Têtê-a-têtê: Citroën C4 en Renault Arkana

0

In het voorjaar van 2021 komt de Renault Arkana op de markt. Hij kruist dan de degens met de nieuwe Citroën C4 die vanaf januari te koop is.De eerste SUV-coupé van Renault, de Arkana, is tot nu toe tamelijk uniek in zijn soort. Maar is er ook vraag naar een dergelijk soort auto? Waarom zou de autoconsument niet voor de nieuwe Citroën C4 opteken, die qua esthetiek een combinatie is van een hatchback en een SUV, en zich met zijn vrijwel net zo schuine daklijn positioneert als een potentiële rivaal.Het bewijs daarvan is deze eerste testwedstrijd.

De Renault Arkana versus de Citroën C4: Sommige mensen zullen denken dat deze 2 voertuigen niet in dezelfde categorie spelen. De ene behoort tot de hatchbacks, weliswaar iets verhoogd, en de andere tot die van de trendy SUV-coupé modellen. Maar linksom of rechtsom komt het op hetzelfde neer. Zij ogen vrijwel hetzelfde en zijn misschien ook wel volgens een identieke filosofie ontworpen. Alleen voor wat betreft de afmetingen laten de 2 testmodellen een duidelijk verschil zien. De Renault Arkana is 4,57 m lang en daarmee bijna 20 centimeter groter dan de nieuwe generatie Citroën C4 (4,36 meter). Is dat het verschil tussen een B segment en C segment auto? Nee, want de Citroën wordt heel duidelijk gepositioneerd als alternatief voor auto’s als de Ford Focus en Volkswagen Golf, oftewel als C segment middenklasser. De Arkana is weliswaar een stuk groter, maar het verschil in wielbasis bedraagt slechts 5 centimeter in het voordeel van de Renault. Qua hoogte is de Arkana een 4 centimeter forsere auto dan de C4, maar dat verschil wordt veroorzaakt door het verschil in bodemvrijheid tussen de 2 Franse auto’s: ongeveer 16 centimeter voor de Citroën en ongeveer 20 centimeter voor de Renault.

De achterruit wordt bij beide modellen door een spoiler gehalveerd. Qua ontwerpfilosofie lijken de Arkana en de nieuwe generatie C4 dus op elkaar: naast de grotere bodemvrijheid in vergelijking met de meeste hatchbacks, roepen de dorpels en wielkasten van zowel de Citroën als de Renault sterke associaties met een SUV op. Dit is geen verrassing voor de Arkana, wetende dat Renault dit model in het SUV segment positioneert. Aan de andere kant, ondanks al zijn plastic beschermingselementen, wordt de C4 meer gedefinieerd als een verhoogde hatchback. Denk al dat kunststof plus de grotere grondspeling weg en je hebt ineens een heel alledaagse auto.

Er blijken dus meerdere wegen te zijn die naar Rome (lees: de SUV-coupé) leiden. Renault heeft daarbij gekozen voor de meest directe route, maar de Citroën heeft een soortgelijk silhouet met een zeer schuin aflopende daklijn die eindigt in een grote achterruit om een ​​dynamisch effect te verkrijgen. Renault gaat er prat op dat zij in Europa de eerste SUV-coupé in het volumesegment op de markt kan aanbieden. Citroën omzeilt het onderwerp door een uitgewerkte aerodynamica op te roepen met uiteindelijk hetzelfde resultaat.

De interieurpresentatie van de Arkana komt heel dicht bij die van de huidige Captur. Zeker is dat in beide gevallen de toegang aan boord gemakkelijk is: je ploft niet neer in diep in de cabine bevindend meubilair. Zelfs in de C4 is de zitpositie hoger dan in de meeste hatchbacks. Maar hij is zelfs nog hoger in de Arkana. Voor veel kopers is dat een absolute aanwinst. Wat betreft de interieurpresentatie zijn beide modellen op het eerste gezicht heel verschillend. Zowel de Arkana als de C4 hebben zeker hun heel persoonlijke stijl, maar ze geven beide een prominente plaats aan schermen (eentje voor instrumentatie en een ander voor infotainment). Ondanks de aanwezigheid van een touchscreen hebben ze ook fysieke bedieningselementen om bepaalde functies te activeren, zoals die voor de airconditioning.

De dashboard indeling en ergonomie zijn specifiek voor elk model. Renault is voorstander van een verticaal aanraakscherm dat in de grootste versie slechts 9,3 inch groot is. Desondanks kan je de volledige navigatiekaart er op bekijken. Dit is niet het geval bij het systeem van de C4 dat weliswaar gebaseerd is op een 10 inch paneel, maar waarvan een deel wordt geclaimd door de temperatuurcijfers. Wat betreft de instrumentatie: de C4 wordt standaard geleverd met een digitaal display, maar het is slechts 5 inch groot. Die van de Arkana meet 5 of 7 inch, afhankelijk van het uitrustingniveau, maar op de instapuitvoering wordt hij niet aangeboden.

De automatische versnellingsbak selectiehendel van de C4 is vervangen door een simpele knop. Dat betekent een minder groot ruimtebeslag zonder dat de ergonomie daar onder zou lijden. Dit geeft bij de Citroën inderdaad een mooie ruimte op de middenconsole, maar het opbergvak had nog groter kunnen zijn door de knop à la de Volkswagen ID.3 op het dashboard te plaatsen. Bij Renault hielden de ontwerpers liever vast aan een imposante pook voor de uitvoeringen met automatische transmissie.

In de Arkana is de ruimte op de achterbank goed, met name dankzij de diep uitgeholde voorstoelen. Ondanks een achterstand van 5 cm in wielbasis ten opzichte van de Renault, biedt de Citroën een zeer bevredigende leefruimte. Op het gebied van bewegingsvrijheid voor de achterpassagiers zullen de royale afmetingen van de Arkana zeker in de smaak vallen bij gezinnen. Het is moeilijk te geloven dat wij hier in een auto zitten die nauw verwant is aan de Captur (beide modellen maken, net als de Clio overigens, gebruik van het CMF-B platform van de alliantie die Renault met Nissan en Mitsubishi heeft). Ook qua koffervolume is de Renault duidelijk in het voordeel: hij kan 513 liter aan bagage slikken (dit daalt tot 478 liter voor de hybride versie), terwijl de capaciteit van de C4 slechts 380 liter is.

Met inbegrip van het ruimtecomfort dat aan de achterpassagiers worden geboden, zou Arkana zijn tegenstander dus moeten domineren, maar dat is niet het geval. Althans niet als het gaat om de beenruimte want de bank staat anders: precies in de as van het dwars frame, terwijl passagiers daar net iets achter zitten. Dat maakt het zitcomfort niet optimaal. De Citroën biedt een comfortabelere kniehoek en een acceptabele hoofdruimte. Maar dat gaat dus ten koste van het volume van de kofferbak. De deuren van de Arkana zijn voor en achter uitgehold om de ruimte op ellebooghoogte te vergroten. Aan boord van de Arkana hebben achterpassagiers veel beenruimte, maar de hoofdruimte is beperkt voor grotere personen.

Ieder zijn eigen idee van elektrificatie. De Arkana kan in een eenvoudige hybride uitvoering worden geleverd met het E-Tech systeem dat al beschikbaar is voor de Clio. Een andere nieuwigheid is het verschijnen van milde hybride techniek voor de 1.3 TCe motor. Daar waar de Europese c.q Zuid Koreaanse versie van de Arkana technisch verwant is aan de Clio en Captur met hun CMF-B platform, daar gebruikt de C4 de technische CMP basis van onder andere de Peugeot 208 en 2008. In beide gevallen is er sprake van de langst mogelijke wielbasis bij het ondersteltype. Deze technische keuze bepaalt de mechanische strategie van onze 2 protagonisten. De Arkana krijgt inderdaad het simpele hybride systeem van de Clio met 140 pk. Technisch gezien is er geen contra-indicatie voor het integreren van de plug-in hybride technologie van de Captur,en volgens de informatie van Autointernationaal.nl zal dit later gebeuren. In de tussentijd zal de SUV ook in meer conventionele versies met de 1.3 TCe motor verkrijgbaar zijn (beschikbaar in 140 en 160 pk configuratie), ondersteund door lichte hybridisatie (een primeur voor een Renault en identiek aan de techniek die Nissan voor de nieuwe Qashqai gaat gebruiken) met een 12 Volt batterij (geen 48 Volt systeem dus) onder de passagiersstoel in combinatie met een generator/startmotor.

Qua motoren biedt de C4 de keuze uit een benzine 3 cilinder PureTech 1,2 liter (100 tot 155 pk), een 4 cilinder 1,5 liter Blue HDi diesel (110 en 130 pk) en een volledig elektrische variant van 136 pk. Dit gamma is vergelijkbaar met dat van de Peugeot 2008 dat zoals gezegd op hetzelfde CMP platform gebaseerd is. De elektrisch uitvoering heeft een batterij van 50 kWh en biedt een actieradius van 350 km. Uiteraard is de inmiddels bekende 8-traps automaat leverbaar. Renault plaatst daar zijn EDC transmissie met dubbele koppeling en 7 versnellingen tegenover.

Wat betreft de uitrusting, lijken onze 2 modellen ook erg op elkaar. In beide gevallen is semi-autonoom rijden van niveau 2 beschikbaar, evenals handsfree toegang, een elektrische parkeerrem, dodehoekbewaking, automatische noodstop, herkenning van verkeersborden op snelheid, een achteruitrijcamera met panoramisch zicht of een draadloze telefoonoplader. De C4 voegt een head-up display toe, wat geen overbodige lux zal zijn gezien het kleine formaat van het digitale instrumentarium en daarnaast biedt hij een ophanging met dubbele hydraulische stops voor meer comfort. Wat het prijscriterium betreft: de C4 is te koop voor prijzen tussen de 26.890 en 40.740 euro. Van de Arkana zijn de tarieven nog niet bekend, maar er zal pas ingestapt kunnen worden boven de 30 mille om vervolgens in dezelfde sfeer te pieken als zijn rivaal.

 

Conclusie

De C4 en de Arkana hebben veel meer met elkaar gemeen dan men misschien zou verwachten. Met een grotere bodemvrijheid en een dynamisch silhouet vertonen de Citroën en de Renault dezelfde esthetische codes. Geconfronteerd met een Arkana, biedt de nieuwe C4 een zeer overtuigende oppositie. Hij bevindt zich ​​bijna in hetzelfde speelveld in termen van interieurruimte, ondanks een minder genereuze bouw. Aan de andere kant staat ergonomie open voor kritiek vanwege een mens-machine-interface die baat zou hebben bij modernisering. Renault biedt op zijn beurt een eerste SUV-coupé aan die verre van karikaturaal is en die de Kadjar aan het einde van zijn levensduur wel eens zou kunnen overschaduwen. Wat betreft het mechanische aanbod: terwijl Renault een van de pioniers was op het gebied van volledig elektrische aandrijving, wendt het zich nu tot de hybride. Daarmee wedt het merk zeker voor wat betreft de Nederlandse marktsituatie op het verkeerde paard. Qua diversiteit is de C4 in het voordeel met onder andere een volledig elektrische variant. Dat zal er toe leiden dat in 2021 de Citroën vaker over de toonbank zal gaan dat de Renault. Al met al, op de valreep, toch nog een groot verschil!

Reageren is niet mogelijk.