Mercedes denkt aan eigen batterij cel productie

0

De eerste batterij cel monsters die Mercedes heeft gekregen van leverancier Farasis lijken onbruikbaar. Daarom denkt de Duitse autobouwer nu na over eigen cel productie.

De introductie van elektrische auto’s is een topprioriteit van Mercedes. Een woordvoerder van moederconcern Daimler maakte dit duidelijk toen hem werd gevraagd naar het huidige tekort aan halfgeleiders. De batterij is een van de belangrijkste componenten van een elektrische auto: veel fabrikanten willen ze zelf bouwen. Maar als het gaat om het maken van de cellen in de batterijen, laten de meeste autofabrikanten het werk liever doen door toeleveranciers. Hiervoor werkt Daimler samen met de Chinees-Amerikaanse leverancier Farasis … en zij leverden de eerste monstercellen af die volgens bedrijfsbronnen bij Mercedes “catastrofaal” zijn.

Bij Daimler lijkt er een groeiende bezorgdheid te zijn dat er in de toekomst geen batterijen meer zullen zijn. De Duitsers breiden hun assortiment elektrische auto’s voortdurend uit, maar elektrische auto’s zonder batterijen zijn onverkoopbaar. Leverancier Farasis heeft de twijfels van Daimler over haar cellen blijkbaar niet kunnen wegnemen. Mercedes overweegt daarin om nu een ​​eigen cel productiefaciliteit op te zetten. Eigen productie is duurder dan samenwerken met een leverancier, maar helemaal geen batterijcellen is geen alternatief.

Het is nog niet bekend of Daimler baas Ola Källenius de cel productie geheel in eigen beheer wil uitvoeren of hiervoor wil samenwerken met een (andere) partner. Tot nu toe is er ook geen informatie over de locatie van een mogelijke batterij cel fabriek voor Mercedes. Het in Stuttgart gevestigde bedrijf heeft nog niet gereageerd op de geruchten en verwijst naar een niet nader bepaald tijdstip dit jaar wanneer zij commentaar zal geven op de laatste ontwikkelingen met betrekking tot haar elektrische strategie.

De momenteel bekendste Chinese batterijfabrikant is CATL (Contemporary Amperex Technology) uit Ningde, dat momenteel een grote fabriek voor autobatterijen bouwt in de hoofdstad van deelstaat Thüringen, Erfurt. Svolt uit Changzhou is onlangs ook bekend geworden: het bedrijf is voortgekomen uit een divisie van de Chinese autofabrikant Great Wall en bouwt een batterijproductiefaciliteit in Saarland. Farasis is een in 2002 opgericht bedrijf dat samenwerkt met Daimler en graag een batterijfabriek wil bouwen in Bitterfeld, in de deelstaat Saksen-Anhalt, maar verder tast de buitenwereld tot nu toe in het duister over de Chinezen.

Daimler investeerde in juli 2020 een bedrag van 400 miljoen euro in de fabrikant en kreeg daarvoor 3 procent van de aandelen terug. Destijds zag de in Stuttgart gevestigde autoproducent de deal als een belangrijke stap in het realiseren van haar strategie voor elektrische auto’s: op middellange termijn zou Farasis ongeveer de helft van de batterij cel vereisten van Daimler moeten dekken. Farasis leverde begin 2021 de eerste cel monsters aan Daimler en de gruwel was vervolgens groot: de verantwoordelijken van de autoproducent spraken van “aanzienlijke problemen” zonder in detail te treden. De cellen waren blijkbaar zo slecht dat er zelfs werd geopperd om een eind te maken aan de samenwerking.

Maar het verbreken van de banden met Farasis zou Daimler baas Ola Källenius terug bij af kunnen brengen voor wat betreft zijn plannen voor elektrische auto’s. Het gamma omvat nu de elektrische SUV genaamd EQC (wordt sinds mei 2019 aangeboden), de elektrische V klasse afgeleide EQV (is beschikbaar sinds begin 2020), gevolgd door de elektrische compacte cross-over EQA in 2021. Het elektrische S klasse alternatief EQS zal voor het eerst in de herfst beschikbaar zijn. Daarnaast is er een EQB op basis van de GLB gepland. Andere voertuigen gebaseerd op de Electric Vehicle Architecture (EVA) volgen later. Daartoe behoren het elektrische alternatief voor de E klasse (de EQE) en een bijpassende SUV variant, evenals een elektrisch alternatief voor de GLS. Volgens Daimler wordt de elektrische toekomst op de korte termijn echter niet beïnvloed door het Farasis probleem. Van de kant van Mercedes wordt gezegd: “De komst van ons Mercedes EQ elektrische offensief is gegarandeerd. Daartoe heeft het automerk naar eigen zeggen een goed functionerende en zeer stabiele leveranciers netwerk voor batterijcellen opgezet. “Die partners produceren innovatieve en high performance batterijcellen volgens onze specifieke specificaties, waardoor Mercedes-Benz wereldwijd topkwaliteit kan blijven leveren op dezelfde schaal. Wij kunnen speculaties over de kwaliteit van de cel monsters niet bevestigen”.

In geval van nood zou Daimler nog kunnen proberen meer batterijcellen in te kopen bij zijn andere samenwerkingspartner CATL, maar dan zou deze leverancier zijn productiecapaciteit eerst moeten aanpassen aan de toegenomen vraag. Daimler stopte in 2015 om kostentechnische redenen de eigen cel productie met dochteronderneming Li-Tec uit Kamenz, in de deelstaat Saksen. Ondertussen produceert Deutsche Accumotive, een volledige dochteronderneming van Daimler, batterijen voor elektrische auto’s in deze stad. In 2019 opende het bedrijf zijn tweede fabriek in Saksen en produceert daar batterijen voor auto’s en bedrijfsvoertuigen, maar geen cellen.

Met Farasis vertrouwde Daimler deels op een vrij onbekende fabrikant die blijkbaar moeite heeft met het produceren van bruikbare batterijcellen. Aangezien er zelfs sprake is van een mogelijke mislukking van de samenwerking , lijken de verantwoordelijken van Mercedes weinig vertrouwen te hebben in de toekomstige ontwikkelingen van Farasis. Met CATL zou een andere samenwerkingspartner van Daimler de mogelijke leveringsverliezen kunnen compenseren of op zijn minst verminderen. Cel productie is een van de belangrijkste zaken bij de productie van elektrische auto’s: geen elektrische auto kan worden geleverd zonder batterij. Door een gebrek aan batterijen is de productie van elektrische auto’s bij sommige fabrikanten al gestopt. Daarom zou het de topprioriteit van Daimler moeten zijn om het Farasis probleem op te lossen, anders gaat het implementeren van de ambitieuze schema’s voor elektrische auto’s haperen. De stap naar eigen cel productie lijkt dan ook meer dan logisch.

 

Reageren is niet mogelijk.