Met dank aan Stellantis: Opel Corsa-e voor Poste Italiane

0

Binnen de Europese Unie moeten orders van enige omvang openbaar aanbesteed worden. Daarmee ontstaat een mes dat aan 2 kanten snijdt: enerzijds kunnen daarmee de kosten worden verlaagd en anderzijds bevordert deze procedure de gezondheid van de Europese economie.

Maar het principe van openbare aanbesteding werkt alleen als iedereen het spel eerlijk speelt. Eerder dit jaar waren daar voor wat betreft Italië als lidstaat twijfels over. De politie aldaar had namelijk een grote order voor de Alfa Romeo Giulia geplaatst. Vroeger, toen de Italiaanse markt nog potdicht zat, zou dat logisch zijn geweest, maar anno is die auto geen voor de hand liggende keuze. De Giulia is weliswaar snel, maar ook duur, niet echt zuinig en de CO2 uitstoot is ouderwets hoog. Speelde de Italiaanse Carabinieri het spel wel op een eerlijke manier?

Die vraag zou alsnog met ‘ja’ beantwoord kunnen worden nu de Italiaanse post een megaorder voor de Opel Corsa-e geplaatst heeft. Het bedrijf heeft in totaal 1.744 exemplaren van het volledig elektrische model besteld. De Poste Italiane krijgt de auto’s, voorzien van specifieke stikkers, nog dit jaar afgeleverd. De Corsa-e werd geselecteerd na een openbare aanbesteding waarvoor meerdere autofabrikanten zich hadden ingeschreven. Maakte de Opel de meeste indruk, of bood deze autofabrikant gewoon de laagste prijs?

Dat er niet voor een Fiat is gekozen, zou kunnen bewijzen dat het aanbesteding spel eerlijk is gespeeld. Maar aan de andere kant: het aantal elektrische modellen dat dit merk in haar gamma heeft, is op 1 vinger te tellen: de 500e. En die is wellicht te klein, te duur of komt niet ver genoeg op een volle acculading. Ook het ontbreken van (volwaardige) achterportieren kan een argument geweest zijn om niet voor de 500e te kiezen. Is er nu sprake van ontrouw door de Italiaanse Post? Dat valt wel mee. De auto’s die besteld zijn, hebben weliswaar geen Fiat logo, maar wel het merkembleem van Opel. En dat behoort tot hetzelfde autoconcern dat (op papier althans) voor de helft Italiaans is …

 

Reageren is niet mogelijk.