Primeur: Toyota Yaris Cross in duel met Renault Captur

0

In september komt de Toyota Yaris Cross op de markt. Hij zal dan het duel aangaan met onder andere de Renault Captur die sinds de herfst van 2019 te koop is. De Toyota Yaris Cross rondt aan de onderzijde het SUV aanbod van de Japanse fabrikant af. De nieuwe Toyota zal in Frankrijk gemaakt worden, net zoals de gewone Yaris die zijn hybride aandrijflijn doneert. Uniek voor de Cross variant is dat deze techniek gecombineerd kan worden met een 4×4 modus.

Bijna een jaar geleden vond de digitale onthulling van de Toyota Yaris Cross plaats. Nu kan er eindelijk live kennis worden gemaakt met deze ‘urban SUV’. Om zijn kwaliteiten te kunnen beoordelen, treedt als vergelijkingsmateriaal de tweede generatie Renault Captur aan. Dat wordt misschien wel zijn belangrijkste rivaal. Enerzijds omdat de Captur de Europese benchmark in het B SUV segment is en anderzijds omdat ook de Renault beschikbaar is met een hybride aandrijflijn.

Net als andere recente modellen van het Japanse merk, heeft ook de Yaris Cross een originele en dynamische stijl. Zijn vooruitstekende koplampen contrasteren met de vierkante wielkasten die voor een avontuurlijke look zorgen. Zoals elke moderne SUV kan de klant bij de duurdere versies kiezen voor een 2-kleurige uitvoering. In het geval van de Toyota Yaris Cross betekent dit dat er geopteerd kan worden voor een zwart dak. Maar daarmee is de Japanner beslist geen partij voor de Renault Captur, die veel uitgebreidere personalisatiemogelijkheden kent (dit onderwerp komt later in het testverslag terug).

Aan de achterkant maakt een zwarte strook over de volle breedte van de achterklep de Yaris Cross visueel breder en weet hij een optische smalheid te verbergen, want een SUV is nou eenmaal relatief hoog. Dit stijlelement, dat gedeeld wordt met de gewone Yaris, oogt evenwel als slechts een penseelstreek. Hij blijft in het donker onzichtbaar. Met dit zuinige stijlrecept verschilt de Toyota niet van een andere rivaal, de Volkswagen T-Cross. Dat is geen toeval, want in het B segment zijn de budgetten nou eenmaal krap.

Met een lengte van 4,18 meter en een wielbasis van 2,56 meter heeft de Yaris Cross een bijna identiek formaat als de allereerste Toyota RAV4. Bedoeld wordt de generatie van 1994, waarvan de 5-deurs versie 4,16 meter lang is. Moeten we in deze nieuwe Yaris Cross zijn erfgenaam zien? De vraag heeft de verdienste dat hij wordt gesteld. De Yaris Cross is voor de rest 1,77 meter breed en 1,56 meter hoog. Ter vergelijking: de 4,23 meter lange Captur is 1,80 meter breed en 1,58 meter hoog. Het grootste verschil betreft de wielbasis, die bij de Renault 8 centimeter forser (2,64 meter) uitvalt. Dat leidt tot een fors grotere bagageruimte: bij de Yaris Cross moet de kofferklap al a 397 liter dicht (4×4 uitvoering: 327 liter, terwijl de Captur 422 à 536 liter volume biedt (E-Tech Plug-in uitvoering: 379 à 493 liter). 

De eerste versie van de Renault Captur die van 2013 tot 2019 werd verkocht, was een groot succes met meer dan 1,2 miljoen verkochte exemplaren. Bij de overstap van de ene generatie op de volgende, er het in dergelijke gevallen een kwestie van zo min mogelijk risico te nemen. De ontwerpers hebben elk detail verfijnd en het reeds goed gelukte recept geoptimaliseerd. Ze maakten van de gelegenheid gebruik om de belangrijkste tekortkomingen weg te nemen en, op basis van feedback van klanten, de bouwkwaliteit van de auto te verhogen, net als het vergroten van de afmetingen. Niet onbelangrijk is dat de Captur de koning van het maatwerk is. Hij biedt niet minder dan 90 combinaties: 11 carrosseriekleuren, 4 dak kleuren (zwart, oranje, grijs en wit) en 3 exterieurpakketten. De individualisering blijft niet beperkt tot het exterieur, want voor het interieur heeft de klant de keuze uit 7 pakketten. 

Als je achter het stuur van de Toyota Yaris Cross kruipt, tref je al het meubilair van de gewone Yaris aan. Voorbeelden zijn het instrumentarium voor de bestuurder, die gedeeltelijk digitaal is. Het omvat een display van 7 inch, omlijst door naaldentellers. Aan de linkerkant krijgt de bestuurder informatie over het batterij vermogen beheer en aan de rechterkant zit de brandstof- en watertemperatuur meter.

In het midden van het dashboard troont een 9-inch touchscreen majestueus. Het technologische karakter van de Yaris Cross wordt gecompleteerd door een head-up display. Aan opbergruimte geen gebrek met een smartphone vak tussen de ventilatieroosters en de bedieningselementen van de airconditioning, een vrij grote behuizing aan de voet van de middenconsole en een bak met 2 bekerhouders tussen de stoelen, onder de centrale draaibare armsteun.

Het is jammer dat Toyota nog geen afscheid heeft genomen van de antieke en vooral imposante bedieningshendel van de automatische versnellingsbak die nu echt uit de tijd begint te raken.

Voor de rest is het interieur vrij modern en baadt het in licht dankzij een groot panoramisch glazen dak, dat echter om zo’n groot oppervlak te bieden wel een concessie moet doen: het is niet te openen. We kunnen niet alles hebben.

Geen kopiëren en plakken van de Clio aan boord van de Captur. Hoewel sommige elementen, zoals de airconditioninginterface, ook gedeeld wordt met de Dacia Duster, of het 9,3 inch verticale touchscreen, is het meubilair van de SUV duidelijk anders dan die van de hatchback. Om dit te benadrukken, fleuren hier witte kleuraccenten het geheel op, maar de klant kan ook voor oranje kiezen.

Terwijl de Captur op instapniveau een gedeeltelijk digitaal instrumentarium biedt, zit er in de meest chique versies een groot 10,2 inch paneel. De presentatie is weelderig en robuust. Net als de zwevende middenconsole, specifiek voor de luxe versies die uitgerust zijn met de EDC automaat die op diverse verdiepingen opbergruimte biedt.

De audio-, USB- en 12 Volt aansluitingen zijn handig binnen handbereik en 2 bekers kunnen tussen de stoelen onder de verschuifbare armleuning worden geplaatst. De laatste verbergt een smalle en diepe bergruimte die meer doet denken aan een put dan aan een kist. Ten slotte profiteert de Captur nog steeds van een handschoenenkastje in de vorm van een lade. Die debuteerde in zijn voorganger en het zou verkeerd zijn geweest om de SUV het nu zonder te laten doen.

Met een kortere wielbasis dan die van de Captur is de Yaris Cross op de achterbank logischerwijs iets minder ruim. Om het nog erger te maken, zal de openingshoek van de deuren, die vrij klein is, beperkend zijn voor forse passagiers. Eenmaal aan boord is de voetenruimten perfect voor elkaar en is de zitting lang genoeg om de dijen te ondersteunen. Alleen de hoofdruimte is beperkt door de panoramische dak. Zelfs de centrale zitplaats is acceptabel. Hoewel hij steviger is dan de buitenste stoelen, wordt de passagier die daar plaats moet nemen niet gehinderd door een (imposante) tunnel, ook niet bij de 4×4 versies (waarom dat zo is, vertel ik later).

De Toyota Yaris Cross heeft een iets grotere interieurbreedte dan de Renault Captur (voorin / achterin respectievelijk 142/141 cm versus 140/139 cm, maar hij delft het onderspit als het om de hoofdruimte gaat: voorin / achterin respectievelijk 98 / 93 cm versus 104 / 98 cm. De beenruimte op de achterbank bedraagt 26 cm in de Yaris Cross en 14 à 30 cm in de Captur, die een verschuifbaar exemplaar heeft. De lengte van het zitvlak van de achterbank bedraagt 45 cm in de Toyota en 51 cm in de Renault.

In een tijd waarin gewelfde hoofdsteunen de norm zijn, botsen de vierkante, nogal overmaatse exemplaren van de Yaris Cross. Het instelbereik is klein, maar tegen alle verwachtingen in, benadelen ze het zicht naar achteren niet. De modulariteit van de Yaris Cross is gebaseerd op een in 40/20/40 verhouding neerklapbare achterbank leuning. Dit type configuratie wordt meestal aangeboden in premium modellen (bijvoorbeeld de BMW X1) en zorgt er voor dat de centrale armsteun in neergelaten toestand als ski-luik kan dienen. De Captur scoort niet alleen met een toegankelijker en ruimer interieur op de achterbank, maar ook met zijn over 16 cm verschuifbare achterbank. Het is een uiterst praktisch meubilair type, geërfd van MPV modellen die helaas veel te zeldzaam zijn geworden in het B segment. Alleen de Volkswagen T-Cross en de Citroën C3 Aircross bieden ook een verschuifbare achterbank aan.

De kofferbak van de Toyota Yaris Cross is 397 liter groot in de voorwiel aangedreven versies en 327 liter in de 4×4 uitvoeringen. De laatste biedt een dubbele bodem met een hoogte van 15 cm die in de hoge positie gelijk ligt met de laaddrempel en ook een vlakke vloer genereert wanneer de rugleuningen worden neergeklapt. Verrassend genoeg kan deze modulaire vloer op sommige versies in een 40/60 verhouding worden opgedeeld, maar daarvan moet de bruikbaarheid nog worden aangetoond. Ten slotte is de flexibele bagageafdekking meer een zonneklep dan de traditionele hoedenplank. Stevig aan de achterklep verankerd, kan hij in ieder geval niets opnemen zonder het risico het voorwerp te laten vallen.

Met zijn magische bank schommelt het koffervolume van de Captur tussen 422 en 536 liter. Maar in het geval van de plug-in hybride versie is het noodzakelijk om op 43 liter minder te rekenen, oftewel tussen de 379 en 493 liter. Die waarde is echter nog steeds beter dan die van de Yaris Cross. Deze laatste heeft als voordeel dat de laadlengte kan worden vergroot tot 1,75 meter met neer geklapte achterbank leuning, vergeleken met 1,60 meter voor de Captur. Als je een fan bent van golfen, kies dan nogmaals voor de Japanner: de zijkanten van de kofferbak zijn zo gesneden om de contouren van de golftas te volgen. Maar ook het eerder genoemde skiluik toont aan dat deze Yaris Cross geschikt is voor al jouw sportieve activiteiten.

Het enige motorische gerecht (of het à la carte menu) voor de Toyota Yaris Cross is de hybride aandrijflijn van de gewone Yaris. Het kan niet eenvoudiger. Deze hybride aandrijflijn combineert een benzinemotor (een 92 pk sterke 1,5 liter 3 cilinder) met een elektromotor van 80 pk. Het cumulatieve vermogen is 116 pk. Ook qua transmissie is er geen keuze: dat is een automatische versnellingsbak (nog steeds van het CVT soort). De Yaris Cross biedt echter wel de keuze tussen een voorwielaangedreven versie en een 4×4 uitvoering, wat zeer zeldzaam is in dit segment. De laatste uitvoering onderscheidt zich door een tweede elektromotor van 5 pk (die het cumulatieve vermogen niet verandert) die geplaatst is op de achteras. Deze krachtbron komt alleen tot leven in het geval van verlies van tractie van de voorwielen.

Afgelopen januari is het motorengamma van de Renault Captur op de schop gegaan. Er kan nu gekozen worden uit een 1,0 liter 3 cilinder turbo unit (90 pk op benzine, 100 pk met LPG), een 4 cilinder 1,3 liter die 140 pk levert en een plug-in hybride versie genaamd E- Tech, goed voor 160 pk. Zeer binnenkort zal het aanbod worden uitgebreid met een klassieke hybride versie, die betaalbaarder is omdat hij niet oplaadbaar is, met 145 pk.

De Renault Captur is alleen beschikbaar met voorwielaandrijving en laat de keuze tussen een handgeschakelde versnellingsbak of de gerobotiseerde EDC automaat met dubbele koppeling op de TCe 140 motor (en vereist een geautomatiseerde transmissie op de E-Tech 145 en 160 versies). Toyota moet de prijzen van de Yaris Cross nog bekendmaken, maar Autointernationaal verwacht een instaptarief van 27.995 euro. De klant krijgt dan dus direct hybride aandrijftechniek en daarnaast het uitrustingniveau Dynamic. De Captur E-Tech 145 Zen gaat in Nederland vermoedelijk 29.990 euro kosten. Daarmee is hij dus 2 mille duurder dan zijn Japanse rivaal, maar daar staat een duidelijk hoger systeemvermogen tegenover.

 

Conclusie

Deze eerste ontmoeting tussen de nieuwe Toyota Yaris Cross en de stevig in het zadel zittende Renault Captur maakt duidelijk dat de Franse SUV er een serieus te nemen concurrent bij heeft gekregen. Het uiterlijk van het Japanse alternatief, even dynamisch als aantrekkelijk, trekt onmiddellijk de aandacht en valt bij velen in de smaak, net als zijn hybride aandrijflijn. Bovendien is zijn ruimteaanbod voldoende voor het gebruik waarvoor hij voornamelijk bedoeld zal zijn. Maar dit betekent niet dat de rol van de Renault Captur nu uitgespeeld is. Die scoort duidelijk hoger qua afwerkingskwaliteit. Een andere belangrijke troef is zijn verschuifbare achterbank. Dat maakt hem voor een grote aantal gebruiksdoeleinden geschikt. Of er voor de optionele vierwielaandrijving van de Yaris Cross in Nederland veel belangstelling zal zijn, is twijfelachtig. Maar de tot ‘Auto van het Jaar’ verkozen gewone Yaris heeft belangrijk ambassadeurswerk voor de Cross versie verricht. Die Toyota is samen met de Peugeot 208 inmiddels de best verkopende auto in zijn klasse. Waarom zou dat de Yaris Cross niet lukken?
.
.

Reageren is niet mogelijk.