Renault opent een nieuwe batterijfabriek in Douai

0

In Frankrijk zal de productie van Renault zich gaan concentreren op 2 soorten voertuigen: bedrijfswagens en elektrische auto’s. En het zal zich ook in geografische zin concentreren, namelijk op het noorden van het land.

Luca de Meo, de CEO van Renault, spreekt van de “elektrische noordpool”, die sites zal bundelen die gewijd zijn aan de elektrische voertuigen van de groep. Het hoofd van de gondel zal de Douai fabriek zijn. Terwijl daar momenteel de grote modellen geproduceerd worden (Scénic, Talisman, Espace), zal de faciliteit binnenkort worden omgebouwd naar elektrische voertuigen, met eerst de Mégane-e en vervolgens de nieuwe R5. Dit betekent dat de genoemde Scénic, Talisman, Espace op korte termijn uit productie genomen zullen worden

Een belangrijk element ontbreekt echter voor deze Renault modellen van de nieuwe generatie: de aanwezigheid van een site die batterijen in grote hoeveelheden kan leveren. Maar daar komt binnenkort verandering in. Er komt vlakbij de fabriek in Douai een batterijfabriek. Daar zal de productie echter niet rechtstreeks door Renault plaatsvinden. De fabricage zal worden opgezet door het Chinese bedrijf Envision, dat 2 jaar geleden de batterijdivisie van Nissan overnam. Envision had al aangekondigd van plan te zijn een fabriek in Frankrijk te openen, maar twijfelde tussen Duinkerken en Douai. De laatste locatie werd uiteindelijk gekozen vanwege de nabijheid bij de Renault fabriek. Deze klant gaat van Envision de meeste batterijen afnemen.

Om een en ander te realiseren, zullen de Franse staat en de regio fondsen verstrekken. Daar is veel politieke steun voor, want er is sprake van een groot werkgelegenheidsprobleem in Douai en omstreken. De fabriek van Envision zal uiteindelijk ongeveer 2.000 banen kunnen creëren. Het project moet tegen de zomer gevalideerd zijn. Er is nog tijd nodig voor overleg met de Nationale Commissie voor Publiek Debat, die de effecten van de plant verifieert.

Om een ‘plan B’ achter de hand te hebben, blijft Renault voorlopig afstand houden van de ACC joint venture, opgericht door PSA en Total, voor de massale productie van batterijen in Europa, met een eerste vestiging in Douvrin in 2023. De Franse minister van Economische Zaken, Bruno Le Maire, drong erop aan dat Renault wordt toegevoegd aan dit team. Maar aan het begin van het jaar gaf Jean-Dominique Senard, de president van Renault, aan dat hij zich pas bij ACC zou kunnen aansluiten als er sprake is van pariteit tussen de aanwezige partijen, wat uiteraard niet het geval is. De discussies zijn niet afgebroken, maar de prioriteit van Renault blijft de Envision site. Daarmee blijft ACC de status van ‘plan B’ houden. 

Reageren is niet mogelijk.