Audi gaat elektrisch rijden in de woestijn

0

Audi is gestart met het testen van de RS Q e-Tron. Met dit innovatieve elektrische prototype neemt het merk met de 4 ringen in 2022 voor het eerst deel aan de Dakar rally.

In Ingolstadt wil men de eerste autofabrikant zijn die met een geëlektrificeerde race bolide de strijd zal aangaan met conventioneel aangedreven concurrenten. Audi gaat in de Dakar competitie, een van ‘s werelds zwaarste rally’s ter wereld, voor de overwinning. “De Quattro zette het World Rally Championship op zijn kop. Audi was het eerste merk dat de 24 uur van Le Mans won met een geëlektrificeerde aandrijflijn. Nu werken wij aan een vervolg”, zegt Andreas Roos, eindverantwoordelijk voor het Dakar project bij de Sport divisie van de autofabrikant.

De kenmerken van de Dakar Rally stellen de ingenieurs voor bijzondere uitdagingen. Het marathonevenement duurt 2 weken en de dagelijkse etappes zijn tot 800 kilometer lang. “Dat is een behoorlijk lange afstand”, zegt Roos. “Wat wij gaan doen, is nog nooit eerder gedaan. Dit is de ultieme test voor een elektrische aandrijflijn”. Omdat er in de woestijn nu eenmaal geen laadpalen staan, heeft Audi gekozen voor een innovatief laadconcept. De krachtige hoog voltageaccu van de RS Q e-Tron wordt tijdens het rijden zo nodig opgeladen door een energie omvormer met een efficiënte TFSI motor uit de DTM. Omdat de verbrandingsmotor in het bijzonder efficiënte toeren bereik van 4.500 tot 6.000 krukasomwentelingen draait, ligt het specifieke verbruik ver onder de 200 gram per kWh.

De aandrijflijn van de RS Q e-Tron is zoals gezegd elektrisch. De voor- en achteras zijn beide uitgerust met een Motor Generator Unit (MGU) uit de Formule E auto die Audi voor het seizoen 2021 heeft ontwikkeld. Er waren maar een paar kleine aanpassingen nodig om de MGU in de Dakar Rally te kunnen gebruiken. Een derde MGU dient als generator om de hoogspanning accu tijdens het rijden op te laden. Bovendien wordt tijdens het remmen energie teruggewonnen. De batterij weegt ongeveer 370 kilogram en heeft een capaciteit van 50 kWh.

Het maximale systeemvermogen van de elektrische aandrijflijn is 680 pk. Hoeveel hiervan tijdens de Dakar Rally mag worden gebruikt, moet nog door de organisatoren worden bepaald. De RS Q e-Tron heeft maar één versnelling vooruit nodig. De voor- en achteras zijn niet mechanisch met elkaar verbonden, zoals gebruikelijk is bij elektrische auto’s. De software die door Audi is ontwikkeld, neemt de koppelverdeling tussen de assen over en creëert zo een virtueel en vrij configureerbaar midden differentieel. Dat heeft als positief neveneffect dat het gewicht en ruimte kan besparen die normaliter wel nodig zijn voor een cardanas en een mechanisch differentieel.

Reageren is niet mogelijk.