Cadillac wacht halvering dealernetwerk

0

Het dealernetwerk van Cadillac in de Verenigde Staten zal de komende jaren aanzienlijk worden ingekrompen. Reden is de beslissing van de autofabrikant om zichzelf te veranderen in een volledig elektrisch merk. Die transformatie moet tegen het einde van het decennium voltooid zijn. Veel dealers zien de overstap echter niet zitten en haken daarom af.

In de afgelopen weken heeft moederbedrijf General Motors aangeboden dealers uit te kopen die niet bereid zijn de investeringen te doen die noodzakelijk zijn om de aanstaande elektrische modellen van Cadillac te verkopen en te onderhouden. Met deze buy-outs zou een bedrag tussen de 300.000 en 500.000 dollar zijn gemoeid. Veel dealers hebben daar wel oren naar. Inmiddels is het duidelijk dat bijna 20 procent van de Cadillac verkopers hun franchise tegen het einde van volgend jaar zal opgeven.

De hoge respons heeft (ook) te maken met het feit dat de gemiddelde Cadillac dealer in de Verenigde Staten in 2019 slechts 176 nieuwe voertuigen heeft verkocht. Dat is heel weinig vergeleken met de gemiddelde BMW of Mercedes-Benz dealer, die elk meer dan 900 voertuigen aan de man brachten. Dit betekent dat de dealers van Cadillac bedrijfseconomisch veel minder gezond zijn. Om dit probleem op te lossen, dient het verkoopnetwerk inderdaad ingekrompen te worden zodat er per vestiging meer auto’s verkocht kunnen gaan worden. Maar analisten stellen dat de auto’s van Cadillac in vergelijking met BMW en Mercedes-Benz zo weinig verkocht worden dat er veel meer dan 20 procent van de showrooms hun deuren zullen moeten sluiten voordat de resterende dealers bedrijfseconomisch kunnen concurreren met hun collega’s in het premium segment.

De kans is groot dat de komende tijd nog meer Cadillac dealers de handdoek in de ring gaan gooien. Hoewel de deadline voor het accepteren van een buy-out eind november was, is het duidelijk dat veel dealers niet eens op de hoogte waren van de vertrekregeling. Bovendien blijft General Motors onderhandelen met dealers die nog aan het dubben zijn. In totaal zijn er nu ongeveer 150 Cadillac dealers die er voor kiezen om hun merk te dumpen in plaats van elektrische auto’s te gaan verkopen. Dat General Motors flexibel omgaat met de deadline, komt doordat het autoconcern naar eigen zeggen begrip heeft voor het feit dat het om een moeilijke beslissing gaat die niet vrij is van emotie. Vanuit Detroit wil men de dealers daarom niet al te veel pushen.

Begin dit jaar waren er 882 Cadillac dealers in de Verenigde Staten, beduidend minder dan de 1.400 showrooms die in 2008 in bedrijf waren vóór het faillissement van General Motors. Hoewel veel grote dealers bereid zijn de nodige investeringen te doen om elektrische voertuigen te verkopen en te onderhouden, zijn dergelijke investeringen niet zo logisch voor dealers in kleinere plaatsen waar dergelijke emissievrije auto’s niet zo goed verkopen”. Kort door de bocht worden elektrische auto’s vooral in Californië en in staten aan de Oostkust met veel Democratische kiezers goed verkocht. Elders moet men minder van deze nieuwlichterij minder hebben. Dus een buy-out, waarvan het uiteindelijke bedrag kan oplopen tot misschien wel 1 miljoen dollar, kan dan heel aantrekkelijk zijn.

 

Reageren is niet mogelijk.