In detail: de nieuwe Ioniq 5

0

Dit is niet de Hyundai Ioniq 5, maar de Ioniq 5. De komst van het nieuwe elektrische submerk werd al een tijdje geleden aangekondigd en vandaag laat het zijn eerste model in vol ornaat zien. Inspiratie voor het design deed moederbedrijf Hyundai op bij haar eigen Pony uit 1976, maar onder de retro verpakking schuilt de modernste elektrische techniek die men in Zuid Korea in huis heeft.

Anders dan de Pony is de Ioniq 5 overigens geen hatchback maar een cross-over. Op de foto’s is het misschien niet direct te zien, maar het wielformaat van de nieuweling (20 inch) zou onder een SUV niet misstaan. Dat zorgt automatisch voor een wat hogere bouw. Als basis dient een volledig nieuw platform dat Hyundai onder de naam E-GMP (Electric-Global Modular Platform) speciaal ontwikkeld heeft voor elektrische auto’s. Om voldoende plek te kunnen creëren voor een groot accupakket, bedraagt de wielbasis liefst 3 meter. Dat belooft veel goeds voor de binnenruimte.

De Ioniq 5 is de productieversie van de Hyundai 45 conceptstudie die de Koreanen in september 2019 presenteerden. Hij heeft een lengte van 4,635 meter en is 1,605 meter hoog. Daarmee is de Ioniq 5 dus geen hatchback maar een heuse cross-over. Hij is 1,89 meter breed. De kofferruimte is 531 liter groot en het volume kan worden uitgebreid naar 1.591 liter indien de achterbank leuning volledig wordt neergeklapt in 60:40 verhouding. Voorin zit nog een opbergvak van 57 liter (bij de achterwiel aangedreven uitvoeringen) of 24 liter (bij de AWD versies). Met zijn carrosserielengte van 4,64 meter hoort de Ioniq 5 thuis in het D segment oftewel de klasse van de Polestar 2, de Tesla Model 3, de Volkswagen ID.4 en de Volvo XC40 P8 Recharge.

Het nieuwe platform zorgt voor een vlakke vloer, zowel voorin als voor de passagiers achterin. Daardoor kon Hyundai een zogeheten Universal Island monteren: een middenconsole die over een afstand van 14 centimeter in de lengte verschoven kan worden. De keuzehendel voor de versnellingsbak zat daarvoor niet in de weg, want die verhuisde naar een plek achter het stuur. De achterbank kan over een lengte van 13,5 centimeter worden verschoven. Een glazen dak zorgt voor de nodige lichtinval. Eventueel kan het worden voorzien van zonnecellen om het rijbereik een bescheiden duwtje in de rug te geven.

Voor het interieur (de stoelzittingen, de hemelbekleding, de portier panelen plus armsteunen en de vloerbedekking) heeft Hyundai intensief gebruik gemaakt van gerecycleerde materialen. Het gaat daarbij om ecologisch verantwoorde, duurzame grondstoffen zoals oude PET flessen en plantaardige (bio-PET) garens, maar ook om natuurlijke wol garens en ecologisch met plantaardige extracten bewerkt leder (biologische verf met plantenextracten).

Het head-up display werkt met augmented reality (AR HUD), waarmee de voorruit in feite een projectiescherm wordt. De bestuurder kan gebruikmaken van augmented reality technologie om relevante informatie (met betrekking tot navigatie, veiligheid en de omgeving van de auto) in zijn blikveld op de voorruit te projecteren. De Ioniq 5 gaat daarnaast geleverd worden met een verbeterde versie van de Bluelink app. Verder kan hij autonoom rijden op de snelweg op niveau 2. Hiertoe is de Ioniq voorzien van een hele partij rij hulpsystemen.

De Ioniq 5 is uitgerust met elektrisch verstelbare voorstoelen. Die zijn in elke gewenste hoek te zetten. Ook een volledig vlakke rugleuning is mogelijk. De dikte van de stoelen is met zo’n 30 procent gereduceerd zodat de achterpassagiers extra beenruimte hebben. De achterpassagiers kunnen gebruikmaken van diverse features, zoals bekerhouders, een draadloze 15 watt snelle lader voor smartphones en USB poorten. Tof is dat Hyundai een dashboardlade toepast, in plaats van een conventioneel dashboardkastje.

Het dashboard van de Ioniq 5 is voorzien van een 12 inch infotainment scherm, dat volledig via aanraking is te bedienen. Fysieke knoppen ontbreken dus. Daarnaast is er een 12 inch digitaal instrumentencluster zonder overkapping, dat tijdens het rijden informatie weergeeft die voor de bestuurder van de elektrische auto relevant kan zijn, zoals de batterijstatus en laadstations in de omgeving.

Naast het digitale instrumentencluster bevindt zich een metalen paneel waaraan een multifunctioneel plateau is te bevestigen. Het infotainment systeem van de Ioniq 5 is het eerste waarin een nieuw designthema is geïntegreerd, genaamd GUI (Jong-e Graphic User Interface). Dat biedt diverse instellingen die de sfeer in het interieur bepalen, zoals ‘zacht’, ‘verfijnd’ en ‘uitbundig’.

De Ioniq 5 wordt leverbaar met 2 batterijpakketten: een basisuitvoering van 58 kWh en een 72,6 kWh variant. De kleine batterij stuurt zijn stroom standaard naar een elektromotor op de achteras, die goed is voor 170 pk en 350 Nm. Accelereren naar 100 km/u kan deze versie in 8,5 seconden. Er is ook een versie met een tweede elektromotor op de vooras. Die is goed voor 235 pk / 605 Nm en klaart de sprintklus in 6,1 seconden. De Ioniq 5 met grote batterij kan eventueel worden uitgerust met een tweede elektromotor op de vooras. Als AWD is hij dan goed voor 306 pk en 605 Nm. De versie met enkel een achterin geplaatste elektromotor levert 218 pk en 350 Nm. Sprint naar 100 km/u doen zij in respectievelijk 5,2 en 7,4 seconden. Alle versies hebben een topsnelheid van 185 km/u. De maximale actieradius van de volledig elektrische Ioniq 5 is 470 à 480 km volgens de WLTP testnorm. De IONIQ 5 mag een aanhanger van maximaal 1.600 kilogram trekken, afhankelijk van de gekozen batterij en aandrijflijn.

Het verhaal over een elektrische auto is niet compleet zonder het over het opladen te hebben. De nieuwe elektrische architectuur van de Ioniq 5 kan zowel 400 volt als 800 volt aan, zonder dat daarvoor extra componenten of adapters nodig zijn. Dit Multi Charging systeem is vooralsnog uniek in de wereld. Het maakt gebruik van gepatenteerde technologie die de elektromotor en de inverter aanstuurt om 400 volt te verhogen tot 800 volt voor stabiel opladen. Aan een snelle lader van 350 kW moet je daardoor tot 80 procent kunnen laden in amper 18 minuten. Als men voor 100 kilometer stroom wil bijladen, dan is die klus in 5 minuten gepiept. De Ioniq 5 beschikt ook over een zogeheten Vehicle-to-Load functie, waarmee men (via een aansluiting onder de achterbank of in de laadklep) andere elektrische toestellen zoals fietsen of campinguitrusting kan opladen met 3,6 kW.

De Ioniq 5 wordt in de zomer leverbaar. In 2022 volgt de Ioniq 6. Dat wordt een elektrische sedan. De introductie van de Ioniq 7, een elektrische SUV met 3 rijen zetels, staat gepland voor 2023. Maar de Ioniq 5 bijt dus de spits af. Die debuteert als speciale Launch Edition met de naam Project 45. Klanten kunnen dit introductiemodel online reserveren. De Project 45 editie gaat in Nederland 58.995 euro kosten. Met die prijs gaat de Ioniq 5 dus inderdaad de strijd aan met de Polestar 2, de Tesla Model 3, de Volkswagen ID.4 Tech / Max en de Volvo XC40 P8 Recharge. Hyundai maakt in een later stadium de line-up en de prijzen van het hele gamma voor Nederland bekend. Van de Ioniq 5 Project 45 zullen slechts 3.000 exemplaren worden geproduceerd. Die komen beschikbaar voor ons land en voor Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk plus Noorwegen.

Klanten zullen bij de reguliere uitvoeringen straks kunnen kiezen uit 9 carrosseriekleuren, waarvan 5 op de natuur geïnspireerde tinten die exclusief binnen de Hyundai-range zijn voorbehouden aan de Ioniq 5. Daarvan zijn er 2 de matte kleuren Gravity Gold en Shooting-Star Grey. Verder is er keuze uit Digital Teal-Green Pearl, Mystic Olive-Green Pearl, Lucid Blue Pearl, Atlas White, Galactic Gray Metallic, Cyber Gray Metallic en Phantom Black Pearl. Voor het interieur is er keuze uit Obsidian Black, Dark Pebble Gray/Dove Gray, Dark Teal/Dove Gray.

 

 

Reageren is niet mogelijk.