Frans onderonsje: nieuwe Citroën C4 daagt Renault Mégane uit

0

Het is een vergelijkende test die al generaties lang gehouden kan worden: die van de Citroën C4 versus de Renault Mégane. Ook nu gaan deze compacte middenklassers de onderlinge strijd weer aan.De nieuwe Citroën C4 is van silhouet veranderd maar blijft verankerd in het C segment waar de Renault Mégane een restyling heeft ondergaan.Dus wordt het een cross-over coupé of (als vanouds) een klassieke hatchback?

In een C segment maken momenteel de Volkswagen Golf, de Ford Focus en de Skoda Octavia de dienst uit. Zij bezetten de podiumplaatsen bij de in november behaalde verkoopresultaten. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer compacte middenklassers. Diegenen die op zoek zijn naar een klassiek gelijnd model bediend autofabrikant PSA met de Peugeot 308. Aan interne rivaliteit had men binnen dit concern geen behoefte en dus gooit zustermerk Citroën het nu met haar nieuwe C4 over een andere boeg. Dat model is niet echt een SUV, nog minder een Coupé, maar ook niet langer een klassieke hatchback. Hij heeft elementen van verschillende carrosserievarianten gecombineerd om een ​​cross-over coupé te worden.Met zijn nieuwe silhouet treedt de nieuwe C4 in de voetsporen van de Toyota CH-R en zal hij ook de toekomstige Renault Arkana op zijn pad vinden (Autointernationaal heeft daar een vergelijkingen van gepubliceerd).

Maar hoe goed is de nieuwe C4 in vergelijking met een klassieke hatchback? Omdat je een boek niet op zijn kaft moet beoordelen, zal bij het beantwoorden van die vraag verder worden gekeken dan alleen het uiterlijk. Bovendien: smaken verschillen. Iedereen zal zijn eigen mening hebben over zowel de brave Mégane als de opvallende C4.Maar het gaat zeker bij dit soort gezinswagens natuurlijk ook om zaken als rijplezier, ruimte aan boord, afwerking, techniek en prijzen. Hoe scoort de Citroën dan tegen zijn landgenoot? De Renault is recentelijk gerestyled en beide modellen hebben exact dezelfde lengte van 4,36 meter.Met zijn grote 18 inch wielen, die de bodemvrijheid vergroten tot 15,6 centimeter, is de C4 daarentegen duidelijk hoger dan de Mégane: 1,52 meter tegen 1,44 meter.Aan de andere kant is de Citroën een kleine centimeter smaller dan de Renault. Dat herinnert ons er aan dat zijn platform wordt geleend van modellen uit een lager segment (dat van de DS 3 Crossback, Opel Corsa / Mokka en Peugeot 208 / 2008).

 

C4

Voor deze vergelijking betreedt de C4 de boksring in de benzineversie die volgens Citroën het meest gevraagd zal zijn: de PureTech 130 pk versie met de EAT8 automatische transmissie in de afwerking Shine, de meest luxe uitvoering in het gamma.De prijs voor deze configuratie is vastgesteld op 31.240. Voor dat bedrag biedt de Citroën veel uitrusting.Het exterieur onderscheidt zich door chromen ruitensproeiers en het interieur door lederen bekleding van de Advanced Comfort stoelen. Techniek is er in de vorm van standaard adaptieve cruisecontrol, actieve rijstrookbewaking, een head-updisplay en dodehoekbewaking.Al deze features zijn optioneel op de Mégane voor in totaal 1.350 euro.De Citroën scoort bovendien met inductie opladen voor de smartphone (praktisch!) en Highway Driver Assist (oftewel autonoom rijden op niveau 2); zaken die de Renault niet kan bieden.Meer in het algemeen omvat de C4 reeks ook een volledig elektrische versie die zijn rivaal (nog) niet heeft.

 

Mégane

De restyling van de Mégane is een kwestie van esthetische aanpassingen van de voorbumper en de achterlichten. Maar het heeft wel degelijk een duidelijk effect en er zijn ook verbeteringen aan de interieurafwerking. Om met de C4 het duel aan te kunnen gaan, is bij Renault de TCe 140 versie met EDC7 automaat en Intens afwerking uitgekozen. Die mag weg voor een prijs van 31.090 euro; amper meer dus dan de Citroën kost. Ook hier is de standaarduitrusting compleet, maar zoals we hebben gezien biedt de C4 meer voor iets minder geld. Met vergelijkbare apparatuur kunnen we het prijsverschil schatten op 2.000 euro in het voordeel van de Citroën, maar het is een goede gok dat Renault verkopers iets meer speelruimte hebben met kortingen dan die van Citroën waar de C4 zich nog in de lanceringsfase bevindt. Zijn gebrek aan rij ondersteuning compenseert de Mégane met zijn nieuwe Easy Link scherm voor multimedia en zijn eveneens kersverse 10 inch digitale instrumentarium. Beide functies bevallen in de praktijk beter dan die van de C4. Er is geen elektrische Mégane in het gamma om te reageren op de ë-C4, maar Renault compenseert dat met de plug-in hybride E-Tech versie en een Estate variant die de C4 nooit gekend heeft.

 

Rijden

De Citroën C4 is madame comfort. De grote stoelen zijn bekleed met een soort matras voor nog meer zachtheid, de bediening is erg licht en de vering is voorzien van dempers met progressieve hydraulische stops. De C4 schommelt jou op het ritme van langzame golvingen over de oneffenheden van de weg en het verblijf aan boord is daarmee erg prettig. Maar dit betekent niet dat je in slaap moet vallen. Gelukkig is de driecilinder turbo gekalibreerd op 131 pk en 230 Nm om iedereen wakker te maken. Dat komt niet alleen door zijn aangename klank, maar ook doordat de motor een perfect huwelijk vormt met de automatische versnellingsbak die goed bij de les is als er geschakeld moet worden. Minpunt is dat de PureTech unit relatief luidruchtig is bij het accelereren en dan juist een toon heeft die niet altijd prettig voor het oor is. Ook zijn herstarten met het Stop & Start systeem mist discretie. Over vervelende geluiden gesproken: ik vind het jammer dat de buitenspiegels op de snelweg net iets te veel fluiten. Ontwikkeld op het platform van onder andere de Peugeot 2008, maar met een verlengde wielbasis, beschikt de C4 in alle omstandigheden over een geruststellend weggedrag, maar hij is niet erg wendbaar. Als je haast hebt, toont de Citroën zijn grenzen met een besturing die niet bijt, een luie voorkant en duidelijke rol neigingen. Wie houdt van auto’s met een minimum aan temperament komt bij de nieuwe C4 prima aan zijn trekken. De anderen zullen vanachter het stuur van de C4 snel concluderen dat de voorstoelen van de Citroën in snel genomen bochten sterk aan zijdelingse steun ontbreken.

Nadat ik vanwege de grotere hoogte aan boord van de C4 was geklommen, daal ik nu af in de Renault Mégane. Ik bevind mij nu in een auto die een ‘klassieke visie’ op de weg biedt, terwijl in de Citroën het ‘oogpunt’ wat hoger staat, waardoor de omgeving zich beter laat domineren (maar niet zo veel als in een SUV). Renault heeft tijdens de restyling van de Mégane zijn chassis niet aangeraakt en dat was ook niet nodig want deze Franse middenklasser biedt een prima compromis tussen comfort en dynamiek. De vering is niet soepel als die van de C4, maar het comfort blijft zeer acceptabel en in ruil biedt de Mégane meer sensaties aan zijn bestuurder. Hier zitten we erg goed in de stoelen, de besturing is nauwkeurig en het chassis reageert goed op richtingsveranderingen. Deze configuratie is de beste in het assortiment van de Mégane, aangezien de R.S. Line uitvoering met zijn 18 inch velgen minder veelzijdigheid toont. De Mégane heeft niet alleen een beter onderstel dan de C4, maar ook een zuinigere motor (het gaat om een verschil van 0,4 liter per 100 km) en is daarnaast prettiger in het gebruik. De 1.3 TCe op basis van een 4 cilinder turbo biedt een meer ingetogen karakter dan de 3 cilinder van de C4, die last kan hebben van wat trillingen. De Renault motor is hier gekalibreerd op 140 pk en 240 Nm, en vertoont ook een betere flexibiliteit bij lage snelheden en meer slagkracht bij middelhoge snelheid. De EDC7 gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling zorgt voor een responsief bedrag als je eenmaal onderweg bent, maar mist progressiviteit bij het starten: er is een sprookje voor nodig om een ​​schok bij het wegrijden te voorkomen. Daar staat tegenover dat het Stop & Start systeem discreter functioneert dan dat van de C4.

 

Interieur

Het dashboard van de Citroën C4 is netjes. De bediening is kinderspel, de opbergruimtes zijn royaal en gemakkelijk toegankelijk en de terugkeer van een apart unit met fysieke knoppen gewijd aan de airconditioning is goed nieuws (je moest bij de C4 Cactus elke keer door het scherm gaan). Het aflezen van de informatie is goed doordacht: de snelheid is duidelijk zichtbaar op het kleine 5 inch digitale scherm achter het stuur (of op het Head-updisplay) en de multimedia is gemakkelijk te begrijpen via het touchscreen. Citroën verzamelt bonuspunten met een verstelbare armsteun en het schuifluik op de middenconsole. Dus alles is goed, maar ik had graag gezien dat Citroën wat meer aandacht had besteed aan de opmaak. De sfeer is somber, de materialen zijn op sommige plaatsen niet goed genoeg, de assemblages missen precisie en het meter scherm zit ronduit laag. Wat het touchscreen betreft: zijn grote formaat is slechts een illusie want het daadwerkelijke scherm is bijgesneden en de grafische afbeeldingen zijn verouderd, vooral als het gaat om de GPS mapping.

Bij de restyling heeft Renault gezorgd voor een betere presentatie van het interieur van de Mégane. Dit geldt met name voor de testauto, die profiteert van het nieuwe Easy Link systeem met het grote verticale 9,3 inch scherm. Dit laatste is beter geïntegreerd in het dashboard dan in het verleden, de grafische afbeeldingen zijn van hogere kwaliteit dan die van de C4 en het heeft meer features (Swipe, schermaanpassing, etc.). De nieuwe digitale snelheidsmeter op een 10 inch paneel is kwalitatief ook veel beter dan dat van de Citroën. De Mégane vergroot zijn dominantie met een hogere waargenomen kwaliteit dankzij fraaiere kunststoffen, fijn geïntegreerd chroom en naadloze assemblages. Eén detail, een premium model waardig, illustreert de superioriteit van de Renault op dit gebied: een klein scherm geeft de gewenste temperatuur aan in de ronde airconditioningregelaars. Het is mooi, praktisch en goed gedaan.

 

Ruimte

In compacte middenklassers is de ruimte op de achterbank voor het gemak vaak ontworpen voor 2 personen. Dit is in de Mégane ook het geval, met het smalle centrale zitting en op voetniveau gehinderd door de midden tunnel. Maar met 2 personen zit je prima. Er zijn USB aansluitingen en ventilatierooster in het midden. Toch is het de C4 die de beste zitplek biedt dankzij meer royale beenruimte. Dezelfde observatie geldt voor de kofferbak: er is meer ruimte voor bagage (380 l versus 335 l volume), terwijl de modulariteit profiteert van een dubbele bodem, waardoor er van een til drempel geen sprake is en een vlak oppervlak kan worden gecreëerd indien de achterbank leuning wordt platgelegd.

 

Mijn keuze: Citroën C4

Deze 2 Franse compacte middenklassers laten meer dan ooit zeer verschillende persoonlijkheden zien. Visueel extravert maar niet erg opwindend om te rijden, onderscheidt de C4 zich van de Mégane, die wat eleganter plus discreter oogt en die de bestuurder meer betrekt bij het rijden. Als weggedrag een prioriteit voor jou is, kies dan de Renault. Zijn meer gepolijste interieur zal jou bevestigen dat jij een goede beslissing hebt genomen. Maar op andere gebieden, zoals in/uitstap gemak, ruimte, comfort en hightech features, wint de C4. Zijn scherpere prijzen en betere restwaarde geven hem uiteindelijk een ​​korte voorsprong, om nog maar te zwijgen van zijn nieuwe cross-over silhouet, dat een lust voor het oog kan zijn en niet snel zal verouderen. Maar eerlijk gezegd zou de Citroën zich in dit duel hebben moeten profileren als een duidelijkere winnaar. Het is tenslotte een veel jonger ontwerp. Bovendien staat de Mégane niet bekend als een hoogvlieger in het C segment. Vanuit dat perspectief valt de nieuwe Citroën C4 toch een tikkeltje tegen. Hij heeft een goede automatische versnellingsbak, biedt veel comfort, royale beenruimte achterin, een aantrekkelijke verhouding tussen prijs en uitrusting plus als klap op de vuurpijl een onderscheidende stijl. Maar het rijden in de nieuwe Citroën C4 heeft een wel erg hoog ‘marshmallow gehalte’ en het Stop & Start systeem moet beslist worden verbeterd. Het rijden in de Renault Mégane zorgt voor duidelijk minder ergernis. Bovendien heeft hij een soepelere plus zuinigere motor en een fraaiere interieurpresentatie. Maar qua ruimte achterin is het behelpen, de EDC7 automaat vereist een kousenvoet en de Renault biedt een minder gunstige verhouding tussen prijs, uitrusting en restwaarde. Toch is de Mégane is een zeer waardige verliezer.

 

 

 

 

 

Reageren is niet mogelijk.