De Renault Mégane wordt in navolging van menig concurrent leverbaar met een 3 cilinder motor. Het betreft de 1.0 TCe uitvoering met 115 pk. Deze krachtbron is, in een andere vermogensconfiguratie, reeds bekend van de Clio en Captur, diverse Dacia modellen en van de Nissan Micra plus Juke. Tegelijkertijd maakt de Mégane Zen als instapniveau een comeback.
Voor het milieu hoef je deze Renault niet aan te schaffen. De CO2-uitstoot ligt tussen de 127 en 129 gram per km, afhankelijk van de carrosserievariant. Ter vergelijking: als 1,3 liter TCe 140 heeft de Mégane een emissiewaarde van 130 gram. Maar de 3 cilinder versie is wel flink goedkoper. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend, maar reken op een tarief van 26.700 euro. Daarmee wordt instappen in vergelijking met de TCe 140 Intens uitvoering 4.200 euro goedkoper.
Dit voorjaar verwelkomt het Mégane assortiment ook andere aanpassingen die eenvoudigweg tijdelijk zijn. Ze hebben ook betrekking op de Arkana plus de Captur en houden verband met het huidige tekort aan halfgeleiders. Net als anderen is Renault inderdaad verplicht drastische maatregelen te nemen om te voorkomen dat de levertijden buitensporig worden verlengd. Dit betekent dat bij diverse uitrusting niveaus de klassieke snelheidsmeter plotseling een comeback maken (als tijdelijke vervanging van het 7 inch digitale instrumentarium). Voor de boordcomputer blijft slechts een klein 4,2 inch scherm behouden. Tegelijkertijd vervalt de Connected Services optie.
Door een tekort aan halfgeleiders is het 10 inch digitale instrumentarium voorlopig gereserveerd voor de plug-in hybride versie. Andere hogere uitrusting niveaus moeten tevreden zijn met een 7 inch formaat paneel, terwijl de meters op instapniveau dus weer analoog worden. Het betekent dat navigatie aanwijzingen niet langer achter het stuur kunnen worden weergegeven. Ter compensatie wordt de prijs van de modellen waarop deze apparatuurvermindering van toepassing is, verlaagd met 100 à 250 euro. Degenen die bereid zijn om te wachten, kunnen echter hun kruit droog houden en wachten op een terugkeer naar de normale situatie. Renault kan hen nu geen deadline geven, maar deze klanten komen wel in aanmerking voor de eerder genoemde korting.