Honda’s hoop in bange dagen: de nieuwe Civic

0

Het was weer pet in mei: de Nederlandse autoverkopen van Honda. Terwijl de markt als geheel enorm opveerde, liet de consument de showrooms van dit Japanse merk links liggen. En waarom ook niet? De Honda dealer moet het momenteel doen met een spuuglelijke Civic, een in vergelijking met de Toyota RAV4 Hybrid te dure CR-V, een elektrische E met onhandig kleine actieradius, de laatste exemplaren van de inmiddels verouderde HR-V en de hoogbegaafde Jazz die zich door het grote publiek niet begrepen voelt.

Maar gelukkig zit er een nieuwe generatie van de Civic in de pijplijn. Die debuteerde eind april al als Sedan en op 24 juni haalt Honda het doek van de Hatchback versie. Daarvan hebben de Japanners nu een plaagfoto verspreid. Qua afmetingen (4,57 meter) nestelt de nieuwe Civic Hatchback zich aan de bovenkant van het C segment. Er is dus sprake van een kloeke middenklasser, ook omdat de wielbasis liefst 2,74 meter bedraagt. Door de relatief lange carrosserie kon Honda de nieuwe Civic Hatchback een relatief schuin aflopende achterzijde geven. Het model is dus eerder een concurrent voor de Skoda Octavia dan voor de Scala van hetzelfde merk. Daarmee zou je ook kunnen zeggen dat er sprake is van een verlate opvolger van de aloude Quintet.

Op eerder gepubliceerde patenttekeningen was al te zien dat beide carrosserievarianten van de nieuwe, elfde generatie, Civic een veel rustiger design krijgen dan het uitgaande model. Het is gedaan met de scherpe vouwen, grote koelopeningen en de overmaatse achterlichten in C-vorm. Ook de achterspoiler die de achterruit in 2 delen scheidt, keert niet meer terug. In combinatie met een ingetogen vormgegeven voorzijde, zorgt dit er voor dat de nieuwe Civic voor het grote publiek een stuk beter te pruimen is. Niet alleen in Nederland, maar wereldwijd.

Honda gaat de nieuwe Civic in Europa aanbieden in een doordeweekse hybride vorm en als hardcore Type-R waarmee de bestuurder in het weekend zijn haar los kan gooien. Het is twijfelachtig of de sedan uitvoering terugkeert in de prijslijst. Van de huidige generatie loopt die carrosserievariant in Turkije van de band, maar daar doekt Honda de productielijn op. Continuering van de verkoop van de Civic Sedan in Europa gaat dus hogere logistieke kosten betekenen en het is de vraag of die kunnen worden terugverdiend bij een ongeliefde koetswerkvorm.

Voor de Honda dealers is dus licht aan het eind van de tunnel. Zij zullen wel nog even geduld moeten hebben want de nieuwe Civic Hatchback arriveert pas begin 2022 in Europa. Maar dan is er eindelijk weer reuring in de Honda showrooms.

 

Reageren is niet mogelijk.