Oud versus nieuw: de Dacia Sandero in detail

0

In Nederland speelt de Dacia Sandero met een marktaandeel van 0,016 procent een bescheiden verkoop rol, maar elders in Europa is de Roemeen erg populair, met name in Frankrijk, waar hij hoog genoteerd staat in de verkoopstatistieken. Onder particuliere rijders is het zelfs een van de populairste auto’s. Onlangs werd de volledig herziene derde generatie gepresenteerd. De vooruitgang ten opzichte van de vorige editie is spectaculair. Hier lees jij waarom.

De tweede generatie Sandero, die in 2012 op de markt verscheen, en in het bijzonder de avonturierversie Stepway, is erin geslaagd om zich al jaren te profileren als het favoriete model van particuliere rijders. Ondanks zijn respectabele leeftijd bleef de Sandero dit jaar bij veel Europeanen in de smaak vallen. Met name de Fransen zijn zoals gezegd dol op de Sandero. De Dacia is aldaar het vijfde best verkochte model. Er zijn in Frankrijk maar weinig importmodellen die kunnen bogen op zo’n carrière.

Het is nu echter tijd om het verkoopstokje over te dragen aan de derde generatie. Dacia heeft besloten om daarmee nog harder toe te slaan en wil vooral met het stijlvolle design van de nieuwe Sandero extra klanten verleiden. Dus terwijl de huidige editie de tand des tijds vrij goed heeft doorstaan, markeert zijn opvolger een echt keerpunt. De eerste observatie: de Sandero III oogt veel indrukwekkender. Dat is echter een visueel effect omdat de afmetingen bijna identiek zijn. Althans, op de spoorbreedte na want die werd flink vergroot.

Het visuele effect is te danken aan een belangrijke metamorfose die de Sandero aan de voorkant heeft ondergaan. Met name de Stepway versie oogt veel stoerder. Deze versie beschikt over diverse unieke styling elementen; een primeur voor Dacia. De ontwerpers hebben bij de derde generatie ook gezorgd voor grotere lichtunits, die voorzien zijn van een pijlvormige visuele signatuur. De grille beschikt over een ontwerp dat lijkt op het oude, maar het is stilistisch meer verticaal en het logo kijkt uit over de Stepway naam die in stickervorm vermeld wordt op de deuren. De voorbumper is duidelijk ook opnieuw ontworpen.

Voor de rest zien we dat de deurklinken vervangen zijn door veel kwalitatief veel betere exemplaren, dat de spatborden meer gebogen zijn, vooral aan de achterkant, terwijl de achterklep enkele gelijkenissen heeft met de vorige generatie Renault Clio. Op het achterdek, naast de LED verlichting en de nieuwe vorm van de vijfde deur, is het de eliminatie van de aparte ontgrendelingsknop die opvalt.

Binnenin is de verandering zonder meer radicaal met een zeer aanzienlijke vooruitgang op het gebied van kwaliteit. Een voorbeeld daarvan is de stoffen strip, terwijl het multimediascherm naar het midden van het dashboard is verplaatst. In de cockpit gaat de verleidingsoperatie dus verder en het is zeker hier dat de transformatie die de Sandero heeft doorgemaakt het meest duidelijk is. Het dashboard is weliswaar nog steeds van hard plastic, maar de presentatie verschilt hemelsbreed van de oude boordplank.

Het meest opvallende feit is de stoffen band aan de bovenzijde van het dashboard; een geslaagde primeur van Dacia. Een andere illustratie van de vooruitgang betreft de ventilatieroosters: geen goedkoop ogende plastic monden meer, maar voortaan traditionele en vooral volwassen ogende rechthoekige exemplaren. Het 8 inch multimediascherm heeft de middenconsole verlaten voor een plek midden op het dashboard, wat de leesbaarheid verbetert. Deze installatie, dat geschikt is voor navigatie, wordt aangevuld met een zeer praktische telefoonhouder, ook omdat er geen gebrek is aan oplaadmogelijkheden met USB aansluitingen en een sigarenaansteker. De klimaatregeling is identiek aan die van de Duster.

De hogere positionering van de Sandero gaat ook gepaard met een uitbreiding van de uitrusting. Zo biedt de nieuwe editie parkeer sensoren voor en achter met een achteruitrijcamera, dodehoekdetectie, 6 airbags, Keyless Entry & Start, een automatische parkeerrem, maar ook enkele zeldzaamheden zoals een schuifdak dat elektrisch te bedienen valt; een noviteit voor Dacia. Dat geldt ook voor Apple Carplay en Android Auto draadloze compatibiliteit, die ongekend is in het budget segment. Wie spreekt er nu nog van een ‘low cost auto’! Praktisch gezien heeft Dacia besloten ons te verrassen met een zeer goed doordacht trucje, namelijk met dak dragers die met een draai van de sleutel in een imperiaal veranderen.

Weinig veranderingen zijn er voor wat betreft de bewoonbaarheid van de achterzijde, die zeer goed blijft. Sterker nog: de passagiersruimte achterin is iets verbeterd, vooral de knieruimte. Het koffervolume piekt nu op 328 liter, hetgeen 8 liter meer is dan voorheen. De bagageruimte profiteert van een dubbele bodem, maar een stap terug is de iets hogere laaddrempel (+ 2 cm). Ook de kofferbak opening is minder groot, terwijl de bagage over een hogere rand getild moet worden (ongeveer 1 centimeter).

Gebaseerd op hetzelfde platform als de jongste Renault Clio (de vorige editie werd ontwikkeld op het onderstel van de Clio II), wordt de nieuwe Dacia Sandero leverbaar met moderne motoren, namelijk de 1.0 TCe 3 cilinder (in 90 pk configuratie) en de 1.0 Eco-G die goed is voor 100 pk en ook op aardgas draait. De prijzen voor de Sandero zijn nog niet bekend, maar in de wandelgangen valt te vernemen dat de instapversie circa 500 euro meer gaat kosten dan nu het geval is. Dit betekent dat de hier getoonde Stepway uitvoering met het meest complete uitrusting pakket en de benzine motor al snel 17.500 euro gaat kosten …

Is dat veel geld voor een Sandero? Misschien. Maar voor de avontuurlijke X-Line uitvoering van de kleinere Picanto vraagt Kia een hoger bedrag. Een ding is zeker: de nieuwe Sandero, in het bijzonder deze versie Stepway, heeft echt alles om te slagen en om een nog meer bloeiende verkoopcarrière te beleven. De verkoop van deze nieuwe generatie start begin 2021.

Reageren is niet mogelijk.