Hyundai: Ioniq 5 komt begin 2021

0

Hyundai lanceert begin 2021 de gloednieuwe Ioniq 5. Dat is het eerste volledig elektrische model van de Zuid Koreaanse autofabrikant dat wordt gebouwd op het speciaal voor batterijvoertuigen ontwikkelde E-GMP onderstel. Deze afkorting staat voor: Electric-Global Modular Platform. De architectuur is zoals gezegd speciaal ontworpen voor elektrische auto’s.

Onder het label Ioniq wil Hyundai volledig elektrische modellen gaan verkopen. Na de 5 volgen de 6 (een in 2022 te lanceren sportsedan die het productiemodel is van de fraaie Prophecy conceptstudie) en de 7 (een SUV met 7 zitplaatsen die eind 2023 / begin 2024 debuteert, maar waarvan wij nog geen conceptversie hebben gezien). Dit trio zal de komende 3 jaar worden gelanceerd. Daar blijft het niet bij, want Hyundai en zustermerk Kia (dat kort na de Ioniq 5 met een hoge sedan à la de Polestar 2 op basis van het E-GMP platform komt) hebben grootste plannen. Samen (luxemerk Genesis meegerekend) zullen zij 23 elektrische modellen op de markt brengen. Hyundai zelf is van plan om in de periode tot en met 2025 minstens 12 volledig elektrische auto’s te introduceren. Tegen die tijd wil het merk 560.000 verkopen in het segment voor emissievrije personenwagens genereren. Het doel is om dan met een marktaandeel van 10 procent wereldwijd marktleider te zijn op het gebied van elektrische voertuigen.

De Ioniq 5 is een middelgrote cross-over (al zou je het model ook een hoge hatchback kunnen noemen) die gebaseerd is op de 45 conceptstudie. Die debuteerde in september 2019 op de IAA van Frankfurt . De ontwerpers van de Ioniq 5 deden inspiratie op bij een model uit het verleden: de eerste generatie Pony uit 1974. Zij combineerden dit hoekige design van 45 jaar geleden (vandaar de naam van de conceptstudie) met parametrische pixels; een nieuw en uniek designelement dat ook de andere Ioniq modellen zal kenmerken. Behalve dat de 45 conceptstudie een knipoog was naar de Pony, verwijst zijn naam ook naar de hoeken van 45 graden in het exterieurdesign van het showmodel. Zijn interieur wordt gekenmerkt door een heel groot scherm, bijzondere stoelen en een wel heel minimalistische indeling. Dat laatste blijft bij de Ioniq 5 behouden, maar het geheel zal meer in trend zijn met dat van bijvoorbeeld de nieuwe Tucson.

De E-GMP basis zal ook door zustermerk Kia gebruikt gaan worden en is ook toepasbaar voor waterstoftechniek, maar onduidelijk is of de Zuid Koreaanse autobouwers dat ook gaan doen. Het platform is modulair en daarmee geschikt voor verschillende elektromotoren, achter- of vierwiel aandrijving en verschillende accupakketten. Ook kan er met de maatvoering gevarieerd worden. Alle modellen die op het E-GMP onderstel gebaseerd worden, krijgen multi-charging van 800 Volt. De topversie moet een rij bereik van meer dan 500 kilometer hebben en binnen 3,5 seconden naar 100 km/u kunnen sprinten. Standaard krijgt de Ioniq 5 een actieradius van minstens 450 kilometer en zijn batterij is in een bijzondere korte tijd op te laden (Hyundai spreekt van 20 minuten). Alle modellen die op het E-GMP onderstel gebaseerd worden, zullen maximaal 275 pk (één motor) tot 600 pk (meerdere motoren) sterk worden.

In Nederland levert Hyundai momenteel 3 elektrische auto’s, waarvan 2 met een batterij: de Kona Electric en de Ioniq Electric. De derde elektrische auto heeft een brandstofcel aan boord. Met deze Nexo tank je waterstof. Wat in Nederland helaas slechts op een paar plekken kan. De Ioniq 5 gaat concurreren met de Nissan Leaf en de Volkswagen ID.3. Hij wordt een klasse duurder dan de Kona Electric. De instapversie, die ongeveer 45.000 euro gaat kosten, krijgt 204 pk en achterwielaandrijving. Alle modellen van Ioniq kenmerken zich door een zeer speciale vormgeving. Hyundai blijft onder de eigen merknaam conventioneler ogende elektrische auto’s verkopen.

Hyundai heeft haar elektrische strategie voor de komende 5 jaar deze week aangescherpt. Daarmee communiceren de Koreanen tevens enkele doelen voor de langere termijn. In 2040 moet de volledige line-up van Hyundai volledig geëlektrificeerd zijn. Daarnaast zet het merk vol in op waterstoftechnologie en de implementatie van autonoom rijden. In de aangescherpte strategie staat dat Hyundai over 20 jaar 8 tot 10 procent van de markt voor elektrische auto’s in handen wil hebben. Daarnaast hebben de Koreanen grote plannen met waterstof. Onder de merknaam HTWO (uit te spreken als “H two”, waarbij de letter ‘H’ niet alleen voor ‘Hydrogen’ staat, maar ook voor ‘Humanity’) is Hyundai bezig met de ontwikkeling van een nieuwe generatie brandstofcel. Deze is niet alleen bestemd zijn voor auto’s, maar ook voor onder meer vrachtwagens. Hyundai wil in 2030 minimaal 700.000 waterstofauto’s per jaar produceren.

Naast aandrijftechnieken wil Hyundai ook op softwarematig gebied een inhaalslag maken. Vanaf 2021 gaat het merk ‘via de lucht’ updates aanbieden en komt het ook met Feature on Demand, een dienst waarbij opties tegen betaling digitaal geactiveerd kunnen worden. Dat is in principe hetzelfde als wat Audi nu al doet met ‘Functions on Demand’. Daarbij wil Hyundai vanaf 2022 autonoom rijden op niveau 3 gaan integreren, hetgeen betekent dat de bestuurder in feite alleen nog maar hoeft in te grijpen als de techniek daarom vraagt. Hyundai zegt de ontwikkeling van autonoom rijden op niveau 4 en 5 te willen versnellen, maar noemt nog geen geplande releasedatum van die technologie.

 

Reageren is niet mogelijk.