DS heeft de 360 pk sterke 9 E-Tense 4×4 klaar

0

Deze variant van de DS 9 is uitgerust met 2 elektromotoren, waardoor vierwielaandrijving mogelijk is. De nieuwe stekker hybride versie heeft een systeem vermogen van 360 pk.

Bij de E-Tense 4×4 360 uitvoering fungeert een 4 cilinder 1,6 liter benzinemotor van 200 pk als basisunit. Daarnaast zijn er nog 2 elektrische krachtbronnen: één van 110 pk, geïntegreerd in de versnellingsbak, dus voorin, en één van 113 pk, gemonteerd op de achteras. Deze opstelling maakt het mogelijk om alle 4 de wielen  aan te drijven.

De topsnelheid van de E-Tense 4×4 360 uitvoering is 250 km/u (140 km/u in elektrische modus). Deze variant krijgt opgewaardeerde remmen met 380 mm schijven vóór. Maar energieterugwinning tijdens het vertragen staat natuurlijk centraal. De mechanische inspanning van de remschijven vindt alleen plaats als dat nodig is.

De nieuwe plug-in hybride uitvoering van de DS 9 is uitgerust met een 11,9 kWh lithium/ion batterij. Volgens de WLTP cyclus kan hij 47 km volledig elektrisch rijden in de gecombineerde cyclus (52 km in de stadscyclus). De auto is gehomologeerd met een CO2-uitstoot van 47 gram/km. De DS 9 wordt geproduceerd in China, maar de uitvoering met tweede elektromotor ondergaat op het Poissy terrein (waar Simca ooit haar fabriek had) een aantal aanpassingen.

Als Performance Line+ gaat de DS 9 E-Tense 4×4 360 in Nederland vermoedelijk 69.400 euro kosten. De Rivoli+ versie is 2.900 euro duurder. Ter vergelijking: de eveneens in China geproduceerde Volvo S90 T8 Recharge AWD Inscription kost 67.995 euro. 

Reageren is niet mogelijk.