Volvo laat auto vallen

0

Volvo laat nagelnieuwe personenwagens te pletter storten vanaf een hoogte van 30 meter. Niet voor de lol want deze extreme crashtests zijn bedoeld om nooddiensten te helpen bij hun reddingswerk.

Door de jaren heen heeft Volvo een uitstekende reputatie op het gebied van veiligheid opgebouwd. Maar voor de Zweedse autofabrikant is dat geen reden om op zijn lauweren te gaan rusten. Het Safety Centre van Volvo is namelijk gestart met extreme crashtests waarbij 10 nieuwe exemplaren van alle verschillende modellen van het merk vanaf een hoogte van 30 meter te pletter storten. Niet eenmalig, maar verschillende keren achter elkaar. En dat doen ze niet zozeer voor spectaculaire foto’s. Door de personenwagens door een kraan te laten vallen, simuleert Volvo de meest extreme crashscenario’s.

Door de auto’s vanaf 30 meter naar beneden te laten storten, wordt volgens Volvo schade gesimuleerd die representatief is voor een aanrijding met zeer hoge snelheid tegen een zware vrachtwagen. De Zweedse autobouwer werkt samen met lokale nooddiensten, zodat de reddingswerkers kunnen oefenen op de zwaar gehavende auto’s. Het is de bedoeling om de inzittenden binnen 1 uur in het ziekenhuis te krijgen.

En dat is geen sinecure bij moderne personenwagens, want die beschikken over een bijzonder rigide veiligheidskooi en veel sterker staal. Daarmee zijn zij onvergelijkbaar met de auto’s waar reddingswerkers doorgaans op oefenen: slooprijpe auto’s die vaak al meer dan 20 jaar oud zijn. Die zijn niet representatief voor het huidige wagenpark.

Voor de inzittenden van een voertuig dat bij een zwaar ongeval betrokken raakt, hangt het leven soms aan een zijden draadje. Ze moeten dus snel maar tegelijkertijd heel voorzichtig uit het wrak worden gehaald om ze vervolgens zo vlot mogelijk naar het ziekenhuis te kunnen brengen. Vandaar bovengenoemde oefening doelstelling van 1 uur.

Voordat de auto’s naar beneden stortten, berekenden veiligheidsexperts van Volvo hoeveel kracht er nodig was om het beoogde schadeniveau te realiseren. “Doorgaans voeren wij crashtests in ons lab uit. Dit was de eerste keer dat wij auto’s van een kraan lieten vallen”, zegt Håkan Gustafson, Senior Investigator van het Volvo Cars Traffic Accident Research Team. “We wisten dat we na de crashes extreme vervormingen zouden zien, maar we hebben het toch gedaan om reddingswerkers tijdens hun training een echte uitdaging te bieden”.

Alle bevindingen op basis van de crashes en het reddingswerk verzamelt Volvo in een uitgebreid onderzoeksrapport. Nooddiensten in Zweden en de rest van Europa zullen dat rapport gratis toegestuurd krijgen zodat zij de bevindingen kunnen benutten en hun levensreddende vaardigheden verder kunnen ontwikkelen.

 

Reageren is niet mogelijk.