Opel heeft eindelijk weer een verkoop hit op de thuismarkt

0

Decennialang kampte Opel op haar Duitse thuismarkt met verlies aan marktaandeel. Ooit was het automerk wat dit betreft aan het bumper kleven bij Volkswagen, maar in de jaren negentig verloor Opel definitief de aansluiting bij de marktleider. Vervolgens passeerden een voor een de Duitse premium autofabrikanten in de verkoopstatistieken. In 2019 werd duidelijk dat Opel zich ook in de strijd met Ford gewonnen moest geven en dit jaar werd duidelijk dat onze oosterbuur liever in een Skoda rijdt dan in een model met bliksemlogo. In sommige maanden wisten zelfs Hyundai, Renault en Seat meer auto’s te verkopen in Duitsland.

Maar het tij is gekeerd. Dat is te danken aan de nieuwe Opel Corsa. Die wist afgelopen maand de tweede plaats in de verkoopstatistieken op modelniveau te bemachtigen, direct achter de Volkswagen Golf.  Dat was de plek waar ooit de Rekord, en daarna de Kadett een abonnement op had. Daarna is het Opel nooit meer gelukt om zo hoog te eindigen in het modeloverzicht. Tot vorige maand. Het betekent dus ook dat de Corsa in Duitsland momenteel beter verkoopt dan de Ford Fiesta en de Volkswagen Polo. Niet omdat het een betere auto is, maar omdat hij leverbaar is in een volledig elektrische uitvoering. Dankzij een subsidie van de overheid kunnen de Duitsers de Corsa-e voor een zacht prijsje aanschaffen: minder dan 20.000 euro.

Elke derde, privé aangeschafte Corsa betreft in Duitsland de elektrische uitvoering. Op basis van dit verkoopfeit zou je kunnen concluderen dat onze oosterburen meer gemotiveerd zijn om de auto met verbrandingsmotor te laten staan dan wij, maar verklarende factor is bovengenoemde subsidie. Die is ‘structureel’ oftewel niet afhankelijk of er nog geld in het betreffende potje zit, zoals bij ons. Omdat het om een vast bedrag gaat (en dure modellen zijn uitgesloten van de subsidie regeling), profiteren relatief goedkope elektrische auto’s het meest van de overheidsstimulans. Relatief meer dan de Volkswagen ID.3. De verkoop van dit model moet überhaupt nog op gang komen en het is menig Duitser niet ontgaan dat deze elektrische middenklasser kampt met kinderziektes.

Opel baas Michael Lohscheller heeft dan ook hoge verkoop verwachtingen van de Mokka-e die sinds enkele weken bestelbaar is en waarvan de levering begin volgend jaar op gang komt. Die heeft bovendien als troef een cross-over annex SUV te zijn. Alleen al in september kon Opel op haar thuismarkt 6.146 exemplaren van de Corsa verkopen, waarmee het model de meest succesvolle auto in zijn segment is. Volgens Lohscheller is de elektrische uitvoering goed voor ruim 30 procent van de privéverkopen in Duitsland. Een reden om blij te zijn voor de mensen in Rüsselheim: “Wij zijn verheugd en vereerd dat onze Corsa-e zo goed is ontvangen door particuliere klanten!”, aldus een woordvoerder van Opel.

Een van de redenen voor de grote vraag is zoals gezegd zeker de premie voor elektrische auto’s van de Duitse staat, met behulp waarvan de Corsa-e in de basisversie Selection net onder de 20.000 euro glijdt (19.667 euro). Een quota van 30 procent voor de elektrische Corsa laat zien dat emissievrije mobiliteit nu al een echt alternatief is voor particuliere klanten, vooral in het segment van kleine auto’s. Zij kunnen heel precies inschatten dat zij in het dagelijks leven goed kunnen leven met een WLTP actieradius van 330 kilometer. De staatsaankooppremie is daarbij zeker een aantrekkelijk besluitvorming hulpmiddel. Concurrentie uit eigen land heeft Opel voorlopig niet te duchten want Volkswagen heeft geen plannen voor een e-Polo en Ford komt pas in 2022 met een elektrische middenklasser. Die gaat in Duitsland richting de 40.000 euro kosten.

Reageren is niet mogelijk.