Is de nieuwe Dacia Sandero veilig genoeg? Ja en nee.

0

Euro NCAP heeft de nieuwe Dacia Sandero aan een veiligheidstest onderworpen en de budget hatchback slechts 2 sterren 5 gegeven (5 is het maximaal haalbare aantal). Dacia nuanceert echter de uitslag. Is de nieuwe Sandero nu veilig of niet?

Ze zijn fel gegeerd, de Euro NCAP sterren. Liefst nog 5 op een rij, want daarmee toon je als auto aan dat jij momenteel hét beste op het gebied van veiligheid vertegenwoordigt. Het merendeel van de nieuwe modellen haalt dan ook die 5 sterren, maar niet allemaal. Het meest recente voorbeeld van een auto waarvan de uitslag nogal tegenviel, is de nieuwe generatie Sandero. Met slechts 2 sterren is die Dacia theoretisch gezakt voor zij veiligheidsexamen. Al is de Roemeense autofabrikant er als de kippen bij om de uitslag te nuanceren.

Euro NCAP implementeert namelijk steeds vaker elektronische veiligheidsvoorzieningen in de quotering. Voorbeelden zijn adaptieve cruisecontrol, de actieve rijstrookassistent en een automatische noodrem. Zaken die je als klant verwacht op middenklasse van 40 mille, maar niet perse in een budgetauto. Hoewel de Sandero geleverd kan worden met dodehoekwaarschuwing (een automatische noodrem is verplicht in Europa voor elke nieuwe auto), scoort de Roemeen door het ontbreken van andere dure veiligheidsvoorzieningen niet meer dan 2 sterren op het onderdeel ‘Safety Assist systems’.

Op het onderdeel ‘Veiligheid voor de inzittenden’ (zowel voor kinderen als volwassenen) en scoort de nieuwe Sandero echter 4 van de 5 sterren. Voor de bescherming van zwakke weggebruikers bij een aanrijding krijgt hij 3 sterren toebedeeld. Op basis van die criteria is de Dacia dus een veilige auto. Zeker als je gaat vergelijken met modellen van enkele jaren geleden (toen Euro NCAP veel minder strengere criteria hanteerde) én als je niet blindelings vertrouwt op elektronica om jouw rit in goede banen te leiden. En iets zegt mij dat de gemiddelde Dacia rijder allerminst bezig is met zaken als een Autopilot of een fileassistent.

De Sandero is trouwens niet de eerste auto die genadeloos werd afgestraft door het ontbreken van dure camera’s en radars. De Suzuki Jimny wist in 2018 om deze reden slechts 3 sterren te behalen.

 

Reageren is niet mogelijk.