Prijs vergelijking DS 9 E-Tense

0

Autointernationaal.nl kan de prijzen melden van de DS 9 E-Tense. De plug-in hybride premium sedan gaat weer aanknopen bij de grote Franse berlines van weleer met prijzen vanaf 57.890 euro.

Van de Citroën 5 Aircross via de DS 7 Crossback en de Peugeot 308 tot de Opel Zafira Life: niets is zo veelzijdig als het EMP2 platform van de PSA Groep. Die bouwstenen huizen ook onder de nieuwe 9 E-Tense. Dat verklaart wellicht waarom deze nieuwe sedan oogt als een uitgerekte en meer barokke Peugeot 508.

Ook de aandrijflijnen worden gretig gedeeld binnen de PSA Groep. De DS 9 E-Tense maakt namelijk gebruik van de inmiddels bekende stekker hybride combinatie van een 1,6 liter turbobenzine 4 cilinder van 180 pk en een 109 pk sterke elektromotor. Samen zijn zij goed voor een systeemvermogen van 225 pk. De stroom voor de elektromotor is afkomstig van een batterijpakket met een capaciteit van 11,9 kWh. Daarmee kan de DS 9 E-Tense in elektrische modus 48 kilometer ver komen. De topsnelheid is dan begrensd op 135 km/u. Het benzineverbruik volgens de WLTP meetnorm bedraagt 1,5 liter per 100 km, hetgeen een CO2-uitstoot van 33 gram/km betekent. Opladen van het batterijpakket kan met de 7,4 kW boordlader. Die handeling duurt 1,5 uur.

Met een lengte van 4,94 meter knoopt de DS 9 aan bij de traditie van de Franse luxe zaken limousines van weleer, zoals de Citroën DS plus CX, de Peugeot 604 en de Renault 30. Dat merk je ook aan de uitrusting. De basisuitvoering Performance Line combineert een sportieve aankleding met 19 inch lichtmetalen velgen en Alcantara bekleding. Active Scan Suspension, de adaptieve ophanging die de vering aan het wegdek aanpast, en een navigatiesysteem zijn ook standaard.

DSBMWMercedes-BenzVolvo
9 E-Tense3-serieC-klasseS60
225 Performance30e Executive300e PremiumRecharge T8 R-Design
57.890 euro57.640 euro57.896 euro56.995 euro

Voor 60.790 euro levert DS de 9 E-Tense in de Rivoli uitvoering. Die beschikt standaard over lederen interieurbekleding, verwarmde en geventileerde massagestoelen voorin, een 360 graden camera, techniek waarmee de DS 9 E-Tense zelfstandig op Level 2 autonoom kan rijden en zelfs verwarmde plus geventileerde zetels achterin. Die hebben ook een massagefunctie. In de meest luxe versie (Opéra genaamd) kunnen achterpassagiers de voorstoel met een druk op de knop naar voren schuiven. De lederen bekleding is bij deze uitvoering rood van kleur.

De 9 E-Tense heeft een wielbasis van 2,89 meter en biedt zoveel beenruimte (28 centimeter) dat zelfs de Franse president Emmanuel Macron er beschaafd voor zou kunnen applaudisseren. Maar dat gaat hij niet doen want het vlaggenschip van DS ziet in China het levenslicht en draagt dus niet bij aan werkgelegenheid in de door hem geleide natie. Onderhuids is de sedan eigenlijk een Peugeot 508 L. Die verlengde versie wordt ook alleen in Chinese Shenzhen gebouwd. Druk heeft men het overigens niet in de betreffende fabriek want op concernniveau (PSA) hebben de Fransen lokaal slecht 31.239 auto’s weten te slijten. Ter vergelijking: in 2014 bedroeg de verkoop nog meer dan 700.000 auto’s. Extra orders vanuit Europa voor de DS 9 E-Tense zijn dus welkom, maar die zullen dus niet van de Franse regering komen. In China moet men niks hebben van dieselende personenwagens dus een dergelijk variant wordt aldaar niet gebouwd. De DS 9 is wel verkrijgbaar met enkel een benzinemotor, maar die versie komt niet naar Nederland.

De 9 E-Tense zal in Nederland verkocht gaan worden via zogeheten DS Stores. Daar zijn er op dit moment 11 van, onder meer in alle grote steden in de Randstad, maar ook onder meer in Eindhoven, Arnhem, Groningen en Doetinchem. Voor het Nederlandse showroomdebuut is het wachten tot mei 2021. Een maand eerder zal de nieuwe DS 4 worden onthuld. Daarmee heeft het premium merk van PSA straks 4 modellen: de 3 Crossback en de 7 Crossback blijven namelijk gewoon leverbaar. In december 2021 volgt een DS 9 E-Tense met 360 pk, een tweede elektromotor (die op de achteras zit), 20 inch velgen en vier wiel aandrijving. Die gaat overigens in Opéra uitvoering circa 80.000 euro kosten! Maar dan krijg je wel een exemplaar die in de oude Simca fabriek in Poissy nog een eindinspectie ondergaat. Begin 2022 volgt een 250 pk sterke versie. Die DS 9 E-Tense krijgt een wat grotere elektrische actieradius dan de 225 pk uitvoering. Alle varianten beschikken over een 8-traps automaat.

Van zijn illustere voorganger, de Citroën DS uit 1955, neemt de DS 9 E-Tense een tweetal subtiele details over. Om te beginnen de lichten aan beide zijdes van het dak. Maar anders dan bij het origineel doen die niet meer dienst als richtingaanwijzer. Zij knipperen dus niet! Dat mag niet meer vanwege de strenge Europese veiligheidsvoorschriften. De echte knipperlichten zitten gewoon in de achterlichtunits. Een ander nostalgisch detail is de chroom strip op de motorkap. Die zat indertijd ook op de Citroën DS Décapotable (de open cabrioletvariant). Bij de nieuwe DS loopt een zogeheten karakterlijn vanaf de koplampen een beetje omlaag naar de achterlichten. Daardoor oogt de Fransman (of is het een Française?) “als een jacht dat omhoog komt uit het water”, aldus de Nederlandse ontwerper Ivo Groen. De oude DS gooide ook zijn kop in de wind.

De grote vraag is nu of de DS 9 zal slagen waar andere grote Franse auto’s faalden. De flops van de laatste decennia zijn niet meer op een hand te tellen. De Citroën C6 was spraakmakend, maar verkocht slecht. De Renault Vel Satis was ook gedurfd, maar vond evenmin veel liefhebbers. Bij Peugeot rinkelde de kassa voor de 605 en 607 ook nauwelijks. Renault ondernam later nog een halfslachtige poging (de Franse slag …) met de op de Laguna gebaseerde Latitude, maar die werd door het Franse bedrijfsleven, politici en het ambtenarenapparaat met de nek aangekeken omdat die in Zuid Korea werd gebouwd. Dat lot staat de eveneens in Azië vervaardigde DS 9 te wachten. Maar PSA vindt het gamma van haar premium merk zonder een Grande Routière. Al is nu nog een sedan lanceren wel heel erg Franse mosterd na de maaltijd.

Eigenlijk had de nieuwe DS 9 zijn Europese publieksdebuut afgelopen februari / maart op de autosalon van Genève moeten beleven en zou de verkoop in oktober van start hebben moeten gaan. Maar het moet gezegd worden dat zijn geboorte niet in de beste context plaatsvond. In Nederland krijgen wij de DS 9 pas in mei te zien, terwijl de daadwerkelijke klantleveringen niet voor september 2021 zullen plaatsvinden. Dat wil zeggen anderhalf jaar na de oorspronkelijk gepland onthulling… De schuld kan niet exclusief aan de corona pandemie worden gegeven. De vertraging heeft ook de maken doordat de Chinese activiteiten van het PSA concern roerige tijden beleven (zie ook de alinea over de verkoopresultaten).

De Fransen hadden aanvankelijk 2 joint venture partners in het Aziatische land, te weten met Dongfeng en ChangAn. De laatste samenwerking werd echter in 2019 opgedoekt vanwege de roemloze bedrijfsresultaten voor PSA in China. Als direct gevolg daarvan kende de fabriek in Shenzhen, die door DS en ChangAn wordt gedeeld, een lichte terugval voordat ze werd overgenomen door een andere operator, Baoneng. Dit betekende niet dat alle productielijnen moesten worden verplaatst, aangezien de DS 7 Crossback nog steeds in Shenzhen wordt geassembleerd, maar de exploitant van de nieuwe fabriek bouwt daar ook modellen van het lokale merk Qoros. Om precies te zijn de 7: een nieuwe SUV die zijn impact op de Chinese markt niet mag missen. Qoros heeft tot nu toe namelijk weinig successen gekend. Het resultaat was dat er aanvankelijk weinig ruimte was voor de DS 9 in de productiekalender.

 

Dit nieuwsbericht is een prijs update van het artikel van 1 december 2020, 01.01 uur.

 

 

Reageren is niet mogelijk.