Chique actiemodel van Citroën: C3 Saint James

0

Na een succesvolle eerste samenwerking tussen Citroën en het kledingmerk annex modehuis Saint James in Japan, werken de 2 Franse merken opnieuw samen voor een gelimiteerde serie op basis van C3, die dit keer gedistribueerd zullen worden in bepaalde Europese landen. De 2 firma’s willen naar eigen zeggen via de nieuwe C3 Saint James hun gemeenschappelijke visie delen op toegankelijke Franse luxe.

In 2019 vervulde de veelzijdige Franse stadsauto in Saint James editie al een hoofdrol in een Japans actiemodellen avontuur. De oplage was toen 350 stuks. Nu wordt er opnieuw een speciale versie aangeboden. Die is dit keer niet alleen bestemd voor Japan, maar ook voor bepaalde Europese landen, waaronder Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Nederland). De nieuwe gelimiteerde editie van de C3 zou een stijl bieden die “chique en ontspanning combineert”. Naar eigen zeggen weten alleen Franse bedrijven wat op dat gebied de ideale combinatie is.

De C3 Saint James wordt alleen aangeboden met de 110 pk sterke PureTech 3 cilinder turbobenzinemotor gekoppeld aan een handgeschakelde 6 versnellingsbak of een EAT6 automatische transmissie. Hij is te bestellen vanaf 23.690 euro. Om te kunnen profiteren van de automaat is een extra investering van 2 mille nodig. Zoals elke zichzelf respecterende gelimiteerde serie, onderscheidt de Citroën C3 Saint James zich door een reeks nogal discrete esthetische kenmerken.

Gebaseerd op de Feel afwerking, wordt de gelimiteerde editie aangeboden met een 2-kleurig dak (zwart of wit; afhankelijk van de gekozen basiskleur), gekoppeld aan het Color White Pack. Alle kleuren die normaal voor het model beschikbaar zijn, kunnen bij dit actiemodel worden gecombineerd, met uitzondering van Spring Blue. Effectief gaat het om Elixir Red, Perla Nera Black, Steel Grey, Platinum Grey en Polar White.

Naast de 16 inch lichtmetalen Hellix Diamantées velgen heeft de C3 Saint James een blauw / wit / rode dak sticker op de C stijl die afbakent wat Citroën de ‘dak capsule’ noemt: een eivormige decoratie op het dak met het Saint James logo. Onder elke buitenspiegel bevindt zich een exclusief metalen plaatje met het blauw / wit / rode patroon, aangevuld met een specifieke sticker op de achterkant. Onder de streep moet dit voor een chiquere uitstraling zorgen.

De Saint James Editie van de C3 is voorzien van Advanced Comfort stoelen. Die zijn gekleed met “een elegante donkergrijze stof”.

Bovenaan de achterkant van de fauteuils bevindt zich een decoratieve hoofdband in een contrasterende, lichtere tint met visgraatmotief, gelabeld ‘Saint James’ en verfraaid met rode stiksels. Deze subtiele details doen denken aan de truien van het beroemde merk Norman.

Witte stiksels maken de interieurstijl in de stoelen, het dashboard en de specifieke matten compleet. Tot slot is de C3 Saint James uitgerust met een blauwe en rode decoratieve deurriem met niet alleen een Saint James drukknop, maar ook een plaatje met het Saint James logo (onlosmakelijk verbonden met Mont Saint-Michel) bij de versnellingspook. Daarnaast is het stuurwiel met leer bekleed. 

Voor de rest is de uitrusting identiek aan wat de standaard Feel afwerking biedt, dus dat betekent DAB+-radio, automatische airconditioning, mistlampen vóór, elektrisch inklapbare plus verwarmbare buitenspiegels en ‘airbumps’ op de portieren. De gelimiteerde C3 Saint James kan per direct worden besteld en zal in september in de showrooms van Citroën arriveren.

Reageren is niet mogelijk.