Nieuwe Note moet winstgevendheid Nissan herstellen

0

Nissan start in december in Japan met de verkoop van een nieuwe versie van zijn Note. Dit is het best verkochte model van het merk dus er staat veel op het spel.

De nieuwe Note pakt uit met verbeterde hybride aandrijftechnologie. Doel is om marktaandeel terug te winnen van Toyota en Honda. De eerste volledige vernieuwing van de Note in 8 jaar tijd maakt deel uit van een plan van Nissan om haar gamma aan verouderde modellen te vervangen door auto’s die de concurrentiestrijd beter aankunnen. Doel is om daarmee terug te keren naar winstgevendheid. Nissan gaat zich nu concentreren op verkoop in Japan, China en de Verenigde Staten. Het ambitieuze groeiplan van voormalig bestuursvoorzitter Carlos Ghosn wordt losgelaten.

Nissan is vooral trots op de e-Power hybride technologie van de nieuwe Note. Daarbij wordt een benzinemotor gebruikt om een kleine (1,5 kWh) lithium/ion ​​accu op te laden. De hierin opgeslagen elektriciteit wordt gebruikt om het voertuig aan te drijven. Volgens Nissan koppelt de Note de snelle acceleratie van een elektrische auto aan de actieradius van een benzinemodel. De exacte specificaties blijven nog even geheim. Het zou wel gaan om een relatief krachtige aandrijflijn. Later komt er ook een vierwielaangedreven versie met 2 elektromotoren.

De uitvoering die je hier ziet, heeft 1 exemplaar. Indirect is hij gekoppeld aan een 1,2 liter 3 cilinder benzinemotor. Die opereert relatief zuinig omdat hij kan draaien met een optimaal toerental. Remenergie wordt ook gebruikt om de accu op te laden. Men kan de Note e-Power in 3 standen rijden: Eco, Normal en Sport. De eerste scheelt een procent of 15 aan benzineverbruik, maar voelt te tam aan om voor rij plezier te kunnen zorgen. De Sport stand levert meer dynamiek op, gekoppeld aan behoorlijk stevig afremmen bij recuperatie (ook indien het gaspedaal losgelaten wordt). In de modus Normal is er inderdaad sprake van een gangbare middenweg. De niet al te zware Nissan gaat er dan verrassend pittig vandoor.

Wat ook meteen opvalt is de razendsnelle reactie van de Note e-Power op gas geven. De 3 cilinder motor blijft, indien hij in actie moet komen om stroom op te wekken, qua geluidsproductie keurig op de achtergrond. Op de snelweg zijn zaken als banden rumoer en windgeruis zelfs duidelijker aanwezig. Nissan meldde voor de oude Note e-Power een gemiddeld verbruik van 1 liter per 34 km (gemeten volgens de Japanse norm). Die is optimistischer dan onze meetcyclus. In de praktijk moet in de Normal modus rond de 1 op 23 goed haalbaar zijn. Met een relaxte rechtervoet is een actieradius van circa 700 kilometer mogelijk.

De nieuwe Note beschikt ook over extra autonome rij functies. Die helpen bestuurders om in bochten langzamer te rijden met behulp van gegevens van het navigatiesysteem van de auto.

Het hoekig vormgegeven dashboard kenmerkt zich door een centraal opgesteld infotainment scherm, vergezeld van een digitaal instrumentarium achter het stuurwiel. Opvallend is de relatief hoge midden tunnel die bestuurder en bijrijder van elkaar scheidt.

Nissan, dat in het huidige fiscale jaar (t/m 31 maart 2021) een recordverlies van 340 miljard yen (3,25 miljard dollar) verwacht te lijden, verlaagt haar productiecapaciteit en het aantal modellen met een vijfde en streeft ernaar de bedrijfskosten in 3 jaar tijd met 300 miljard yen te verlagen. Tegelijkertijd heeft het bedrijf beloofd een hele reeks voertuigen te lanceren in Japan, China en de Verenigde Staten, waaronder nieuwe elektrische modellen om steeds meer milieubewuste bestuurders te lokken. In Japan zal de Note, die een platform gebruikt dat is ontworpen met de Franse alliantiepartner Renault, concurreren met Toyota’s Yaris en Honda’s Fit (bij ons verkocht als Jazz).

Een woordvoerster van Nissan zegt dat de autofabrikant nog geen beslissing heeft genomen over de verkoop van de nieuwe Note op andere markten. De e-Power technologie is zeker ook interessant voor Europa, maar het model heeft zijn carrosserievorm (een kleine MPV) tegen. Het innovatieve aandrijfsysteem komt overigens ook beschikbaar voor de nieuwe Qashqai, maar dan in een krachtigere vorm (systeemvermogen 190 pk). De nieuwe Note e-Power krijgt vermoedelijk de elektromotor van de Leaf. Dat betekent 109 pk vermogen en 254 Nm aan koppel.

Van de eerste generatie Note verkocht Nissan bijna 1 miljoen exemplaren. Destijds was het model ook in Europa verkocht. Tussen 2006 en 2017 bracht Nissan, verspreid over 2 generaties, in Nederland 21.839 exemplaren van de Note aan de man. In zijn introductiejaar ging het model bijna 4.700 keer over de toonbank. Zo goed zou de Note later niet meer scoren. Het jaar erop werden er nog slechts 2.257 exemplaren van verkocht, waarna de verkopen elk daaropvolgende jaar verder daalden. In 2012 trok de Note slechts 718 klanten. De komst van de tweede generatie Note stuwde de verkoopcijfers in 2014 weer op tot 2.535 exemplaren. Maar in 2015, 2016 en 2017 zakte de boel verkooptechnisch weer in tot achtereenvolgens 2.034, 1.955 en 681 stuks. In 2017 viel het doek voor de Note in onze marktregio.

De nieuwe editie is qua uiterlijk een combinatie van de Leaf met de nieuwe Ariya. Hij is ontworpen volgens de zogeheten Timeless Japanese Futurism designtaal van Nissan. Hij |oogt minder hoog dan zijn voorganger. Opvallend is de verlichting aan de achterzijde. Nissan heeft de verticale units die een stuk het dak in liepen vervangen door een veel lager horizontaal geplaatste verlichting die met elkaar verbonden is. Daarnaast loopt de daklijn een stuk minder verder door dan bij zijn voorganger. De achterruit ligt daarbij een stuk vlakker.

Nissan toont zich aardig ambitieus als het aankomt op elektrisch rijden. In 2022 wil het automerk 8 nieuwe emissievrije / -arme modellen in het aanbod hebben. Dan moeten de verkopen uitkomen op 1 miljoen exemplaren per jaar. De nieuwe e-Power aandrijving speelt daarbij een hoofdrol. Anders dan bij stekker hybride modellen hoeft de eigenaar een Nissan met deze techniek niet zelf op te laden. Daarmee wordt negatieve publiciteit over een tegenvallend verbruik en een onrealistisch lage CO2 uitstoot voorkomen. Niet voor niets is de e-Power techniek van Nissan in Japan razend populair. Als ergens de autoconsument zich geen knollen voor citroenen laat verkopen, dan is het daar wel.

 

 

Reageren is niet mogelijk.