto. Dit betekent dat de nieuwe Citroën onder zijn moderne verpakking relatief simpele onderstel techniek zal huisvesten. De vierde generatie C3 schuift daarmee een stukje op richting Dacia Sandero.

 

Reageren is niet mogelijk.