Renault Mégane maakt zich op voor een elektrische toekomst

0

Eind dit jaar zal Renault de compleet nieuwe Mégane Electric lanceren: een cross-over die gebaseerd is op de begin dit jaar getoonde eVision conceptstudie.

De Mégane Electric wordt voor Renault een zeer belangrijke auto. Momenteel is het Franse merk in het C segment een beetje op dood spoor beland. De huidige Mégane noch de Kadjar spreken tot de verbeelding van de Europese autoconsument, waardoor zij in hun segment eerder ‘volgers’ dan ‘leiders’ zijn. Met de (Grand) Scénic vist Renault in een vijver die bijna leeg is, namelijk die van de MPV modellen. Er wordt eigenlijk alleen in het B segment gescoord en dat is een te smalle, onvoldoende winstgevende basis.

Succes heeft Renault wel met de Zoé, maar dat komt vooral doordat het aantal concurrenten relatief beperkt is. Hetzelfde geldt voor de Twingo Electric. De Mégane Electric is echter een auto van de nieuwe elektrische generatie, gebaseerd op het CMF-EV platform dat Renault samen met alliantiepartner Nissan heeft ontwikkeld. De Mégane Electric is het Franse alternatief voor de Volkswagen ID.3. En minstens net zo belangrijk: rivaal Peugeot scoort nu nog hit na hit, maar op deze Renault heeft zij geen direct antwoord. Pas in 2023 kan er met veel kunst & vliegwerk een elektrische versie van de 308 in stelling worden gebracht.

De Mégane Electric wordt 4,21 meter lang en 1,80 meter breed. De hoogte bedraagt 1,51 meter. Dat zijn carrosserie proporties die goed bij een cross-over passen. Doordat de elektrische aandrijflijn maar weinig ruimte inneemt (het 60 kWh accupakket is slechts 11 centimeter hoog), biedt de Mégane Electric even veel interieur ruimte als de Talisman; een auto uit een hogere klasse. De elektromotor wordt 218 pk / 300 Nm sterk en drijft de voorwielen aan. De Mégane Electric kan met deze krachtbron in minder dan 8 seconden naar 100 km/u accelereren. Als actieradius wordt een kleine 450 kilometer genoemd.

Reageren is niet mogelijk.