Aangenaam klassiek: de nieuwe Honda Civic

0

Hoe gaat de volgende generatie Honda Civic er uit zien? Het antwoord op die vraag ‘lees’ jij hier. Afgaande op de foto’s van deze conceptversie, krijgt hij een meer traditioneel design, maar tegelijkertijd komt hij nog steeds sportief voor de dag. Ook het dashboard oogt veel minder grillig dan voorheen.

De huidige Civic is allesbehalve een grijze mus, en dat valt te prijzen, maar te veel autoconsumenten vinden de Honda te lelijk. Er mag best sprake zijn van een polariserend design, zolang er sprake is van een zekere balans tussen diegenen die de vormgeving ‘haten’ en de mensen die er mee weg lopen. Dat laatste gebeurde bij de huidige Civic veel te weinig. Honda gaat, in een poging om een breder publiek aan te spreken, daarom qua styling grilligheid een toontje lager zingen. Het design van de bijna productierijpe nieuwe Civic, die in 2021 op de markt komt, zal meer afgestemd worden op de smaak van het publiek in Noord Amerika en Azië. De autoconsumenten aldaar zijn wat conservatiever ingesteld. Er is minder noodzaak om Europeanen te behagen want de nieuwe Civic zal niet meer in onze marktregio (Groot-Brittannië) gebouwd worden. Honda doekt haar fabriek aldaar op.

Toch is de kans groot dat de nieuwe Civic, de 11de generatie alweer, (ook) in Europa in de smaak zal vallen. Honda mikt op een duidelijk jonger publiek. De carrosserievariant die op de foto’s is te zien, is de 4-deurs versie, de meest populaire koetswerkvorm in de Verenigde Staten. De nieuwe Civic gaat ook weer als Hatchback geleverd worden, maar die volgt wat later. Voor deze 11de generatie heeft Honda de zogeheten ‘Man-Maximum, Machine-Minimum’ filosofie toegepast. Dit betekent dat het design en de technologie in dienst staat van de bestuurder en zijn passagiers. Een soort van ‘functie boven vorm’ dus. De designers van Honda hebben gekozen voor een slank ontwerp dat vooral tot uiting komt in de lage schouderlijn. Er is door Honda ook veel aandacht besteed aan de overzichtelijkheid van de carrosserie. Dat is niet bepaald een sterk punt van de huidige generatie. Al met al is de nieuwe Civic meer een allemansvriend. Het design heeft een zekere elegantie, waardoor de Honda meer premium oogt. Dat heeft de nieuwe editie ook te danken aan het verder naar achteren geplaatste leefcompartiment en langere motorkap. Voor een automerk dat geen enkele aanvechting voelt om op prijs te concurreren, is die premiumuitstraling niet verkeerd.

Het interieur heeft ook een grotere revolutie ondergaan, maar dan in ‘tegenovergestelde’ richting, waardoor het dashboard nu eerder sober en klassiek dan futuristisch oogt. De breuk met het verleden zal door fans van het huidige model misschien niet gewaardeerd worden, maar is er ook in autoland veel te zeggen voor het adagium ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’. Zeker voor een fabrikant wiens marktaandeel in Europa gevaarlijk laag begint te worden (0,7 procent). Met een door horizontale lijnen gekenmerkt dashboarddesign zonder tierlantijnen, een aanraakscherm van 9 inch dat in tablet opstelling bovenop de middenconsole is geplaatst en 3 fysieke bedieningsknoppen voor de belangrijke functies, kan een kind bij wijze van spreken de was doen. In navolging van Mazda heeft Honda meer aandacht besteed aan de ergonomie. Het dashboarddesign oogt in elk geval een stuk beter dan de rommelig vormgegeven boordplank van het huidige model. Het instrumentarium is volledig digitaal; een primeur voor de Civic.

Natuurlijk heeft Honda veel aandacht besteed aan de veiligheid en connectiviteit. Beide zaken profiteren van de nieuwste ontwikkelingen op hun gebied. Honda Sensing bundelt alle actieve veiligheidstechnologie en rij hulpmiddelen voor de bestuurder. Bovendien beschikt de 11de generatie Civic nieuwe airbags met een meer resistente structuur voor een betere bescherming voor de inzittenden en voetgangers in het geval van een botsing. De grotere carrosseriestijfheid komt ook het rijplezier en het weggedrag van de Honda ten goede. De Civic zou sportiever moeten rijden dan het huidige model en daarmee denken de Japanners te kunnen scoren bij een jonger publiek. In Noord Amerika is de actuele editie ook verkrijgbaar als Coupé, maar die carrosserievariant komt te vervallen.

Het is nog even afwachten hoe dit alles zich vertaalt in de Europese versie van de 11de generatie Civic, al krijgt die een vergelijkbaar frontdesign. De lancering staat gepland voor 2021. Officieel weten wij nog niets over de motorisering, maar Honda heeft vorig jaar al aangegeven in de toekomst alleen nog maar hybride modellen te willen verkopen in Europa. Met een 1,8 liter grote 4 cilinder als basisunit zou de nieuwe Civic prima gepositioneerd kunnen worden tussen de jongste Jazz (1,5 liter) en de CR-V (2,0 liter). Met een systeemvermogen van 150 pk zou de Honda dan prima gepositioneerd zijn om de concurrentiestrijd met de 1.5 TSI modellen van marktleider Volkswagen aan te kunnen. Dat betekent dat de Japanners zich met de nieuwe Civic terug de Europese markt in kunnen vechten.

Officieel is deze Honda Civic Concept nog een prototype, maar als je de Solar Flare Pearl oranje lak, de zwartgemaakte zijruiten en de grote velgen wegdenkt, zie je hier de 11de generatie van de legendarische compacte middenklasser van het merk. Hoewel de Japanners hun Europese fabrieken (in Groot-Brittannië en Turkije) gaat sluiten, zal de nieuwe editie ook bij ons verkocht gaan worden. Honda is druk bezig met het testen van de Type R uitvoering. Die versie belooft minstens net zo iconisch te worden als het huidige model. Dat de productie net als vroeger weer in Japan zal plaatsvinden, geeft hem misschien nog wel meer karakter.

Reageren is niet mogelijk.