De redding van Subaru: Solterra

0

Onze planeet zou nergens zijn zonder de zon en een soortgelijke rol speelt de nieuwe Solterra voor Subaru. Dit automerk is in Europa (en niet in de laatste plaats in Nederland) nogal aan het wegkwijnen. Dat komt doordat Subaru ijzerenheinig blijft vasthouden aan atmosferische motoren met als gevolg een laag vermogen en een hoog verbruik. Met name de 2,0 liter modellen XV en Forester zijn daardoor eigenlijk niet concurrerend meer.

Maar er is redding op komst en dat is dus de Solterra: de eerste elektrische auto van Subaru. Niet alleen het type aandrijving ‘deugt’, maar ook de koetswerkvorm (een SUV) en het algehele design. De Solterra komt in het derde kwartaal van 2022 in Europa op de markt.

Dat het geen compleet eigen ontwerp is, is niet erg. De Solterra is namelijk een broertje van de eveneens compleet nieuwe Toyota BZ4X. Die debuteert een trimester eerder. Je kan beter de krachten bundelen om een auto te creëren die ‘staat’ dan dat je met een te beperkt budget solistisch aan moet modderen. Zo bezien levert de samenwerking tussen Subaru en Toyota een duidelijk synergie voordeel op.

Hoewel Toyota de binnenkant van de BZ4X nog niet heeft getoond, ligt het voor de hand dat het interieur en het dashboard van beide SUV modellen sterk overeen zullen komen. Met name de brede middenconsole met een rechtop staand scherm springt in het oog. De basis van de BZ4X en de Solterra wordt gevormd door het e-TNGA platform, dat ook door Toyota’s dochter Lexus gebruikt gaat worden voor een elektrisch model. Die zal op korte termijn worden gepresenteerd.

Wat er onderhuids in de BZ4X en Solterra zit, is nog niet bekend. Beide fabrikanten hebben nog geen informatie over de aandrijflijn gegeven. Wel is het zeker dat beide modellen vierwielaandrijving krijgen. Vandaar de letter ‘X’ in de modelnaam van de Toyota (de letters ‘BZ’ staan voor ‘Beyond Zero’, waarmee de Japanners willen aangeven dat het verder gaat dan CO2-neutraliteit, en het getal ‘4’ duidt op de positionering van het model binnen het toekomstige gamma aan elektrische modellen). Subaru verklaart dat zij voor Solterra heeft gekozen om “moeder natuur te waarderen” en om “het samenleven met de natuur te bevorderen, samen met de klanten”. Alles wijst er op dat dit meer klanten zullen zijn dan nu bij de XV, Forester (en Outback) het geval is … Dankzij de Solterra ziet de toekomst van Subaru er weer zonnig uit!

Reageren is niet mogelijk.