Audi gelooft niet meer in de A1 Sportback

0

Audi topman Markus Duesmann heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal bevestigd dat de A1 Sportback geen opvolger krijgt. Reden is enerzijds de tegenvallende belangstelling voor de huidige editie en anderzijds de nakende Euro 7 emissienorm.

De tweede generatie A1 Sportback werd bij debuut al kritisch ontvangen. De interieurafwerking zou onvoldoende premium zijn en daarnaast werd de modelreeks zonder krachtige 2,0 liter uitvoeringen (al dan niet vierwielaangedreven). Dat zorgde niet bepaald voor een vlotte verkoopstart. De laatste tijd is de belangstelling voor de A1 gestaag verder teruggelopen. De geforceerde Citycarver versie heeft daar niks aan kunnen veranderen. Met als gevolg dat de kleine Audi qua verkopen niet alleen overschaduwd wordt door zijn technische neven (de Volkswagen Polo, Seat Ibiza en Skoda Fabia), maar ook door zijn grootste rivaal, de Mini Hatch.

Audi heeft met de A1 zijn eigen verkoopglazen ingegooid. Een premium product is alleen sexy als het motorenaanbod dat ook is. In dit opzicht onderscheidde de A1 niet van zijn neven. Dus dat was geen reden om voor de Audi te gaan. De bouwkwaliteit evenmin want de gebruikte materialen waren simpelweg te laagwaardig om de hoge premium prijzen te kunnen verantwoorden. Audi dacht op de A1 flink meer winst te kunnen maken door de productie uit te besteden aan Seat. Maar goedkoop is dus duurkoop. Hoewel bouwkwaliteit en de gebruikte interieurmaterialen niet 1:1 aan elkaar gelijk zijn, is er toch wel een duidelijk verband. En met het plastic dat Seat in Martorell in koopt voor de eigen Ibiza kan simpelweg geen overtuigend premium product worden geleverd.

Nu kan een auto altijd een comeback maken als het gaat om de bouwkwaliteit. Het bewijs werd daarvoor geleverd door Volkswagen wiens derde generatie Golf veel minder degelijk was dan de edities II en IV. Maar Audi lijkt die moeite niet te willen nemen. Of anders gezegd: In Ingolstadt besteedt men het beschikbare geld liever aan andere zaken. Elektrische modellen bijvoorbeeld. Bijkomend voordeel is dat Audi nu ook niet meer hoeft te investeren in motoren waarmee de A1 de Euro 7 emissienorm kan halen.

Op zich is het begrijpelijk dat Audi zich focust op haar grotere modellen. Kleine auto’s leveren nou eenmaal kleine winsten op. Maar je moet nooit jouw boekhouders het modellenbeleid laten dicteren. Een (relatief) goedkoop instapmodel kan veel jonge autoconsumenten opleveren. En wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Audi lijkt dat adagium evenwel niet te boeien. Die heeft voor wat betreft de benodigde investeringen in een nieuwe generatie A1 de houding dat de kool het sop niet meer waard is. Dit betekent dat de benjamin uit het gamma medio 2025 stilletjes zal worden gesaneerd als de Euro 7 emissienorm van kracht wordt. Net zoals dat met de Audi 50 in 1976 gebeurde. What else is new?

De een zijn dood is evenwel de ander zijn brood. Audi broedt wel op een herinterpretatie van de A2, dit keer met een elektrische aandrijflijn maar met behoudt van zijn aluminium bouw (om het meergewicht van het accugewicht te compenseren). Die zou gebaseerd kunnen worden op de AI:ME conceptstudie uit 2019. Dat betreft een wat hoger showmodel waarmee veel beter een graantje meegepikt kan worden van de populariteit van compacte cross-overs en SUV’s dan met de A1 Citycarver …

Reageren is niet mogelijk.