Vernieuwde Dacia Duster in duel met Suzuki Vitara

0

De vernieuwde Dacia Duster neemt het op tegen de Suzuki Vitara. Maak kennis met deze SUV modellen onderaan de prijsladder. Beiden zijn een goedkoop alternatief voor bijvoorbeeld de Peugeot 3008 en de Renault Kadjar.

Eens kijken of de Japanse SUV het beste antwoord is op het net gerestylede Roemeense model. De Duster is namelijk een fenomeen! Sinds de lancering in 2010 is de SUV van Dacia altijd succesvol geweest. Afgezien van zijn uiterlijk, kan wat klanten aanspreekt in een paar woorden worden samengevat: compact formaat, desgewenst terreinvaardigheden en onverslaanbare verhouding tussen prijs en uitrusting. Een recept dat genoeg is om de concurrentie te ontmoedigen. Trouwens, die probeert helemaal niet frontaal de confrontatie te zoeken. De weinige alternatieven die er zijn, zijn met name Aziatisch met de Suzuki Vitara als bekendste voorbeeld.

Ter gelegenheid van de recente presentatie van de gerestylede, tweede generatie Duster, kan je hier het verslag van een ontmoeting met de Suzuki Vitara, die in 2018 een facelift heeft ondergaan. 3 jaar na zijn debuut in 2015 kreeg de Japanner halverwege zijn carrière toen een opfrisbeurt. De wijzigingen aan het SUV model waren niet revolutionair. De Vitara kreeg een nieuwe grille met verticale chromen lamellen, herontworpen bumpers en andere led dag verlichting.

Van zijn kant biedt de Duster nu ook een paar nieuwigheden. Net als de Vitara zijn de aanpassingen voor de hand liggend. De Roemeense SUV krijgt een nieuwe licht signatuur, subtiele aanpassingen aan de grille, de keuze uit meer aerodynamische velgen en een grotere spoiler. En dat is alles? Ja, eigenlijk wel. Maar dat is prima zo want: “Verander nooit een winnend team!”, zoals het gezegde gaat. De grille is niet wezenlijk veranderd. Alleen het design is nu meer geometrisch van vorm. Bij deze gelegenheid krijgt hij ook opnieuw ontworpen bumpers en led koplampen.

Dacia springt nooit uit de band bij het doorvoeren van een make-over. Alles is er op gericht om de kosten binnen de perken te houden. In beide gevallen hebben de SUV modellen alle attributen van een avonturier. De Roemeense fabrikant gaat echter een stap verder met veel beter zichtbare dakdragers (die kregen tijdens de facelift ook een nieuwe behandeling). Daardoor heeft de budget avonturier een robuustere en sportievere stijl gekregen.

Die van Vitara zijn subtieler en minder zichtbaar. De Japanse dakdragers vormen een vloeiend geheel met de voorruit. Er is hiertoe een kunststof onderdeel toegevoegd. In zijn exterieurbehandeling is de Suzuki Vitara al met al chiquer dan de Roemeense SUV.

Vanuit een dimensionaal oogpunt hebben beide opfrisbeuren niets gedaan voor onze 2 hoofdrolspelers. De Duster behoudt op dit gebied een voordeel ten opzichte van de Japanner vanwege zijn positionering tussen het B en C segment. Hij is 16 cm groter met een lengte van 4,34 meter. Dit verschil is ook terug te vinden in de wielbasis, want ook die valt in het voordeel van het Roemeense model uit (2,67 meter tegen 2,50 meter). De Suzuki Vitara is 16 centimeter kleiner dan de Dacia Duster. Het meet 4,18 meter.

De Duster is ook hoger en breder. In feite zorgt deze technische fiche voor een betere bewoonbaarheid. Passagiers profiteren van een meer uitnodigende en royalere zitbank. Kijken we naar de kofferruimte, dan is het moeilijk voor de Vitara om met de Duster te concurreren. De Roemeense SUV heeft een inhoud van 478 liter (voorwielaangedreven versies) tegen 375 liter voor zijn Japanse rivaal. Met neer geklapte rugleuning heeft de Duster 1.623 liter te bieden. Dat is bijna anderhalf keer meer dan zijn concurrent! 

Tijdens de restyling heeft Dacia geen grote veranderingen aangebracht aan boord van de Duster. De meest luxe versie, de Prestige, heeft een verschuifbare centrale armsteun gekregen waarin twee USB aansluitingen zijn geplaatst om elektronische apparaten op te laden. Dit is de echte noviteit voor de passagiers.

Over het algemeen is de sfeer in de Duster meer basic dan in de Vitara. Sinds de restyling is het Japanse model er duidelijk op vooruitgegaan in waargenomen kwaliteit. Suzuki voegde met name schuimplastic toe aan de bovenkant van het dashboard. Mede daardoor is de sfeer aan boord van de Vitara vrolijker dan in de Duster.

Het interieur is strak in beide modellen, die enigszins op elkaar lijken met hun keuze voor ronde ventilatieopeningen bovenaan het dashboard. Vanaf het tweede afwerkingsniveau bevindt zich bij de Dacia net zoals bij de Suzuki een multimedia touchscreen in het midden van de boordplank. Hoewel ze voorheen even groot waren, hebben recente aanpassingen aan de Duster geresulteerd in een display die met 1 inch is uitgegroeid tot 8 inch.

De Vitara wordt ook een beetje oud, als je kijkt naar de knoppen voor de automatische klimaatregeling. De Duster, althans de meer chique versie, beschikt over digitale displaywielen, die overgenomen zijn van de Clio. Die ogen duidelijk minder gedateerd. Verder kregen de stoelen van de Dacia een nieuwe bekleding en meer verfijnde hoofdsteunen.

Waar de Suzuki een inhaalslag mee maakt, is met zijn uitgebreide standaarduitrusting op het gebied van rij hulpmiddelen en comfort. De geteste duurste Style versie wordt geleverd met een panoramisch zonnedak, achteruitrijradars en een combinatie van microvezel- en lederen bekleding. Die laatste optie is overigens helemaal uit de Dacia catalogus verdwenen. Maar tussen deze 2 modellen zit dan ook een prijsverschil van bijna 5.000 euro!

Als het om de aanschafkosten gaat, kan de Vitara dan ook niet concurreren met de Duster, ook al is het een van de goedkoopste SUV modellen op de markt. Dacia is nog steeds onverslaanbaar op dit gebied. De startprijs voor de Duster is vastgesteld op minder dan 19 mille, namelijk 18.890 euro om precies te zijn, oftewel 4.610 euro minder dan de Vitara. Maar dan moet je bij de Dacia wel genoegen nemen met een Bi-Fuel uitvoering. Daar zal niet iedereen zin in hebben.

Om te voorkomen dat er appels met peren vergeleken worden, dient bij de Duster de TCe 130 uitvoering geselecteerd te worden. Die is globaal even sterk als de Vitara 1.4 Boosterjet (129 pk). In Prestige tenue kost de Dacia dan 24.290 euro versus 28.450 euro voor de hier geteste Style uitvoering van de Vitara. Overigens is in het geval van de Duster de prijs van vóór de facelift vermeld. De Nederlandse tarieven van de vernieuwde editie zijn nog niet bekend. Op de foto’s zie je dat de geteste Duster over een automatische EDC versnellingsbak beschikt. Dat wordt een optie voor de TCe 150 uitvoering. De Vitara 1.4 Boosterjet kan ook met een automaat worden besteld, maar die transmissie heeft in tegenstelling tot de Duster geen dubbele koppeling en bovendien een versnelling minder (6 in plaats van 7 verzetten).

De meerkosten van de Suzuki kunnen overigens deels aan de pomp worden terugverdiend. Dankzij mild hybride techniek verbruikt de 1,4 liter Boosterjet motor gemiddeld slechts 5,4 liter benzine per 100 km. De Dacia, die het zonder een dergelijk brandstofbesparende systeem moet doen, verbrandt op dezelfde afstand 5,6 liter. Maar als het om lage kilometerkosten te doen is, kan er het beste voor de TCe 100 Eco-G variant worden geopteerd. Daarmee kan LPG worden getankt, al lever je dan wel flink qua prestaties in. De motor van deze uitvoering is slechts 1,0 liter groot en levert slechts 100 pk.

 

Conclusie

Dacia zet zijn momentum voort met een nog steeds aantrekkelijke Duster voor een verleidelijke prijs. Om voor hem een ​​rivaal van zijn eigen formaat te vinden, hoef je overigens niet perse naar nieuwe voertuigen te kijken. Het is op de tweedehandsmarkt waar hij een geschikte concurrent vindt. De eerste leveringen van de gerestylede Duster zijn in het beste geval in september gepland, althans als de halfgeleidercrisis geen roet in het eten gooit. En voor wie de facelift aanpassingen te timide vindt: Dacia werkt al aan de derde editie van zijn bestseller! Die zal zijn onderstel delen met de Sandero en profiteren van motoren die zijn voorzien van brandstofbesparende mild hybride of volwaardig hybride techniek. Daarmee wordt de aansluiting bij de Suzuki Vitara hervonden. Nu moet de Roemeense SUV volstaan met meer aerodynamische velgen, banden met een lagere rolweerstand en een langere achterspoiler. 

Reageren is niet mogelijk.