De nachtmerrie van Alfisti: comeback voor Alfa Romeo Mito

0

Het gerucht gaat dat de Alfa Romeo Mito in 2023 terugkomt. De kleine Italiaan zal naar verwachting nauw verwant zijn aan zijn Stellantis broers en zussen, de DS 3 Crossback, Opel Corsa en Peugeot 208. Het model is behoorlijk belangrijk voor Alfa Romeo want op de thuismarkt is de meeste vraag naar B segment modellen. Daar kan met het huidige gamma niet op worden ingespeeld. De tweede generatie Mito moet daar verandering in brengen. Toch is het de vraag of merkfans (‘Alfisti’) zitten te wachten op een terugkeer van de instapper …

De nieuwe Mito zou vanaf 2023 weer de weg op kunnen gaan. Althans, dat melden verschillende media waarbij zij verwijzen naar uitspraken van de nieuwe Alfa Romeo baas Jean-Philippe Imperato. De wederopstanding van Mito past ook naadloos in de plannen van moederbedrijf Stellantis. Alfa Romeo zal naast Lancia en DS het premium aanbod in de groep gaan vertegenwoordigen. Tegelijkertijd moet de autofabrikant ook zuinig met het beschikbare geld omgaan om toekomst te hebben. Alfa Romeo heeft daar nog steeds problemen, maar door gebruik te gaan maken van de techniek die elders bij Stellantis beschikbaar is, zouden nieuwe modellen wel degelijk winstgevend kunnen worden.

Daarom start Imperato een grootschalig modellenoffensief: tot 2026 komt er elk jaar een nieuw model op de markt. De Tonale gaat in 2022 van start en de nieuwe Mito zou in 2023 kunnen volgen. De nieuwe editie van de kleine Alfa Romeo gaat dan gebruik maken van groeptechnologie en deelt waarschijnlijk zijn onderstel (het CMP platform) met de Peugeot 208, Opel Corsa en DS 3 Crossback. Dat is geen schokkend nieuws, want de eerste generatie Mito stond op het platform van Fiat Grande Punto en de vierde aflevering van de Opel Corsa. Voor de Italianen betekent de nieuwe basis dat de Mito (2023) ook kan worden aangeboden met een volledig geëlektrificeerde aandrijflijn (de Tonale houdt het bij stekker hybride techniek).

De toekomstige Mito wordt dus de eerste volledig elektrische Alfa Romeo. De aandrijflijn wordt waarschijnlijk overgenomen van de Peugeot 208, Opel Corsa en DS 3 Crossback. Dit betekent een 136 pk sterke elektromotor en een actieradius van zo’n 340 kilometer volgens WLTP meting dankzij een 50 kWh accu die aan een snellader in 30 minuten van 0 naar 80 procent kan worden opgeladen. De elektrische Mito krijgt een prijsstelling die waarschijnlijk wat hoger is dan die van de genoemde Opel en Peugeot. Het gaat hier immers om een premium aanbieding in het segment. Verbrandingsmotoren uit de schappen van Stellantis zullen waarschijnlijk ook hun weg naar de Mito vinden. Dit betekent een 1,2 liter 3 cilinder turbo met 100, 130 of 155 pk. Met name de laatste vermogensvariant is perfect geschikt voor een kleine auto met een sportief karakter. Overigens wil Alfa Romeo in 2027 stoppen met de verkoop van modellen met een verbrandingsmotor, dus de vreugde over het karakteristieke gesnerp van een 3-pitter zal van korte duur zijn.

In combinatie met een juiste afstelling van de ophanging moet de toekomstige Mito dan een rijervaring kunnen bieden die het merk waardig is. Een Alfa Romeo moet namelijk als een dure Italiaanse rode wijn zijn: gepassioneerd, pittig, soms doet het daarna een beetje pijn en het is niet altijd goed voor de portemonnee. Oké, toegegeven: dat is nogal een cliché, maar toch. Ondanks dat de eerste generatie Mito geen verkoop hit was, zou een nieuwe editie (dit keer met achterportieren!) wel in een behoefte kunnen voorzien, met name in eigen land. Het succesverhaal van de Mini laat immers zien dat premium, rijplezier en kleine auto’s elkaar niet uitsluiten. Dus er staat maar weinig een succesvolle comeback van de Mito in de weg. Daarmee kan er een eind komen aan het probleem waardoor Alfa Romeo de laatste jaren constant geplaagd wordt: bijna niemand koopt de auto’s van het merk, zelfs de fans niet.

 

Reageren is niet mogelijk.